Kultura

Z czego się śmiejecie? Z siebie samych się śmiejecie!

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2011 12:13
– Chcieliśmy zrobić coś uniwersalnego, oddalić się od Rosji, guberni, rubli i tamtejszych zjawisk, żeby ludzie mogli obejrzeć tu i teraz tę sytuację, a nie w oddaleniu, w XIX wieku – powiedział reżyser spektaklu, Krzysztof Zaleski.
Audio
  • Z czego się śmiejecie? Z siebie samych się śmiejecie!

W "Wakacyjnej Akademii Komedii Teatralnej " ponownie Gogol. Tym razem o doskonałej diagnozie społecznej w dziele "Rewizor" opowiedziała Teresa Krzemień.

To komedia o nienasyceniu ambicjami. W Gogolu można znaleźć satyrę, lizusostwo, układy, korupcję, rozmaite ludzkie przywary. Przedstawia człowieka nadambitnego, który postawiony wobec pewnych systemów społecznych, staje się uprzedmiotowiony.

"Rewizor" powstał w 1836 roku, jako druga wielka komedia pełnospektaklowa Gogola. Do powstania tego dzieła przyczynił się Puszkin, od którego autor zaczerpnął pomysł na tę historię.

– Gogol zaprzyjaźniony z Puszkinem jeszcze za lat petersburskich, poprosił go, aby ten przytoczył mu jakąś z gruntu rosyjską anegdotę. Okazało się, że miała ona miejsce w rzeczywistości i były to dzieje petersburskiego szaławiły Płatona Wołkowa – powiedziała recenzentka teatralna Teresa Krzemień.

Gogol dał w didaskaliach bardzo wyraźne wskazówki, jak należy grać tę komedię: żadna nawet najmniejsza rola nie może być przesadzona i zabronił aktorom wysilania się na śmieszność, bo tylko wtedy wyjdzie cały komizm tej komedii.

W 2002 roku Krzysztof Zaleski wystawił "Rewizora" w Teatrze Ateneum we własnym uwspółcześnionym przekładzie Aleksandra Argentynowicza. W roli Horodniczego wystąpił Krzysztof Gostyła, natomiast w postać Chlestakowa wcielił się Adam Woronowicz.

– Zamierzeniem reżysera było wystawienie sztuki o nas, o Polsce 2002 roku. Aktorzy wystąpili we współczesnych strojach i mówili także współczesnym językiem – dodała Teresa Krzemień.

Dzięki tym zabiegom śmiech związany z postaciami w spektaklu był dużo bliższy zjawiskom, które obserwowaliśy wtedy na co dzień.

– W przedstawieniu chodzi o korupcję, ale nie tylko w rozumieniu finansowym, również jako akt, który niszczy wszelkie więzi społeczne, pokazuje społeczeństwo w rozpadzie, które nie ma żadnego wskaźnika. Gogol mówi o degradacji, o ludziach, którzy kradną, oszukują i świetnie się przy tym czują i nagle zjawia się rewizor, który – mają nadzieję – uporządkuje rzeczywistość – powiedział Krzysztof Gosztyła.

Gogol w swoich dziełach nawiązywał do starej greckiej tradycji teatralnej, która mówi o tym, że opowiadamy o nas samych, dlatego gdy się śmiejemy  –  robimy to z samych siebie.

"Wakacyjna Akademia Komedii Teatralnej" nadawana jest od wtorku do czwartku (w godz. 23.25-23.55), a prowadzą ją zamiennie: Magdalena Mikołajczuk, Anna Lisiecka oraz Anna Stempniak.

(aw)

www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

Teatr jest wszystkim

Ostatnia aktualizacja: 19.05.2010 11:34
Mówi się, że świat jest w kryzysie i teatr jest w kryzysie. Mimo tego Izabella Cywińska zdecydowała się na objęcie funkcji dyrektora artystycznego Teatru Ateneum w Warszawie, co niektórzy nazywali samobójstwem, a Andrzej Seweryn od września oficjalnie zacznie pełnić funkcję dyrektora Teatru Polskiego w Warszawie, okrzykniętego sceną nad którą ciąży klątwa. Czy rzeczywiście możemy mówić o swoistej mobilizacji niezwykłych postaci w życiu teatralnym w czasach kryzysu
rozwiń zwiń
Czytaj także

Gustaw Holoubek: Kraków, sport, literatura

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2011 12:30
Zapraszamy do wysłuchania archiwalnych wspomnień jednego z najwybitniejszych aktorów w historii polskiego teatru i kina.
rozwiń zwiń