Radiowe Centrum Kultury Ludowej

„Ghazel” – Farah Kaddour & Marwan Tohme

Ostatnia aktualizacja: 14.08.2025 09:00
Farah Kaddour gra na buzuqu, przynosząc z sobą tradycyjne arabskie motywy, przeplatane z muzyczną intuicją i swobodną improwizacją. Marwan Tohme odpowiada plamami gitar, ambientowymi dronami i przetworzonymi fakturami dźwiękowymi – wszystko to z wyczuciem, jakby z półuśmiechem, nie narzucając się, lecz podtrzymując opowieść.
Ghazel
GhazelFoto: .

„Ghazel” to wspólny projekt dwojga libańskich muzyków: Farah Kaddour i Marwana Tohme, znanych m.in. z działalności w jednym z najciekawszych zespołów wykonujących muzykę z pogranicza eksperymentu i tradycji arabskiej – SANAM.

Farah Kaddour jest buzuqistką i wokalistką, a także badaczką muzyki, czerpiącą z repertuaru klasycznego i ludowego Bliskiego Wschodu. Jej instrument – buzuq – to długoszyjkowa lutnia, charakterystyczna dla Syrii, Libanu i Palestyny. Marwan Tohme jest gitarzystą
i producentem, działającym zarówno w projektach zespołowych, jak i solowych, często balansującym na granicy rocka, muzyki alternatywnej i eksperymentalnych brzmień.

Ich współpraca przy Ghazel zaczęła się w 2022 roku podczas cyklu kameralnych koncertów Dar Onboz’s Ahel el Dar w Bejrucie. Tam po raz pierwszy wykonali materiał w duecie, co stało się zalążkiem późniejszego nagrania. Album został wydany 27 czerwca 2025 roku przez niezależną wytwórnię Ruptured Records.

Płyta zawiera siedem utworów – pięć autorskich kompozycji i dwie reinterpretacje tradycyjnych form – „Kayfa Taltaqi el-Qulub”  – wariacja na temat tradycyjnego Doulab Nahawand – oraz „Longa Jaharkah” – interpretacja utworu egipskiego kompozytora Mohamada Abdelkarima.

Muzyka na Ghazel opiera się głównie na dialogu buzuqa i gitary akustycznej, z dyskretnym użyciem elektroniki oraz efektów przestrzennych. Brzmienie jest intymne, nagrane w sposób bliski i ciepły – każdy szelest strun i rezonans pudła jest słyszalny.

Farah prowadzi melodię, często opartą na skalach maqam, z licznymi ozdobnikami charakterystycznymi dla muzyki arabskiej. Jej gra jest płynna, a ornamenty naturalnie wpisują się w narrację utworu. Marwan pełni rolę zarówno akompaniatora, jak i współnarratora – jego gitara dodaje harmonii, wprowadza minimalne, powtarzalne figury rytmiczne oraz tło harmoniczne, które poszerza przestrzeń dźwięku.

W utworach takich jak „Nawal” czy „Ya Qamar” pojawia się subtelny śpiew lub humming Farah, traktowany jako kolejny instrument, a nie wyraźny wokal. Dzięki temu płyta zachowuje spójny, instrumentalny charakter.

„Ghazel” nie jest płytą nastawioną na energię czy taneczność. To raczej medytacyjna podróż, łącząca elementy tradycji bliskowschodniej z improwizacją i estetyką muzyki ambient. Sprawdzi się najlepiej w skupionym odsłuchu – w ciszy, gdzie można wychwycić niuanse brzmieniowe.

Album jest przykładem współczesnego podejścia do instrumentarium tradycyjnego: zamiast rekonstruować dawne formy, artyści traktują je jako punkt wyjścia do własnej wypowiedzi. Dzięki temu Ghazel może zainteresować zarówno miłośników muzyki świata, jak i fanów minimalistycznej muzyki instrumentalnej.

 

Ula Nowak


***

Więcej recenzji i felietonów - w naszych dziale Słuchamy.

 


Czytaj także

Nowości z krain makamu

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2025 20:05
Makam to wzorzec muzyczny, oparty na określonej skali, z ustalonym dźwiękiem centralnym, Ten modalny system kompozycyjny do dziś łączy tradycje muzyki klasycznej Persji i Turcji Osmańskiej. Dlatego jest słyszany m.in. w dzisiejszych Palestynie czy Maroku. W muzyczną podróż w te strony zabiera nas Magda Tejchma.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Wiatr od gór Zagros

Ostatnia aktualizacja: 01.05.2025 09:00
Drugi album dwudziestotrzyletniego Mohammada Mostafy Heydariana, mistrza gry na tanburze z Kermanszah w Zachodnim Iranie zachwyca dojrzałością.
rozwiń zwiń