Konkurs Chopinowski 2015

Akiko Ebi i Martha Argerich. Nie podzielił ich Pogorelić

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2015 14:00
W 1980 roku w Warszawie japońska pianistka zajęła V miejsce. Choć wszystkie oczy zwrócone były wtedy na Ivo Pogorelicia, jej talentu nie przegapiła Martha Argerich.
Audio
  • Sylwetka pianistki Akiko Ebi, jurorki XVII Konkursu Chopinowskiego (Opowieści po zmroku/Dwójka)
Akiko Ebi podczas koncertu finałowego Konkursu Chopinowskiego w 1980 roku
Akiko Ebi podczas koncertu finałowego Konkursu Chopinowskiego w 1980 rokuFoto: PAP/Jan Morek

Wśród mistrzów Akiko Ebi wymienia oczywiście swoją mentorkę z Argentyny, ale też Louisa Kentnera, który również zasiadał w jury X Konkursu Chopinowskiego. - On był zdecydowanym przeciwnikiem nagrodzenia Ivo Pogorelicia i na znak protestu opuścił Warszawę przez zakończeniem zmagań. Jak wiadomo, Martha Argerich miała na ten temat zgoła odmienne zdanie. Ale mi udało się z obojgiem zachować dobre relacje - wspominała jurorka tegorocznego Konkursu Chopinowskiego.

Choć Ivo Pogoreliciowi towarzyszyła w 1980 największa medialna wrzawa, również inni młodzi pianiści przeżywali niewyobrażalne emocje. Pewną przyszłą znakomitość musiał nawet ratować lekarz...

***

Tytuł audycji: Opowieści po zmroku

Prowadzą: Klaudia Baranowska

Goście: Akiko Ebi (pianistka, jurorka tegorocznego Konkursu Chopinowskiego), Stanisław Leszczyński (teoretyk muzyki), Andrzej Jasiński (pianista)

Data emisji: 11.05.2015

Godzina emisji: 21:00

mm/jp

Czytaj także

Martha Argerich: wiek przynosi kompleksy

15.09.2015 12:00
- Gra na fortepianie zmienia się jak ciało... Z czasem coraz mniej jest w niej świeżości - zdradziła słuchaczom Dwójki jedna z najwybitniejszych pianistek naszych czasów.
Martha Argerich. Słuchaczy uwodziła nie tylko jej magiczna gra...
Martha Argerich. Słuchaczy uwodziła nie tylko jej magiczna gra...Foto: PAP/DPA/Horacio Paone
Posłuchaj
60'25 Radiowy portret Marthy Argerich z udziałem m.in. Mischy Maiskiego i Nelsona Freire (Opowieści po zmroku/Dwójka)
więcej

- Mimo to nie można imitować samego siebie. Trzeba wciąż szukać nowych rzeczy w dobrze znanych utworach - podkreślała Martha Argerich, zwierzając się jednocześnie, że coraz częściej zdarzają jej się artystyczne wątpliwości. Trudno jednak uznać, że to dowód kryzysu związanego z obecnym etapem w życiu pianistki. Taka niepewność (a może po prostu odpowiedzialność) towarzyszyła jej miłości do fortepianu niemal od początku, czyli od trzeciego roku życia.

- Jako dwunastolatka poczuła się zagubiona i na kolejne dwa lata zupełnie przestała grać - wspominała córka Argerich, Stephanie. - Czułam się, jakbym straciła władzę w nogach, a potem znowu zaczęła biegać - zdradziła sama pianistka.

W audycji mowa była także o przyczynach tego młodzieńczego kryzysu, o tym, jak wiele Martha Argerich zawdzięcza Juanowi Perónowi, oraz o słabości pewnego słynnego polskiego teoretyka muzyki do pięknej Argentynki.

W cyklu "Po pierwsze: Chopin" przybliżamy Państwu sylwetki jurorów XVII Konkursu Chopinowskiego.

***

Audycja: Opowieści po zmroku

Przygotowała: Klaudia Baranowska

Goście (z nagrań archiwalnych): Martha Argerich, Stephanie Argerich (córka pianistki), Nelson Freire i Mischa Maisky (jej przyjaciele i współpracownicy), Stanisław Leszczyński (dyrektor artystyczny festiwalu "Chopin i jego Europa"), Aleksander Laskowski (publicysta muzyczny)

Data emisji: 2.03.2015

Godzina emisji: 21.00

mm/jp

Czytaj także

Janusz Olejniczak: muzyka polega na opowiadaniu

30.08.2015 15:00
- Ocenianie gry innych pianistów jest dużo łatwiejsze niż granie samemu. Lepiej słuchać i oceniać przez 12 godzin niż wyjść na estradę na pół godziny - mówił juror Konkursu Chopinowskiego Janusz Olejniczak.
Pianista Janusz Olejniczak przy zabytkowym fortepianie Erard 1849 w warszawskiej Filharmonii Narodowej przed koncertem z okazji 193 rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, Warszawa 27.02.2003 r.
Pianista Janusz Olejniczak przy zabytkowym fortepianie Erard 1849 w warszawskiej Filharmonii Narodowej przed koncertem z okazji 193 rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, Warszawa 27.02.2003 r. Foto: PAP/Andrzej Rybczyński
Posłuchaj
60'36 Janusz Olejniczak bohaterem cyklu "Portrety jurorów Konkursu Chopinowskiego" (Opowieści po zmroku/Dwójka)
więcej

Był najmłodszym laureatem Konkursu Chopinowskiego w 1970 r., dziś sam ocenia młodych uczestników. - Bogactwo odcieni, które daje Chopin, jest ogromne. Dlatego ten konkurs wciąż istnieje i cieszy się coraz większą popularnością. Chciałbym słuchać pianisty jak opowiadania. Na tym polega muzyka - wyjaśniał swoje kryteria oceny Janusz Olejniczak.

O wrażliwości Janusza Olejniczaka na barwę muzyczną oraz o ogromnej samotności pianisty opowiedzieli siostra artysty, Dorota Olejniczak-Budejko, oraz Andrzej Bauer i Jerzy Kisielewski.

***

Audycja: Opowieści po zmroku

Prowadziła: Barbara Schabowska

Goście: Janusz Olejniczak, Dorota Olejniczak-Budejko, oraz Andrzej Bauer i Jerzy Kisielewski

Data emisji: 16.03.2015

Godzina emisji: 21.00

fbi/bch

Czytaj także

Zamyślony buntownik. Chopin Ewy Pobłockiej

30.08.2015 08:00
– Wciąż szukam swojego Chopina. Im bliżej jestem odpowiedzi, tym bardziej się ona oddala – mówiła pianistka Ewa Pobłocka, jurorka Konkursu Chopinowskiego.
Ewa Pobłocka była laureatką Konkursu Chopinowskiego w 1980. Otrzymała też nagrodę Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków Chopina
Ewa Pobłocka była laureatką Konkursu Chopinowskiego w 1980. Otrzymała też nagrodę Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków ChopinaFoto: Grzegorz Śledź/PR2
Posłuchaj
31'08 Ewa Pobłocka opowiada o twórczości Chopina, a kilkoro muzyków o bohaterce audycji (Dwójka/Opowieści po zmroku)
więcej

Kilka tygodni temu Ewa Pobłocka pisała: "dziś Chopin jest dla mnie łagodny, zamyślony, zasłuchany, czuły, ale także zmysłowy, namiętny, zbuntowany, poetycki i harmonijny, rozśpiewany, pełen żalu". Te pozornie zaprzeczające sobie przymiotniki składają się jej zdaniem na osobowość człowieka i kompozytora. Ale dziś nie jest już tak pewna swoich niedawnych słów.

Być może niejednoznaczny portret Chopina jest wynikiem charakteru samej pianistki, o którym opowiadał reżyser nagrań Lech Dudzik. Od ponad 30 lat zachwyca się on jej perfekcjonizmem, poczuciem humoru i kobiecą intuicją. Jego zdaniem urok ma nawet to, że bywa chimeryczna i nieznośna, a w czasie nagrywania nawet... złośliwa.

***

Tytuł audycji: Opowieści po zmroku

Prowadzenie: Anna Skulska

Goście: Ewa Podleś, Jerzy Marchwiński, Kazimierz Kord, Gabriela Blicharz, Lech Dudzik i Marek Zagańczyk (przyjaciele i współpracownicy Ewy Pobłockiej)

Data emisji: 20.04.2015

Godzina emisji: 21:00

mc/mm

Czytaj także

Wojciech Świtała: nie róbcie z Chopina towaru!

30.08.2015 09:00
- Polscy pianiści nie muszą być chopinistami. Nie warto grać tej muzyki na siłę, nawet jeśli to trampolina do kariery - przestrzegał juror Konkursu Chopinowskiego.
Wojciech Świtała
Wojciech ŚwitałaFoto: PAP/Radek Pietruszka
Posłuchaj
60'15 Sylwetka znakomitego chopinisty Wojciecha Świtały (Opowieści po zmroku/Dwójka)
więcej

- Niestety przed konkursem okazuje się, że wielu pianistów, którzy wcześniej ignorowali Chopina, okazuje się specjalistami od jego muzyki. Ale Chopin bardzo szybko i bezwzględnie obnaża tego typu nieszczerość - wyjaśniał Wojciech Świtała, odwołują się zwłaszcza do zmagań w 2010 roku.

Znakomity pianista opowiadał także m.in. o prywatnym historycznym fortepianie Erarda, który kupił na Allegro, oraz o swoich muzycznych początkach. A debiutował w wieku kilku lat, dyrygując ariami Mozarta i Verdiego.

***

Tytuł audycji: Opowieści po zmroku

Prowadzą: Róża Światczyńska, Marcin Majchrowski

Goście: Wojciech Świtała (pianista), Michał Pepol (wiolonczelista Royal String Quartet), Szymon Krzeszowiec (skrzypek Kwartetu Śląskiego) i Lech Dudzik (reżyser dźwięku).

Data emisji: 4.05.2015

Godzina emisji: 21:00

mm/mc