Radiowe Centrum Kultury Ludowej

Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice, "Metamorfozy"

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2019 13:15
Druga nagroda w konkursie na Folkowy Fonorgram Roku 2000.
okładka płyty
okładka płytyFoto: materiały promocyjne

Płyta „Metamorfozy” jest zapisem muzyki ze spektaklu opartego na opowieści rzymskiego filozofa i retora okresu schyłkowego hellenizmu, Apulejusza. Opowieści niezwykłej, bo ilustrującej cały ferment i niepokój religijno-kulturowy tej epoki. Apulejusz był mistykiem wtajemniczonym w wiele ówczesnych kultów misteryjnych, m.in. Izydy, Ozyrysa oraz Dionizosa i właśnie w swoim najważniejszym dziele, „Metamorfozach albo Złotym Ośle” stworzył wspaniały, metaforyczny opis wędrówki inicjacyjnej zainspirowanej – jak można przypuszczać – własnymi przeżyciami.

Trzeba przyznać, że właśnie wątek misteryjny podkreślony został zarówno w spektaklu, jak i na płycie wyjątkowo mocno. Z nagrań daje się wyłowić stosunkowo niewiele apollińskiej równowagi i kojarzonego z greckim antykiem uwielbienia dla harmonii. Z rytualnych ataków bębnów tryska nieokiełznana ekstatyczność dionizyjskiej, kobiecej strony ówczesnych rytów; a melodie, oparte na obcym współczesnemu, nowożytnemu uchu starogreckim metrum tylko podkreślają dziką, niemal szamańską rytmikę nagrań.

Dionizyjski charakter „Metamorfoz” może wydawać się nieco zaskakujący, zważywszy że Maciej Rychły rekonstruował muzykę przede wszystkim na podstawie szczątków zapisów wyrytych na ścianach skarbców i świątyń. Ekstatyczny charakter nagrań jest więc ostatecznie dziełem doskonałego „zaiskrzenia” na linii kompozytor – wykonawca. Apollo – Dionizos. I właśnie przez to zdaje się w niepowtarzalny sposób ujmować pełnię helleńskiej i hellenistycznej kultury. Kiedy myślimy o starożytnej Grecji zwykle staje nam przed oczyma obraz śnieżnobiałych świątyń - w rzeczywistości świątynie były upstrzone jarmarczno-kiczowatymi kolorami. „Metamorfozy” zarówno w formie spektaklu, jak i odizolowanej od niego muzyki ujmują tę właśnie różnicę. Starają się widzieć antyk jakim był, a nie jakim chcieli go widzieć romantycy.

Spis utworów

  1. It’epi… Parnasian!
  2. Melipnoon
  3. Alla Latous
  4. All’o Phoibe
  5. Paian, o Paian 
  6. Tou de topou 
  7. Gas peleroi synantais korai 
  8. Promolete Mousai 
  9. En, klyta… Atthis 
  10. O Bakchou
  11. Tripoda manteion hos heiles
  12. Hode Galatan Ares barbados 
  13. To embolimon
  14. Chryseokitharin… Mousan
  15. Komos
  16. Asklepion aeisomn 
  17. Haima kata chthonos 
  18. Aeide Mousa
  19. Onou orchesis 
  20. To palai d’en Kronos archon 
  21. Chrysea Phorminx 
  22. Met’ emoi 
  23. Katalophyromai
  24. Hoson zes 
  25. Euoi Bakchai 

Skład zespołu

  • Britta Forslund
  • Katrin Forsmo
  • Mariusz Gołaj
  • Joanna Holcgreber
  • Martin Essen-Möller
  • Marcin Mrowca
  • Tomasz Rodowicz
  • Elżbieta Rojek
  • Maciej Rychły
  • Mariana Sadowska

materiały prasowe/at

Zobacz więcej na temat: folk Nowa Tradycja
Czytaj także

Otwarcie Europejskiego Ośrodka Praktyk Teatralnych w Gardzienicach

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2013 15:24
Premiera spektaklu, sympozjum naukowo-artystyczne, wystawy to jedne z wielu wydarzeń, które złożą się na festiwal otwarcia Europejskiego Ośrodka Praktyk Teatralnych w Gardzienicach. Uroczystości objęte są honorowym patronatem Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Polski buddyzm według Teatru Gardzienice

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2015 15:00
Kończy się piąta rezydencja Teatru Gardzienice w Warszawie, który w Instytucie Teatralnym przypomni postać buddystki Wandy Dynowskiej, przyjaciółki Piłsudskiego, Dalajlamy i Wojtyły.
rozwiń zwiń