Artystki zaprezentują autorskie kompozycje stworzone na bazie tradycyjnych melodii. Głównym źródłem inspiracji stała się dla zespołu muzyka tradycyjna Beskidu Żywieckiego oraz Spisza. Skrzypaczki, poszukując materiałów źródłowych, sięgnęły do nagrań sióstr Sordyl z Korbielowa i kapeli braci Byrtków z Pewli Wielkiej. Muzyka zespołu ukazuje bogactwo różnorodnych doświadczeń obu artystek. Brzmienie skrzypiec uzupełnione jest śpiewem i instrumentami charakterystycznymi dla tradycji pasterskich: piszczałka sześciootworowa, piszczałka wielkopostna i zbyrcoki.
W kompozycjach zespołu słychać wpływy minimalizmu, jazzu i muzyki klasycznej. Instrumentalistki używają niekonwencjonalnych technik gry na skrzypcach takich jak chop czy strumming. SEKUNDa to zespół stworzony na początki 2021 roku przez dwie niezależne artystki Dorotę Błaszczyńską-Mogilską i Wiolę Jakubiec, które dotychczas działały w rozmaitych projektach muzycznych. W duecie spotyka się góralski temperament z klasycznym błyskiem i jazzową wyobraźnią muzyczną, podkreślając tym samym charakterystyczną dla zespołu kontrastowość. Wspólne działania są dla artystek przestrzenią do swobodnych poszukiwań muzycznych. W swoich kompozycjach łączą instrumentalne brzmienia ze śpiewem.
Wiola i Dorota razem tworzą niespotykany muzyczny wszechświat balansujący pomiędzy folkiem, a muzyką klasyczną. Wykorzystują odważne rozwiązania harmoniczne i nagłe zwroty narracji muzycznej. W lipcu 2021 roku otrzymały I nagrodę na festiwalu i przeglądzie kapel ludowych sKRAJ Kultury Etno Festiwal w Chełmie, a w grudniu tego samego roku zwyciężyły konkurs 'Scena Otwarta' na 31. Mikołajkach Folkowych w Lublinie. Sekunda została zaproszona do udziału w koncercie showcase na festiwalu Ritmo Budapest 2022.
CZYTAJ: Sekunda z laurem zwycięstwa
Artystki poznały się na uczelni muzycznej. Połączyła je przyjaźń i pasja gry na skrzypcach. Ze spontanicznych prób powoli wynurzały się poważne utwory, ukazujące bogactwo doświadczeń obu pań. Dorota Błaszczyńska-Mogilska jest skrzypaczką klasyczną, Wiola Jakubiec – wychowała się w Żywcu, od skorupki nasiąkając muzyką tradycyjną.
- Zachwycają nas możliwości brzmieniowe skrzypiec – mówiła Wiola Jakubiec. – Staramy się używać różnorodnych technik skrzypcowych, niekoniecznie charakterystycznych dla muzyki klasycznej. Gramy też na skrzypcach barytonowych, brzmiących o oktawę niżej. Wykorzystujemy przystawki, brzmienia elektroniczne. Staramy się to złożyć w całość i ukazać niewykorzystywane możliwości brzmieniowe skrzypiec.
Jak przyznają obie artystki, w ich muzyce Górecki i Kilar poznają się z muzyką tradycyjną i folkowo-jazzowym zabarwieniem. Łączą się dwa światy, ludowa i klasyczna estetyka spotykają się na wspólnym gruncie.
- Pierwsze utwory, które powstały były inspirowane przede wszystkim muzyką gór: Spiszu, Beskidu Żywieckiego. Z pewnością chcemy popracować nad własnymi kompozycjami, inspirując się muzyką tradycyjną. Być może nie tylko regionów góralskich? Bardzo lubimy sięgać do Bałkanów. Stąd też nazwa grupy! Interwał sekundy wielkiej to nasze ulubione współbrzmienie – tłumaczyła Wiola Jakubiec.
Zarówno Dorota Błaszczyńska-Mogilska, jak Wiola Jakubiec na co dzień zajmują się muzyką na nieco innych płaszczyznach. W Sekundzie artystki grają „od święta” i, co warto zaznaczyć, naprawdę traktują tę współpracę z namaszczeniem.
- Dla mnie gra w Sekundzie ma wymiar wyjątkowy. To zespół, który otworzył mi nowe horyzonty, jest źródłem ogromnej inspiracji i radości na scenie! – Zwierzyła się Dorota Błaszczyńska-Mogilska. – Natomiast na co dzień mam przyjemność pracować w orkiestrze Simfonia Juventus, studiuję na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina na wydziale jazz i world music.
SKŁAD:
Dorota Błaszczyńska-Mogilska – skrzypce, skrzypce barytonowe, looper, śpiew
Wiola Jakubiec – skrzypce, skrzypce barytonowe, piszczałka sześciootworowa, piszczałka wielkopostna, zbyrcoki, śpiew