Polska Marynarka w II Wojnie Światowej

ORP "Wilk"

Ostatnia aktualizacja: 22.06.2017 14:10
ORP "Wilk" nękany przez niemieckie okręty, wobec wyczerpania zapasów paliwa i niemożności dokonania napraw w polskich portach otrzymał 11 września 1939 roku pozwolenie na przedostanie się do Szwecji lub Wielkiej Brytanii.
Audio
  • - Po nieudanych próbach wywinięcia się od pościgu, dowódca zdecydował się położyć okręt na dno - słyszymy w audycji. (RWE, 1939)
ORP Wilk
ORP WilkFoto: Wikimedia Commons

Klasa okrętu: okręt podwodny

Wodowanie: 12 kwietnia 1929

Wejście do służby w Marynarce RP: 31 października 1931

Lata służby w Marynarce RP: 1931-1946

Wymiary: 77,95x5,45 m

Wyporność: 980 t na powierzchni, 1250 t w zanurzeniu

Zanurzenie: 80 m

Napęd: dwa silniki wysokoprężne ośmiocylindrowe o łącznej mocy 1800 KM, dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 1200 KM

Prędkość: 14,5 węzła na powierzchni (26.9 km/h), 9.5 węzła w zanurzeniu (17.6 km/h)

Uzbrojenie: 6 wyrzutni torped, 1 działo kal. 100 mm, 1 działko plot. kal. 40 mm

Załoga: 54 osoby

Losy okrętu: ORP "Wilk" po wybuchu wojny wyszedł z portu na Oksywiu w celu patrolowania Zatoki Gdańskiej. Został uszkodzony przez niemieckie trałowce, ale zdołał postawić zagrodę z 20 min. Nękany przez niemieckie okręty, wobec wyczerpania zapasów paliwa i niemożności dokonania napraw w polskich portach otrzymał 11 września pozwolenie na przedostanie się do Szwecji lub Wielkiej Brytanii. Dowódca okrętu, Bogusław Krawczyk, wybrał drugą opcję. Okręt dotarł do brytyjskich brzegów 20 września. Do stycznia 1941 roku prowadził akcje patrolowe u brzegów Wielkiej Brytanii i na Morzu Północnym. 2 kwietnia 1942 roku został wycofany do rezerwy, po wojnie, w 1952 roku, odholowano go do Polski. Zezłomowano go dwa lata później.