Konkurs Szymanowskiego 2018

Ewa Biegas

Ostatnia aktualizacja: 29.08.2018 18:17
ŚPIEW
Ewa Biegas
Ewa BiegasFoto: mat. organizatora Konkursu Szymanowskiego

Absolwentka katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. J. Ballarina oraz wiedeńskiego Universität  für Musik und Darstellende Kunst w klasie prof. H. Łazarskiej. Laureatka wielu prestiżowych międzynarodowych konkurów wokalnych oraz stypendystka rządu Austrii, Szwajcarskiej Fundacji Thyll-Dur i rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Wśród nagrań fonograficznych artystki znajdują się opery Monbar Dobrzyńskiego i Legenda Bałtyku Nowowiejskiego, operetka Loteria na mężów Szymanowskiego (Polskie Radio); Canzoni d’amore Bogusławskiego (Radio Katowice), Stabat Mater Andrzeja Dziadka, Chantefleurs et chantefables i 20 kolęd Lutosławskiego, pieśni Fitelberga (Acte Prealable), Msza E-dur oraz Te Deum Dvořáka (Naxos). W 1999 roku debiutowała partią Lady Billows w operze Albert Herring Brittena w wiedeńskiej Studiobühne. Od 2004 współpracuje z Operą Krakowską – wykonywała partię tytułową w Halce Moniuszki, Rozalindę w Zemście nietoperza, Małgorzatę w Fauście, Mimi w Cyganerii, Lizę w Damie Pikowej, Cio-Cio San w Madame Butterfly, Tatianę w Eugeniuszu Onieginie, Ariadnę w Ariadnie na Naxos, Fata Morganę w Miłości do trzech pomarańczy. Podczas  wieczoru inaugurującego otwarcie nowej siedziby Opery Krakowskiej wykonała partię Joanny w Diabłach z Loudun Pendereckiego. Występowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Operze Bałtyckiej, Śląskiej, Opera Nova w Bydgoszczy, Operze na Zamku w Szczecinie oraz Teatrze Wielkim w Łodzi. W roku 2009 w Wiedeńskiej Kammeroper śpiewała partię Miss Wingrave w operze Owen Wingrave Brittena. W ramach Festiwalu Operowego „Viva il canto” w Cieszynie wykonała partię Leonory w Trubadurze Verdiego. Brała udział w wykonaniach Missa pro pace Kilara w St. Patrick Cathedral w Nowym Jorku oraz Musikvereins Goldnen Saal w Wiedniu; w Gali Operowej z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wykonała także III Symfonię Pieśni żałosnych” Góreckiego podczas Schleswig-Holstein Musik Festival oraz VIII Symfonię Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora w Teatro del Maggio Musicale Fiorentino. W sezonie artystycznym 2011-2012 zadebiutowała w operze w Montrealu (Księżna w Rusałce Dvořáka) oraz w Teatro Colón (partia tytułowa w HagithSzymanowskiego). W Buenos Aires wzięła także udział w projekcie muzycznym Des Conocidos w reżyserii Michała Znanieckiego – wykonywała Trzy fragmenty z poematów Kasprowicza Szymanowskiego oraz cykl Niebo w ogniu Perkowskiego, natomiast w ramach projektu Jutropera uczestniczyła w realizacji W poszukiwaniu Leara: Verdi (partia Kordelii). W sezonie 2014/2015 wykonywała partię Tytanii w operze The Fairy Queen Purcella w ramach Tigre Opera Festival w Argentynie.  W 2015 została nominowana do prestiżowej nagrody Thalia za najlepszą rolę operową Tosca w Operze Opavskiej). W 2017 po raz pierwszy wykonała partię Leonory w operze Moc przezaczeniaVerdiego w  Operze Śląśkiej. W tym samym roku dokonała nagrania oratorium Odnalezienie Krzyża Świętego Nowowiejskiego z orkiestrą Sinfonia Varsovia  pod dyrekcją S. Perłowskiego. Obok repertuaru operowego i oratoryjnego wykonuje także cykle pieśni. Od 2005 roku zajmuje się pedagogiką – jest profesorem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

źr. materiały prasowe organizatora konkursu

 

Zobacz więcej na temat: śpiew