Historia

150. urodziny metra. A zaczynali od pary...

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2013 06:00
Logo najstarszego metra świata – czerwony okrąg i biały napis "underground” – jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli Londynu, jak piętrowe autobusy czy Big Ben.
Audio
Logo londyńskiego metra. foto: Rolf VennenberndPAPDPA.
Logo londyńskiego metra. foto: Rolf Vennenbernd/PAP/DPA.

10 stycznia 1863 roku została oddana do użytku pierwsza linia londyńskiego metra (pierwszy system kolei podziemnej na świecie). The Tube – tak potocznie nazywają je Anglicy – jest pierwszym systemem kolei podziemnej na świecie.
Otwarta linia miała długość 6 km i łączyła ulice Bishop’s Road (Paddington) z Farrington. Do 1905 roku wagony ciągnięte były przez lokomotywy parowe.
Od samego początku, kiedy jeszcze powszechnym środkiem transportu w mieście były konne dorożki, mieszkańcy Londynu ustawiali się na każdej stacji metra w długich kolejkach, by skorzystać z najnowszego wynalazku techniki. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy działania podziemnej kolei skorzystało z niej 26 tysięcy pasażerów.
Od momentu uruchomienia podziemnej kolei londyński wynalazek stał się wzorem do naśladowania dla innych, światowych metropolii. W czasie II wojny światowej służyło jako schron. Miał tutaj też posiedzenia brytyjski gabinet wojenny.


Dzisiaj w londyńskim metrze znajduje się 12 oddzielnych linii o łącznej długości 415 km. Część tuneli (55%) znajduje się na powierzchni. Pasażerowie, którzy regularnie nimi się przemieszczają (ok. 3 miliony osób każdego dnia) mają do dyspozycji 275 stacji. Każda z nich jest swego rodzaju punktem orientacji w terenie.
Graficzny schemat mapki metra pochodzi z 1933 roku i odpowiednio zmodyfikowany jest używany do dziś. Każda linia ma swoją nazwę i jest oznakowana innym kolorem. Najstarsza – Circle Line jest oznakowana na żółto i jak sama nazwa wskazuje, jeździ w kółko, wokół samego centrum Londynu.
Jadąc londyńskim metrem powinniśmy pamiętać, że jest tam bardzo ciepło. Temperatura w metrze jest średnio o 10˚C wyższa od tej, która panuje na powierzchni.  – Pamiętam, że kiedy tu przyjechałam dziwiłam się, że w środku zimy ludzie w metrze chodzą w podkoszulku. Po prostu jest duszno, to jest system, który w większości był zbudowany w XIX wieku  – mówi Nika Garrett polska przewodniczka po Londynie.

mk

Czytaj także

Zobacz plan stołecznego metra z czasów Starzyńskiego!

Ostatnia aktualizacja: 31.08.2011 17:16
Centralne Archiwum Wojskowe udostępniło, niepublikowany wcześniej, plan przebiegu linii warszawskiej kolei podziemnej, który prezydent Stefan Starzyńskiego przedłożył w 1938 roku do opinii władzom wojskowym.
rozwiń zwiń
Czytaj także

19 lat temu otwarto pierwszą linię warszawskiego metra Kabaty-Politechnika

Ostatnia aktualizacja: 07.04.2014 06:00
- Obecna kolej podziemna i plany jej rozbudowy są bardzo bliskie temu, co zostało stworzone jeszcze przez prezydenta Stefana Starzyńskiego przed II wojną światową - mówi pracownik Warszawskiego Metra, Krzysztof Malawko.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Oszczędności w stolicy. Metro nocą nie pojedzie

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2013 19:39
Pociągi metra przestaną kursować w weekendowe noce - poinformował Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie.
rozwiń zwiń