Section00

Big Data

– kształtowanie mediów publicznych i promocja muzyki

2. Europejskie Forum Radiowe we Wrocławiu

Rola technologii Big Data w docieraniu do nowych odbiorców była tematem konferencji organizowanej przez Polskie Radio we Wrocławiu. Europejskie Forum Radiowe odbyło się pod hasłem "Big Data - kształtowanie mediów publicznych i promocja muzyki"

Wydarzenie organizowane przez Polskie Radio zgromadziło ekspertów i przedstawicieli publicznych nadawców z całego kontynentu.

W wystąpieniu otwierającym konferencję członek Zarządu Polskiego Radia Mariusz Staniszewski podkreślił, że radio rozwija swoją obecność w Internecie, w tym - przede wszystkim - w mediach społecznościowych. Jak mówił, potrzebne są również narzędzia do analizy nowej przestrzeni internetowej. 

Mariusz Staniszewski zwrócił uwagę, że nowe pola dystrybucji informacji wymagają zaangażowania. Bez niego - jego zdaniem - Polskie Radio skazane byłoby na utratę rynkowej pozycji. Mariusz Staniszewski podkreślił, że radio nie może być postrzegane jako medium nadające wyłącznie w eterze. - Kurs w stronę budowania mediów hybrydowych zmusił nas już teraz do korzystania z nowych narzędzi docierania do słuchaczy. Niewątpliwie takimi narzędziami są media społecznościowe, o ich szybko rosnącej pozycji w dystrybucji informacji nikogo nie trzeba przekonywać. Pokazują to wszystkie badania - zauważył członek Zarządu Polskiego Radia. 

Mariusz Staniszewski zaznaczył, że era tradycyjnych modeli mediów elektronicznych nie zaspokaja potrzeb odbiorców. Dlatego - jak wyjaśnił - w Polskim Radiu od podstaw stworzono wyspecjalizowane redakcje mediów społecznościowych, dzięki którym podstawowe dane o użytkownikach spływają w czasie rzeczywistym. 

Kluczowa rola mediów społecznościowych

Mariusz Staniszewski ocenił, że wykorzystanie i przetwarzanie masowych danych może nieść korzyści dla Polskiego Radia, ale i dla słuchaczy. - A dzieje się to między innymi dzięki interakcji. Dzisiejszy odbiorca to odbiorca interaktywny, który staje się również podmiotem wymiany informacji, który kształtuje medium, z którym wchodzi w relację. My dzięki tej relacji czerpiemy o naszym odbiorcy wiedzę. I to się dzieje właśnie teraz. W ciągu kilku miesięcy uzyskaliśmy bardzo dużo informacji o demografii naszych odbiorców, o ich upodobaniach, o sile marki, o jej witalności czy witalności poszczególnych anten - tłumaczył Mariusz Staniszewski. 

Polskie Radio ma również anteny nadające wyłącznie w Internecie. Jak wyjaśniał Mariusz Staniszewski, dla rozwoju tych programów kluczowe jest wykorzystanie mediów społecznościowych. 

- To dzięki nim możemy poznać profil odbiorcy, docierać do niego z dokładnie spersonalizowaną ofertą, w przypadku odbiorcy internetowego zdajemy sobie sprawę, że sam dźwięk jest niewystarczający. Co więcej, nawet dodanie obrazu może nie wystarczyć do zatrzymania odbiorcy. Najważniejsza jest interaktywność, wymiana informacji w dwie strony, w takich warunkach funkcjonowanie wszystkich naszych anten zależało będzie od tego, jak nauczymy się funkcjonować w przestrzeni internetowej - podkreślił członek Zarządu Polskiego Radia. 

Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej Polskiego Radia Zbigniew Hajłasz przypomniał, że kiedyś cztery ogólnokrajowe kanały radiowe na falach UKF wystarczyły, by docierać z przekazem do niemal każdego mieszkańca Polski. To już przeszłość - mówił Zbigniew Hajłasz - wskazując na nowe platformy komunikacji nadawcy z odbiorcą: pasma internetowe, cyfrowy sygnał DAB +, portale internetowe, media społecznościowe. 

Dane o użytkownikach internetu w służbie mediów publicznych

Dane o tym, czego użytkownicy szukają w internecie, zbierają przede wszystkim sieciowi giganci tacy jak Google, Facebook czy Amazon. Spośród mediów publicznych w Europie jedynie BBC korzysta z Big Data. Wiceszef radia BBC Graham Ellis mówił we Wrocławiu, że stacja zbiera dane od wszystkich tych, którzy słuchają audycji w internecie.

- W ostatnim roku wprowadziliśmy logowanie dla tych, którzy chcą odsłuchać audycji. To był dla nas wielki krok jako dla publicznego nadawcy. Zobaczyliśmy, że w ten sposób możemy zaoferować lepsze i bardziej spersonalizowane usługi. Najpierw wprowadziliśmy dobrowolne logowanie, podkreślając zalety tego rozwiązania. Od lipca tego roku logowanie jest dla części naszego serwisu obowiązkowe - mówił Graham Ellis. Również Polskie Radio zastanawia się nad umiejętnym wykorzystaniem danych gromadzonych w internecie dla poprawy jakości programu

Równocześnie prawnik z Europejskiej Unii Nadawców, zrzeszającej media publiczne w Europie, Jenny Weinand podkreślała, że gromadzone przez nadawców dane muszą być dostępne dla użytkowników oraz bezpieczne. - Trzeba brać pod uwagę wiele czynników. Chodzi o przejrzystość, o to dlaczego zbieramy te dane. Użytkownicy muszą mieć zagwarantowane swoje prawa, muszą mieć dostęp do tych danych, móc je modyfikować czy kasować - dodaje prawniczka z EBU.

Big Data - korzyści i zagrożenia

Europejskie Forum Radiowe, organizowane przez Polskie Radio, poświęcone jest zagadnieniu Big Data, czyli metody zbierania i wykorzystywania danych dotyczących dużych grup ludności. Konferencja odbywa się we wrocławskim Narodowym Forum Muzyki. To jedna z pierwszych sal koncertowych stosujących strategie Big Data w celu dotarcia do publiczności i zainteresowania odbiorców muzyką klasyczną. 

Celem konferencji, organizowanej we współpracy z Narodowym Forum Muzyki, jest dyskusja o korzyściach i zagrożeniach dla Big Data - metody legalnego gromadzenia informacji z różnych źródeł, a następnie ich analizowania i wykorzystywania do własnych celów oraz stworzenie platformy do wymiany opinii, doświadczeń i najlepszych praktyk wśród ekspertów zainteresowanych tą technologią.

Obok przedstawicieli polskich nadawców publicznych wśród uczestników wydarzenia znajdują się m.in. Zastępca Dyrektora Radia BBC - Graham Ellis, Dyrektor cyfryzacji Radia France - Laurent Frisch, Dr Jenny Weinand - Radca Prawny Europejskiej Unii Nadawców(EBU), a także czołowi polscy eksperci i specjaliści z dziedziny technologii Big Data, Michał Sadowski i Edward Mężyk. Gospodarzem 2. Europejskiego Forum Radiowego będzie Prezes Zarządu Polskiego Radia S.A. - Jacek Sobala.

Więcej szczegółów dotyczących 2. Europejskiego Forum Radiowego można znaleźć na stronie www.bigdata.polskieradio.pl.

mr/koz/dad

Big DataStrona główna (PL)