Radiowe Centrum Kultury Ludowej

Podsumowanie roku 2022: Jakub Knera

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2022 08:00
Na koniec 2022 roku zapraszamy do corocznego tradycyjnego podsumowania tego, co muzycznie działo się w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.
Zestawienie Jakub Knery na rok 2022
Zestawienie Jakub Knery na rok 2022Foto: mat. pras.

Płyta roku: Branko Mataja „Over Field And Mountains”

Jeden z albumów, do którego wracałem w tym roku najwcześniej. Jego autor, tęskniąc za ojczyzną, stworzył współczesne interpretacje folkowych melodii. Urodzony w Jugosławii (obecnie Serbia) w latach 20. Branko Mataja spędził II wojnę światową w Niemczech, a następnie przeniósł się do Stanów Zjednoczonych, gdzie naprawiał gitary, aż skonstruował własną. W latach 70. i 80. nagrał dwie płyty z pieśniami-lamentami za ojczyzną, a „Over Fields And Mountains” składa się z utworów wybranych z tych dwóch albumów. To melancholijne studium gitary elektrycznej w duchu spaghetti westernów o lekko psychodelicznym zabarwieniu. Czasem przypomina Omara Khorshida, czasem prot-rockowe efekty Roberta Frippa.

Wydarzenie roku: Festiwal Nowa Tradycja

Nie dlatego, że organizuje go Polskie Radio i Radiowe Centrum Kultury Ludowej, a także byłem jurorem w konkursie, ale przede wszystkim dlatego, że jak żadna z dotychczasowych edycji pokazał różnorodne spojrzenie na polską muzykę tradycyjną. Zarówno w przypadku grania muzyki z pogranicza w wykonaniu Hajda Banda / Гайда Банда, lirycznego i oszczędnego odtwarzania schedy przodków w wykonaniu Michalove, świetnego scenicznego pomysłu zespołu KOSY, wariacji z alternatywnym popem i elektroniką w wykonaniu Kadabra Dyskety Kusaje czy Naphta, ale też ożywczego łączenia muzyki jazzowej i góralskiej współistniejącej na równi w zespole Piotr Damasiewicz ‘Into The Roots’.

Osobowość roku: Łukasz Warna-Wiesławski

Kiedyś dziennikarz, współtwórca festiwalu Unsound, teraz promotor, kurator i twórca niezwykłej inicjatywy Tańce, która poszukuje w polskiej muzyce tradycyjnej potencjału do interpretacji jej przez muzykę klubową. Label wypełnił lukę w muzyce łączącej tradycyjne rytmy i współczesną elektronikę, w której prym wiodą takie wytwórnie jak Nyege Nyege, Principe Discos czy Chinabot. Z jednej strony więc mamy do czynienia z twórczymi interpretacjami oberka czy chodzonego, klubowe bandery burczybasu albo diabelskich skrzypiec. Tegoroczne wydawnictwo - album „Żałość” artysty Naphta, pokazuje ten mariaż w formie długogrającego albumu w towarzystwie wokalistki Zofii Hołubowskiej.


CZYTAJ:

Recenzje Jakuba Knery na portalu RCKL

Jakub Knera

***

Więcej recenzji i felietonów - w naszych działach Słuchamy i Piszemy.

Czytaj także

Jazz i polska tradycja spotykają się w Lumpeksie

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2020 10:12
Lumpeks szuka punktów wspólnych między jazzem i tradycją, tworząc barwną współczesną opowieść naznaczona ludowymi melodiami i improwizacjami, balansując pomiędzy awangardą a ludycznością.
rozwiń zwiń