We wtorkowym magazynie spotkaliśmy się z twórcą instrumentów i rekonstruktorem zapomnianej suki biłgorajskiej, Zbigniewem Butrynem.
– Nie zachowały się oryginały tego instrumentu i wiedzę o sukach opieramy na domysłach. Zainspirował mnie do zajęcia się tym tematem Marian Domański, znawca kultury tradycyjnej, wspierała mnie w działaniu również Maria Baliszewska i pan Dahlig. Opracowałem na nowo pierwowzór - tłumaczył pan Butryn.
Szkoła Suki Biłgorajskiej w Szklarni koło Janowa Lubelskiego została założona w 2007 roku przez Zbigniewa i Krzysztofa Butrynów jako oddolna, niezależna inicjatywa, skupiająca sympatyków muzyki tradycyjnej.
Głównym celem szkoły jest edukacja muzyczna młodych ludzi w zakresie muzyki ludowej regionu janowsko-biłgorajskiego, a także ożywienie i wprowadzenie na nowo suki biłgorajskiej do praktyki muzycznej.
- Zrobiłem już ze czterdzieści suk, nie wiem czy wszystkie grają. Oryginalne drewno na sukę to jawor, ale z klonu wychodzą i z orzecha włoskiego piękne instrumenty powstają. Grusza jest bardzo dobra, tzw. gorajanka, czyli stara grusza, która ma piękne, czerwoniutkie kolory. Może być jesion, czereśnia, zależy od regionu - tłumaczył jakie gatunki drewna są najlepsze na sukę biłgorajską Zbigniew Butryn.
Zapraszamy do odsłuchania opowieści lutnika o reaktywacji suki biłgorajskiej - zapomnianego instrumentu kolanowego.
W magazynie pojawiły się także także nowości płytowe 2020 roku i zapowiedzi: Danyel Waro "Tinn Tout" zremasterowane nagrania mistrzów old-time’u z lat 60-tych, Doca Watsona i Gaithera Carltona.
***
Tytuł audycji: Źródła
Prowadziła: Magdalena Tejchma
Gość: Zbigniew Butryn
Data emisji: 12.05.2020
Godzina emisji: 15.15
gs