Nagroda przyznana za wyczerpującą dokumentację działalności muzyka i nauczyciela. Album jest muzycznym portretem jednego z najwybitniejszych dudziarzy wielkopolskich, wychowawcy wielu młodych dudziarzy — Romualda Jędraszaka. Utwory zamieszczone na płycie pochodzą z subregionów: kościańskiego, bukowieckiego, leszczyńskiego i rawickiego. Są to melodie taneczne — wiwaty, polki, chodzone, marsze, oberki i walcerki — przejęte od dudziarzy, z którymi Romuald Jędraszak grywał przez wiele lat w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu. Grywał nie tylko na dudach wielkopolskich, ale także na sierszeńkach i mazankach. W kapeli towarzyszą mu na skrzypcach podwiązanych jego uczniowie, m.in. Marcin Jędraszak, Tomasz Kiciński oraz Paweł Zawadzki. Płyta została wydana w oparciu o dofinansowanie z Programu Narodowego Centrum Kultury, Kultura - Interwencje 2018. EtnoPolska.
Szamotulski Ośrodek Kultury wydał płytę z muzyką dudziarską. Stanowi ona element miejscowego folkloru, który za sprawą Kapeli Dudziarskiej prowadzonej przez mistrza dud Romualda Jędraszaka, nie odszedł w zapomnienie.
"Romuald Jędraszak. Portret dudziarza wielkopolskiego" - taki tytuł nosi najnowsza publikacja, którą współtworzył Karol Majerowski.
- Od dawna moim marzeniem było stworzenie Romualdowi Jędraszakowi monografii, ponieważ jestem jego uczniem i od dwóch lat gram na dudach wielkopolskich. W monografii zamieściłem około czterdziestu ze stu utworów pana Romualda, zarejestrowanych w czasie dwutygodniowej sesji nagraniowej. Należą do nich wiwaty, walcerki, oberki, chodzone, również marsze.
- Jestem spadkobiercą muzyki dudziarskiej. W domu pana Stanisława Grocholskiego, który był budowniczym instrumentów, leżały w kącie za szafą dudy. Zainteresowałem się nimi. Grocholski zaczął mnie uczyć grać na samej przebierce. Stroiki dud są bardzo wrażliwe na wilgoć i suszyliśmy je w warsztacie na piecu. Potem, gdy sie poduczyłem, zabrał mnie na turniej, jako najmłodszego uczestnika. Miałem wtedy 11 lat. To nie było modne wśród młodzieży. Pojechałem do Kazimierza na festiwal i tam dostałem nagrodę - materac dmuchany - znowu byłem najmłodszym uczestnikiem konkursu - opowiadał muzyk Romuald Jędraszak.
Projekt na nagranie studyjne melodii wielkopolskich i ich wydanie wraz z promującą potańcówką do tradycyjnej muzyki dudziarskiej jest wynikiem realizacji zadań założonych we wniosku dotacyjnym z programu „Kultura - Interwencje 2018. EtnoPolska” Narodowego Centrum Kultury.
Płyta wzbogacona została o książeczkę z fotografiami oraz biografią mistrza.
Lista utworów
- Wiwat przyjacielski
- Wiwat "Jedzie chłopek z pola"
- Oberek "Motała"
- Walcerek "Oj rypnij, sobie rypnij"
- Oberek "Dynia"
- Polka od Gostynia
- Walcerek "Mój ojciec wielki"
- Polka "Czyś Ty, ośle, uoszaloł"
- Miała matka wisieloka
- Oberek Romka
- Walcerek "Żeby ta Kacha roz przy niedzieli te czorne giry umyła"
- Oberek Bronka
- Walcerek "Moja izba z dębowego drzewa"
- "Skrzypki ładnie grajum, dudki ładnie brzenczum"
- Walcerek "Jo mom i ty mosz"
- Walcerek "Ojcze, ojcze, dajcie kunia"
- Polka "uOj chłopoku"
- Polka od Poznania
- Walcerek "Hycła Kacha bez koryto"
- Wiwat "A jak dziadek sobie popił"
- Chodzony "Rada, nie rada"
- Polka węgierka ("Pisany")
- Walcerek "Od siódmego"
- Chodzony "Jakem jechoł od mojej kochanki"
- Wiwat "Talary"
- Polka Stasia
- Oberek "Siekany"
- Polka "Bałagan" (od Szczuczyna)
- "Lelija"
- Walcerek "Pod leszczyną" (od Czempinia)
- Polka "Koszalinka"
- Wiwat "Mijany"
- Wiwat "Kokot"
- Chodzony "Jeszcze nie do dom"
- Wiwat "Poszła panna do ogrodu"
- Polka od Śmigla
- Wiwat kościański
- Walcerek "Pszeniczka"
- Oberek "Lotany"
- Marsz "Wyprowadzany"
Wykonawcy
Romuald Jędraszak - dudy (1-13, 18-31, 40), sierszeńki (14), mazanki (15, 16)
Marcin Jędraszak - skrzypce podwiązane (1-7, 40)
Tomasz Kiciński - skrzypce podwiązane (8-13)
Paweł Zawadzki - skrzypce podwiązane (17-20, 32-35)
Karolina Kulka - skrzypce podwiązane (21-24)
Aleksandra Sałapatek - skrzypce podwiązane (25-28)
Justyna Płociniczek - skrzypce podwiązane (29-31)
Piotr Górecki - dudy (32-35)
Łukasz Kontek - dudy (36-38)
Maria Przybylska - skrzypce podwiązane (36-38)
***
Skład jury Fonogramu Źródeł 2018 roku:
Maria Baliszewska – dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej
Anna Borucka-Szotkowska – dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej
Magdalena Tejchma – dziennikarka Radiowego Centrum Kultury Ludowej
dr Weronika Grozdew-Kołacińska – etnomuzykolog, Instytut Sztuki PAN
prof. Piotr Dahlig – etnomuzykolog, Instytut Muzykologii UW
Werdyktem jury nagrodę specjalną w wysokości 2500 zł otrzymuje Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu za publikację „Sobiescy – zachowane w dźwiękach”. Jury przyznaje nagrodę za bezcenne wydawnictwo zawierające jedne z najstarszych nagrań dźwiękowych i audiowizualnych, uzupełnione syntetycznymi artykułami z historii badań Jadwigi i Mariana Sobieskich.
Pierwszą nagrodę otrzymuje Towarzystwo dla Natury i Człowieka za publikację „Łuhom, łuhom ponad Buhom. Muzyka tradycyjna Polesia Lubelskiego i jej wykonawcy”, za znakomitą panoramę dźwiękową regionu wzbogaconą wyczerpującymi biografiami wykonawców. Jury wyraża także uznanie dla pełnej pasji pracy Krzysztofa Gorczycy.
Dwie równorzędne drugie nagrody otrzymują:
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk za płytę „Barwy nadpopradzkiej nuty. Nagrania archiwalne tradycyjnych pieśni i muzyki górali nadpopradzkich ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN”. Płyta przedstawia unikatowy przegląd nagrań archiwalnych zrealizowanych podczas Ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego w listopadzie 1952 roku, reprezentujących rzadko obecny w dyskografii polskiego folkloru region Czarnych Górali, oraz
Wydawnictwo Muzyka Odnaleziona za płytę „Pięciu od Bogusza” zawierającą nagrania uczniów legendarnego skrzypka Radomszczyzny Jana Bogusza: Piotra Gacy, Tadeusza Jedynaka, Józefa Zarasia, Józefa Papisa i Stanisława Ziei.
Dwie równorzędne trzecie nagrody otrzymują:
Szamotulski Ośrodek Kultury za płytę „Romuald Jędraszak – portret dudziarza wielkopolskiego” za wyczerpującą dokumentację działalności muzyka i nauczyciela, oraz
Gminne Centrum Kultury im. Jana z Domachowa Bzdęgi w Krobi za płytę „La la gąski na gałązki – muzyczne tradycje dziecięce Biskupizny”. Jury przyznaje nagrodę za ciekawe przybliżenie folkloru dziecięcego regionu Biskupizny.
Ze względu na wysoki poziom i dużą liczbę zgłoszeń do tegorocznego konkursu na Fonogram Źródeł, jury postanowiło przyznać cztery równorzędne wyróżnienia:
Muzeum Zachodniokaszubskiemu w Bytowie za album „Cassubia Incognita Novum” .
Stowarzyszeniu Kulturalno-Oświatowemu „Na Groniach” za płytę „Gajdy z bliska – technika i repertuar”
Miejskiemu Domowi Kultury w Kolbuszowej za publikacje: „Muzykanci z Puszczy Sandomierskiej 4. Jurek Wrona z kapelą” oraz „Katalog V Festiwalu Żywej Muzyki na Strun Dwanaście i Trzy Smyki”.
Stowarzyszeniu Dziedzictwo Podlasia za płytę „Ludowe pieśni religijne z Podlasia cz.II”.