Środowiska muzułmańskie w Polsce i na świecie nie są połączone w jednolitą organizację jak Kościół Katolicki. Dlatego dialog między obu religiami jest utrudniony aczkolwiek konieczny w dzisiejszych czasach. Większość muzułmanów na świecie to nie ekstremiści czy terroryści lecz ludzie pragnący normalnego pokojowego współżycia z wyznawcami innych religii. Muzułmanie w Polsce to przede wszystkim Tatarzy, ale również przybyli w ostatnich latach obcokrajowcy: Turcy, Bośniacy, Arabowie...
Po 11 września 2001 r. współdziałanie obu religii nabiera zupełnie innych wymiarów. Porozumienie między chrześcijanami a muzułmanami jest sprawą nie tylko filozofów i teologów, ale każdego z nas. Ekstremizm i terroryzm rodzi się m.in. z odrzucenia i niezrozumienia. Dlatego dialog międzyreligijny jest kwestią światowego bezpieczeństwa.
Jak i dlaczego prowadzić dialog muzułmańsko-chrześcijański?
ZDZISŁAW BIELECKI o inicjatywie obchodzenia takiego Dnia w polskim Kościele związanej z istnieniem Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów, którą powołano w stołecznym Centrum Islamu 13 czerwca 1997 roku, podczas spotkania międzyreligijnego w ramach „Dni Tatarów w Warszawie”.
Inicjatorem Dni oraz powołania Rady była Fundacja Dzieło Odbudowy Miłości, D.O.M., której przedstawiciele nawiązali bardzo dobre kontakty z duchownymi muzułmańskimi podczas niesionej przez Fundację pomocy ofiarom wojny w Czeczenii.
3.06.1997 – 13 06.2007 – Powstanie Rady Chrześcijan i Muzułmanów przekształconej w lipcu 1997r. w Radę Wspólną Katolików i Muzułmanów. Dialog obu religii jest wyzwaniem czasów. Przez lata prowadził go i apelował o rozszerzenie papież Jan Paweł II. Członkowie Rady spotkali się z Janem Pawłem II w dniu 10 czerwca 1999r. w Drohiczynie. Muzułmanie, członkowie Rady, przekazali papieżowi Janowi Pawłowi II pamiątkową tablicę z rysunkami kilkunastu najważniejszych meczetów Rzeczypospolitej oraz Deklarację Programową Rady. Napis na tablicy nawiązywał do 600 letniej tradycji osadnictwa Tatarów na ziemiach Rzeczypospolitej, był podziękowaniem muzułmanów Kościołowi Katolickiemu za tolerancję i możliwość trwania w wierze ojców w kraju chrześcijańskim.
POLSCY TATARZY – cmentarze i meczety ( w Kruszynianach z XVIII w. i w Bohonikach z XIX w.) oraz świętowanie muzułmańskie - reportaż z udziałem podróżników Anny i Krzysztofa Kobusów
SELCZUK MUSTAFA Ozcan – prezes Dunaj Instytutu Dialogu – o płaszczyznach dialogu międzyreligijnego – budowania wzajemnego szacunku w konkretnych działaniach np. na polu poznawania swoich tradycji i kultur
Ks. bp. RAFAŁ MARKOWSKI – o stosunku Kościoła Katolickiego do Islamu. Wypowiedzi Papieskie: JPII z „Przekroczyć próg nadziei” i homielii, BXVI Ratyzbona (potrzeba precyzji języka ale i dobrej woli słuchaczy), Franciszek – orędzie z okazji zakończenia Ramadanu
Mufti NIDAL ABU TABAQ – mufti Ligii Muzułmańskiej w Polsce oraz przewodniczący Rady Imamów, lekarz mieszkający w Polsce od 26 lat – o przesłaniu islamu. Dlaczego istnieją tak duże różnice w postrzeganiu islamu? Jest on religią pokoju czy konfrontacji? W jaki sposób muzułmanie w Polsce widzą fundamentalizm i ekstremizm, które rzucają cień na ich wiarę?
AGATA S. NALBORCZYK - Zakładu Islamu Europejskiego, Wydział Orientalistyczny, Uniwersytet Warszawski - o strukturze społecznej Muzułmanów w Polsce oraz wyzwaniach stających przed wzajemnymi relacjami społeczności chrześcijańskiej i muzułmańskiej
Audycja "Familijna Jedynka", niedziela, 26.01., godz. 06:00 - 09:00.
Zapraszają Małgorzata Bartas-Witan, Marcin Witan, Agnieszka Trzeciakiewicz.