Radiowe Centrum Kultury Ludowej

"Tradycyjne pieśni Lubelszczyzny", Zofia Bernad

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2020 13:58
Laureat wyróżnienia w konkursie na Fonogram Źródeł 2015 roku.
Tradycyjne pieśni Lubelszczyzny, Zofia Bernad
"Tradycyjne pieśni Lubelszczyzny", Zofia BernadFoto: mat. pras.

Wyróżnienie przyznane za działania mające na celu przywrócenie witalności tradycyjnemu repertuarowi.

Z muzyką tradycyjną świadomie zetknęłam się kiedy chodziłam do przedszkola. Tata zabierał mnie na zajęcia pierwszego składu Zespołu Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej prowadzone przez niego i Monikę Mamińską. Oczywiście, wówczas wstydziłam się śpiewać, ale z zachwytem i nieustającą ciekawością słuchałam jak śpiewają inni. Powoli i niepostrzeżenie nasiąkałam melodiami, skalami, brzmieniem, sposobem śpiewania. Potem, już sama biegałam na próby, coraz bardziej zaprzyjaźniając się z Zespołem, tym chętniej, że wieczory często kończyły się potańcówkami. 

Gdyby nie tamte spotkania, ta płyta prawdopodobnie by nie powstała. Zainspirowane nimi wraz z moją siostrą Anastazją i koleżankami ze szkół średnich zaczęłyśmy śpiewać w drugim składzie Zespołu. I tak zaczął się kolejny etap mojej przygody z muzyką tradycyjną. Po piętnastu latach nowych doświadczeń stwierdziłam, iż przyszła pora na własny album.

Płyta „Tradycyjne pieśni Lubelszczyzny” jest zbiorem pieśni obrzędowych i lirycznych: pieśni bożonarodzeniowych, pieśni chrzcielnych, pieśni korowajowych oraz oczywiście pieśni o nieszczęśliwej miłości i pocieszycielce - gorzałce. Pochodzą one ze zbiorów Istytutu Sztuki Państwowej Akademii Nauk oraz Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej. Zofia Bernad

Lista utworów

  1. Zaloty, zaloty (Flirting, flirting) 01:53
  2. Tam pod borem (There By The Forest) 03:19
  3. Służył Jasio u pana (Johnny Served The Lord) 04:31
  4. Ej, wiej wiatereczku (Blow, Wind, Blow) 00:56
  5. Oj, gorzalinę piłbym (Oh, I Would Drink Vodka) 00:29
  6. Oj tocy nam się (Oh How it Rolls) 01:02
  7. Oberek z podejściem 03:35
  8. Cze, cze, cze, cze (Che che che che) 00:57
  9. Chyliła się wiśnia z czereśnią (Cherry Trees Leaning in the Field) 02:04
  10. Polka „Cybulanka” 02:36
  11. Po roli wrone koniki (Black Horses, Go Through the Ploughed Field) 01:09
  12. A co to za wesele (Oh What a Wedding) 07:27
  13. Oj dolo dolo (Oh, You Fate) 01:48
  14. Pragną oczki, pragną (What the Eyes Long For) 03:23
  15. Walczyk 03:19
  16. A dajże nam, kumciu (Oh Godmother, Give Us...) 01:05

Uczestnicy nagrań 

Zofia Bernad, Anastazja Bernad, Jan Bernad, Krzysztof Butryn, Piotr Deptuła, Paweł Franczak, Hanna Linkowska, Grzegorz Paluch, Sylwia Piekarczyk

Zofia Bernad

Śpiewem tradycyjnym zajmuje się od 1998 r kiedy została słuchaczką Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej przy Fundacji Muzyka Kresów. Od 2003 śpiewa w Zespole Szkoły, a w roku 2014 została jej wykładowczynią. Lekcje śpiewu tradycyjnego pobierała u wybitnych znawców tematu: Moniki Mamińskiej, Ewy Grochowskiej z Polski, Jewgienija Jefremowa, Tatiany Sopiłki, Jury Pastuszenko z Ukrainy, Swietłany Własowej, Tatiany Zimienkowej, Władimira Iwanowa z Rosji i Jeleny Jovanovic z Serbii. Z Zespołem wielokrotnie brała udział w koncertach muzyki tradycyjnej w kraju i zagranicą. Występowała w spektaklach muzycznych Zespołu „Pieśni polskie” i „Trzy dźwięki” w reż. Jana Bernada. W 2005 wystąpiła w spektaklu teatralnym „Klątwa” wg. Stanisława Wyspiańskiego” w reż. J. Opryńskiego. W 2006 r. z Zespołem wzięła udział w projekcie muzycznym „Pieśni polskie” prezentowanym podczas 49. edycji Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawskiej Jesień” wspólnie z polskimi kompozytorami muzyki współczesnej m.in.: Tadeuszem Wieleckim, Krzysztofem Knittlem, Jerzym Kornowiczem i Tadeuszem Sudnikiem /w 2008 nagrana została płyta CD „Sceny z bezkresu” z tego projektu/. W 2009 wystąpiła na Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY w koncercie „Kołysanki polskie” wspólnie z Tomaszem Stańką. Wielokrotnie śpiewała na Festiwalu Najstarsze Pieśni Europy.

Podczas festiwalu KODY w 2010 i 2013 wzięła udział w premierowych wykonaniach utworów Aleksandra Kościówa: „Gorzkie Żale” z Warszawską Grupą Cellonet pod kier. Andrzeja Bauera (2010) oraz „Litania” na orkiestrę symfoniczną, sopran i śpiew tradycyjny (2013). W latach 2011 – 2012 wzięła udział w festiwalu muzyki eksperymentalnej Umlaut Festival w Paryżu oraz w festiwalu Phil Grobi w Clermont – Ferrand. W sierpniu 2014 roku wzięła udział w koncercie „Pieśni Legionów” wraz z Wojtek Mazolewski Quintet Plus. W 2014 r stworzyła wraz z francuskim trębaczem i kompozytorem Bricem Pichardem projekt „Echa” łączący muzykę tradycyjną z muzyką improwizowaną, prezentowany m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Konfrontacje Teatralne w Lublinie.

***

Skład jury Fonogramu Źródeł 2015 roku:

prof. Piotr Dahlig – etnomuzykolog, Instytut Muzykologii UW

dr Weronika Grozdew-Kołacińska – etnomuzykolog, Instytut Sztuki PAN

Anna Szewczuk-Czech – kierownik RCKL, Program 2 PR

Anna Borucka-Szotkowska – dziennikarka Programu 2 PR

Magdalena Tejchma – dziennikarka Programu 2 PR

Piotr Kędziorek – dziennikarz Programu 2 PR

Jury przyznało nagrodę specjalną w wysokości 2500 zł Jackowi Piotrowi Jackowskiemu za wybitne zasługi dla polskiej fonografii. Jest on inicjatorem i współtwórcą wraz ze współpracownikami Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN serii wydawniczej, w ramach której w ubiegłym roku ukazały się dwa albumy: "Melodie stamtąd" wydany wraz z Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu oraz "Rozpoczął tedy fonograf zbieranie melodii podhalańskich..." wydany wraz z Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem. Jury podkreśla wyczerpujące opracowanie merytoryczne nagrań.

Pierwszą nagrodę Miejskiemu Domowi Kultury w Kolbuszowej za trzy albumy wydane w ubiegłym roku: „Katalog. II Festiwal Żywej Muzyki Na Strun Dwanaście i Trzy Smyki” oraz w serii Muzykanci z Puszczy Sandomierskiej: „Jan Cebula z Kapelą” i „Bronisław Płoch. Kapela Widelanie”. Jury wyraża uznanie dla Miejskiego Domu Kultury za działalność na rzecz dokumentacji lokalnej tradycji, która jest wzorcowym przykładem mecenatu samorządowej instytucji nad kulturą tradycyjną.

Drugą nagrodę Fundacji Ważka z Wrocławia za płytę "Bronisława Chmielowska. Stare pieśni". Album stanowi bezcenny dokument miejsca i czasu, w którym przyszło żyć bohaterce płyty.

Trzecią nagrodę Tatianie Nakoniecznej i zespołowi Krajka za płytę "Krajka w gościach". Jury docenia udaną próbę wiernej rekonstrukcji tradycyjnego repertuaru ukraińskiego.

Jury wyróżniło także Zofię Bernad za płytę "Tradycyjne pieśni Lubelszczyzny", dostrzegając działania mające na celu przywrócenie witalności tradycyjnemu repertuarowi.

Zobacz więcej na temat: Nowa Tradycja