"Kapela Byrtków z Pewli Wlk w Beskidzie Żywieckim. Jak po niebie chmury… Monografie Instrumentów Karpackich vol. II/2010", Instytut Europa Karpat. Oddział Małopolskiego Centrum Kultury Sokół w Nowym Sączu. Dwupłytowy album zawierający prezentację różnorodnych instrumentów muzycznych Karpat i archaicznych technik wykonawczych. Na płycie usłyszymy brzmienia m.in.: fujary detwiańskiej, dud, gajdicy, fletów, okaryny, trąb, rogów, drumli, gwizdków i instrumentów żywych. Druga płyta albumu zawiera nagrania kapeli braci Byrtków kontynuujących muzyczne tradycje swego ojca Karola Byrtka (1907-1989).
Wykonawcy: Edward Byrtek, Józef Byrtek, Józef Broda, Michal Smetanka, Stanislav Otruba.
***
Skład jury Fonogramu Źródeł Roku 2010:
- Małgorzata Małaszko-Stasiewicz: p.o. Dyrektora Programu 2 PR
- Anna Szewczuk - dziennikarz Programu 2 PR
- Anna Szotkowska - dziennikarz Programu 2 PR
- Piotr Kędziorek - kierownik RCKL, Program 2 PR
- Kuba Borysiak - dziennikarz Programu 2 PR
Jury przyznało tytuł Fonogramu Źródeł 2010 roku płycie „Franciszek Racis. Muzykant” wydanej przez Stowarzyszenie Krusznia;
Jury pragnie podkreślić, że ten album najpełniej realizuje ideę, która przyświecała organizatorom konkursu na Fonogram Źródeł, polegającą na zmotywowaniu lokalnych społeczności do ukazywania swoich tradycji i twórców, którzy są ich wyrazicielami.
Jury konkursu za kontynuację serii przyznało drugie miejsce albumowi „Melodie ziemi kujawskiej” wydanemu przez Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk i Stowarzyszenie Liber Pro Arte.
Oraz trzecie miejsce wydawnictwu Muzyka Odnaleziona, które w ubiegłym roku wydało dwie płyty: „Mazurki do wynajęcia” i „Mistrzowie harmonii. Triumf i porażka”;
Jury postanowiło przyznać wyróżnienia: za monograficzną dokumentację beskidzkich kapel kapeli Fickowo Pokusa za płytę „Ej, dudosku z dudami” i Instytutowi Europa Karpat za płytę „Kapela Byrtków z Pewli Wlk. w Beskidzie Żywieckim. Jak po niebie chmury…. Monografie Instrumentów Karpackich vol. II/2010”. Jury podkreśla, że wyróżnione płyty mają olbrzymią wartość dokumentu etnomuzycznego, jednak nie posiadają tak ważnego dla prezentacji lokalnych tradycji rzetelnego opisu i charakterystyki nagrań oraz informacji o wykonawcach i repertuarze, które są wymagane przez regulamin konkursu.
Wyróżnienie przyznano również Stowarzyszeniu Muzeum Małej Ojczyzny w Studziwodach za płytę „Ohulki dla Hanulki. Pieśni wiosenne podlaskich i poleskich Białorusinów” dokumentującą reliktowy białorusko- i ukraińskojęzyczny repertuar mieszkańców Podlasia.