Muzyka Źródeł vol. 9, Suwalskie, Podlasie, Polskie Radio 2013
SUWALSKIE
1. Lulu, lulu do wieczora
2. Kum z kumeńką do sieni
3. Siwy koniu, siwy koniu, a grzywko bieluchne
4. Pada deszczyk pada
5. Zaszumiała w sadeńku traweńka
6. Polka Kowalewskiego
7. Zakukała zieziuleńka przez pola lecący
8. Ej, pohulaj jeleniu
9. Hej, uginaj się, hej uchylaj się kalinowy moście
10. Pod suchym dębem stojała
11. Wyszła z kościółeńka siadła na kamieniu
12. Rośnij, rośnij karawaju wielki
13. Oj, zakuła zegzela
14. Witaj Józefie Królów ozdobo
15. Powałem żytko, powałem
16. Ej, do staja ozimieńku
17. Polka Żydówka
18. Oj, wyściełajcie bity gościniec liliją
19. Cienka, niewielka w ręku kanapielka
20. U jeziora białego klęcy Zuzanna u niego
21. Oj, cy w domu pan gospodarz, hej ołym daj
22. Oj, kiedy ja, kiedy ja na wojnę pojadę
23. Niech będzie Jezus Chrystus pochwalony
PODLASIE
24. Polka
25. Polka pradziadka
26. Oberek weselny
27. Mamo moja mamo - przyśpiewki
28. Oj, siadaj, siadaj kochanie moje
29. Polka cyganeczka
30. Korowajnoje ciasto
31. Oj sama ja se sama u matusi była
32. Oberek
33. Oj już niedaleczko czerwone jajeczko
34. A Grzegorze na tyle
35. Zielona ruta jałowiec
36. Oj, ty Janie sobótkowy
37. Oj, tylko do Piotra kukułeczce kukać
38. Oj, holuje postatnica
39. Oj, już ja mamie odsłużyła
40. Pojechał Jasio na Kasieńce do boru
41. Oberek
42. Polka
43. Oberek
44. Kołysała ryba wodę
45. Oj mówią ludzie miły nie pije
46. Płacy wam dusa
Materiał prezentowany na płycie obejmuje dwa niejednorodne regiony północno-wschodniej Polski, na które przez lata wywierały wpływ kultury sąsiednich narodów – Litwinów, Białorusinów i Ukraińców. Na tych terenach (podobnie jak na Lubelszczyźnie, Chełmszczyźnie i Zamojszczyźnie) zachowała się tradycyjna muzyka, a zwłaszcza muzyka wokalna, która towarzyszyła mieszkańcom tych ziem w życiu rodzinnym i całorocznym cyklu prac.
Nagrania z regionu Suwalskiego pochodzą z lat 1976-97 i prezentują bardzo różnorodny styl wykonawczy i bogactwo gatunków. Obok ballad, występują tu pieśni weselne, żniwne, liryka miłosna i wiele form pieśniowych, związanych z obrzędowością Wielkiej Nocy. Wśród tych ostatnich pieśni pojawiają się analogiczne do repertuaru prawosławnych mieszkańców tych terenów, co jednoznacznie wskazuje na przenikanie się kultur.
Materiał pieśniowy z Podlasia został zaprezentowany w swej najbardziej archaicznej formie muzycznej i tekstowej. Dla Podlasia, jako obszaru pogranicza wschodniego, leżącego w sąsiedztwie Ukrainy i Białorusi, typowa jest nadrzędna rola tekstu w konstruowaniu formy. W pieśniach obrzędowych, weselnych, rodzinnych, lirycznych często występuje wymieszanie językowe.
Wyboru materiału i jego opracowania dokonały Anna Szewczuk i Maria Baliszewska.