Członkowie kapeli pisali o sobie: "Transkapela to artystyczne zamierzenie czwórki muzyków działających wielopłaszczyznowo na gruncie muzyki tradycyjnej, poszukujących dla niej nowych znaczeń i miejsca we współczesności.
Nasze poszukiwania muzyczne dotyczą muzyki tradycyjnej wielu obszarów kulturowych: Małopolska, Galicja, Bukowina, Huculszczyzna, Maramuresz, Siedmiogród, w której pomimo zewnętrznych, formalnych różnic próbujemy odnajdywać wspólne pierwiastki i docierać do jej głębi i wartości ponadczasowych. Muzyka źródłowa stanowi dla nas inspirację dla własnych nowych aranżacji i kompozycji. Próbujemy naszą muzykę kształtować nie poprzez naśladownictwo, a twórcze korzystanie z tradycyjnych wzorców".
Źródłem inspiracji dla muzyki kapeli jest żydowska kultura muzyczna obszaru Karpat, obejmującego tereny Polski, Ukrainy, Słowacji, Rumunii i Węgier. Górski łańcuch Karpat jest tu motywem wiążącym różnorodne wątki muzyczne przez wieki kształtowane przez wiele grup etnicznych (Polacy, Żydzi, Rumuni, Ukraińcy, Słowacy, Ormianie, Cyganie, Niemcy, Węgrzy) i wiele religii (katolicyzm, prawosławie, grekokatolicyzm, judaizm, protestantyzm). Karpaty do dziś są mozaiką kulturową będącą ostoją tradycyjnego, zgodnego z naturą stylu życia, opartego na zmaganiu się z górskim żywiołem i czerpaniu z jego piękna.
"Inspiruje nas muzyka wędrownych kapel żydowskich z przełomu XIX i XX, którą znamy z nagrań archiwalnych i zapisów nutowych. Jest to muzyka wiejska i muzyka małych miasteczek, która wykształciła swój bardzo charakterystyczny styl czerpiąc wiele elementów z kultur ją otaczających, na które jednocześnie wywierała silny wpływ.
Muzyka żydowskich kapel na całej linii Karpat to muzyka będąca medium interkulturowości tak charakterystycznej dla tego obszaru. To muzyka grana przez Żydów dla Żydów, ale również na huculskich weselach, w bukowińskich karczmach czy na polskich jarmarkach. To muzyka tworzona pod wpływem kultur krajów diaspory, gdzie muzyka była płaszczyzną spotkania, wymiany, przenikania, zawierając w sobie pierwiastek uniwersalny, dla wszystkich zrozumiały i bliski. To muzyka niosąca historię, historię o czasach wieloletniego zadomowienia pokoleń Żydów na tym terenie i wspólnej egzystencji z nieżydowskimi sąsiadami" - pisali muzycy.
Spis utworów
- Sirba
- Chasydzki weselny
- Sirba-Friska
- Zsidos z Gyimes
- Livezile
- Kołomyjka
- Tango
- Hora mare din Bucovina
- Forshpil and Khusidlekh
- Taniec (zsidó) - "sztajerek dziadka Jóźka"
- Taniec (zsidó) - "krakowiaczek"
- Hanuka (zsidó) - "foxtrot"
- Walc Meritz'a
- Taniec (zsidó) - "cygan"
- Nuta besarabska
- Nuta bukowińska - od Mohura
- Hora Kandel'a
- Honga exp.
Skład zespołu
- Ewa Wasilewska - skrzypce
- Maciej Filipczuk - skrzypce, vioara cu guarna
- Robert Wasilewski - cymbały, altówka, kaval, gordon
- Piotr Pniewski - wiolonczela
Gościnnie
- Jacek Hałas - bęben mołdawski
materiały prasowe/at