Mimo przedwczesnej śmieci w wielu 46 lat, pozostawił po sobie wiele nagrań kompozycji Chopina, m.in.: komplet polonezów, nokturnów, walców, impromptus, etiud, preludiów i mazurków. W audycji wsłuchamy się w jego wykonania tańców polskich, które często określane są jako interesujące podejście do Chopina i „oczyszczone z wszelkich elementów polskich”. Samson François zasłynął nie tylko jako jeden z najbardziej oryginalnych i fascynujących, choć niewątpliwie także kontrowersyjnych, chopinistów, był również wybitnym interpretatorem muzyki francuskiej.
Przeczytaj:
cykl Pierwsze Kroki
W „Chopinie na ludowo” także opowieści o tańcach kurpiowskich z przykładami, czyli spotkanie z Mariuszem Żwierko – choreografem, instruktorem tańca, kierownikiem Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone” i Woda na Młyn.
- Jak mówimy „tańce kurpiowskie”, zazwyczaj mamy na myśli tańce z Puszczy Zielonej. Są wyjątkowe na tle tańców polskich w ogóle. Kurpie to niewielki region, zatem i tutejszy folklor różni się od folkloru Mazowsza w ogóle. Ma wiele wspólnego z tańcami Europy Północnej i Zachodnej – tłumaczył Mariusz Żwierko. – Mimo izolacji Puszczy Zielonej, wpływy z innych krajów były znaczące. Nie możemy zapominać, że był to region graniczny. Koniec Mazowsza, początek Prus Wschodnich. Kierunki wymiany kulturowej były z południa i z północy. To widać w tańcach.
Tańców kurpiowskich jest niewiele, a muzyczny folklor Kurpi to przede wszystkim pieśni (leśne, skoczne). Tańce, które znamy z obszaru Mazowsza, jak np. oberki, na Kurpiach tańczone są dość płasko i szybko. Popularny tu okrąglak jest melodycznie wolniejszą wersją znanego z Mazowsza oberka, z zachowaną większą pulsacją w kolanach. Kurpiowskie stara baba czy olender mają swoje odpowiedniki w Europie Zachodniej czy… na Śląsku. Czasem jest to ta sama melodia, niekiedy bardzo podobny ruch.
***
Tytuł audycji: Chopin na ludowo
Prowadził: Kuba Borysiak
Data emisji: 2.08.2022
Godzina emisji: 20.00