Redakcja Programów Katolickich

Odświętnie w codzienność

Ostatnia aktualizacja: 04.09.2011 15:00
Od sierpniowego świętowania Światowych Dni Młodzieży problematyka młodego pokolenia prowadzi nas do wrześniowej codzienności edukacyjnych zadań. Nie sposób pominąć dzisiaj madryckiego echa z wtorkowych audycji Radia Watykańskiego. Dla papieskiej rozgłośni wypowiedział się David Hachuel, wiceprzewodniczący madryckiej wspólnoty żydowskiej: „Podróż papieża była całkowitym sukcesem: jest to największe wydarzenie w ostatnich dziesięcioleciach.”
Audio

Dla papieskiej rozgłośni wypowiedział się David Hachuel, wiceprzewodniczący madryckiej wspólnoty żydowskiej: „Podróż papieża była całkowitym sukcesem: jest to największe wydarzenie w ostatnich dziesięcioleciach.” Hachuel podkreślił apel papieża, aby powrócić do wartości: „Nie jest to tylko przesłanie chrześcijańskie. Stoimy wobec głębokiego relatywizmu etycznego, który dąży do pozbawienia wartości spraw, które wielu ludzi uważa za podstawowe zasady swojego wychowania. W tym zgadzamy się w pełni z papieżem: we współczesnym społeczeństwie są potrzebne wartości, aby stawić czoła relatywizmowi i wierzyć w przekonania moralne”. Ważnym aspektem papieskich wystąpień było to, że „nie żyjemy w tyranii jednostki, że nie ma absolutnego ja, ale dzisiaj potrzebne są wspólne wartości duchowe i służba drugiemu” – uważa David Hachuel. Natomiast kard. Marc Ouellet, prefekt Kongregacji ds. Biskupów stwierdził, że młodzi dali biskupom nauczkę. Pokazali, że i oni powinni być katechetami w pierwszej osobie.

Zaś w L’Osservatore Romano, Mario Vargas Llosa, ubiegłoroczny laureat literackiej nagrody Nobla, agnostyk, wyznał, że społeczeństwo demokratyczne potrzebuje oparcia w religii. Większość normalnych ludzi zawsze będzie szukać oparcia w transcendencji. A współczesna kultura nie byłaby nawet w stanie podjąć się tego zadania. Zrezygnowała ona bowiem z udzielania poważnych i głębokich odpowiedzi na wielkie pytania człowieka, dotyczące życia, śmierci i przeznaczenia. Zamiast tego stała się lekką rozrywką lub kabałą dla ekspertów – niezrozumiałych arogantów. Dlatego – konkluduje Vargas Llosa – cieszmy się z tego, co wydarzyło się w Madrycie.

Obchody Dni Młodzieży w Madrycie były tematem 54 tys. wiadomości na całym świecie. 30 tys. opublikowano w mediach hiszpańskich, zaś 12,6 tys. w innych krajach Europy – wynika z badania przeprowadzonego przez Uniwersytet Nawarry. Było to 1,3 raza większy oddźwięk niż nawet beatyfikacja Jana Pawła II.

Pozytywną energię młodych trzeba teraz zachować i wzmocnić w szkolnej i uczelnianej codzienności. Jeśli MEN na obecny rok ogłosiło hasło „Szkoła z pasją”, to znaczy, że widocznie często pasji tej brakuje. Słusznie więc w dzisiejszym liście pasterskim biskupów z okazji pierwszego w Polsce tygodnia wychowania, 12- 18 września, zawarty jest postulat: „Wszyscy zacznijmy wychowywać”. List głosi, że „dokonujące się na naszych oczach zmiany cywilizacyjne i kulturowe doprowadziły do zachwiania tradycyjnych wzorców wychowawczych”. Zapracowani rodzice coraz mniej czasu spędzają z dziećmi, bywają bezradni wobec problemów wychowawczych. Istnieje też niebezpieczeństwo „jednostronnego kształcenia pod presją współczesnej cywilizacji zdominowanej przez technikę i prawa rynku”. Potrzeba zgodnej współpracy środowisk wychowawczych, bowiem „Żyjemy w czasach, gdy polska rodzina, szkoła i Kościół mogą znów mówić jednym głosem. Skorzystajmy z tej szansy!” – apelują biskupi.

Istotnie tylko wspólnym działaniem można zaradzić problemom wychowania i oświaty. Bo choć w Polsce działa ponad 530 katolickich szkół: podstawowych, gimnazjów i liceów, to dotąd w kształciło się w nich ok. 57 tys. dzieci i młodzieży. Zaś nowy rok szkolny rozpocznie 5 mln 474 tys. 600 uczniów i słuchaczy. A więc do szkół katolickich uczęszcza spośród nich tylko ledwie 1 procent.

o. Grzegorz Dobroczyński SI