Zabytkowy parowóz typu Ty42-149, od lat niszczejący na bocznicy stacji Bydgoszcz Główna, trafi do muzeum kolei wąskotorowej w Wenecji koło Żnina (woj. kujawsko-pomorskie). Lokomotywa była ostatnim pojazdem trakcyjnym tego typu używanym przez bydgoskich kolejarzy.
"Udało nam się dojść do porozumienia z właścicielem parowozu - jedną ze spółek Grupy PKP - i dostaniemy lokomotywę za symboliczną kwotę. W zamian zobowiązaliśmy się do jej odrestaurowania i przewiezienia na nowe miejsce, na nasz koszt" - powiedział PAP Michał Woźniak, dyrektor Muzeum Ziemi Pałuckiej w Żninie, które jest właścicielem skansenu kolei w Wenecji.
Lokomotywa Ty42-149 była ostatnim czynnym parowozem, który stacjonował w Bydgoszczy. Obsługiwała manewry na stacji Bydgoszcz Główna jeszcze w latach 90., a ze służby formalnie została wykreślona dopiero w 2000 roku.
Od tego czasu parowóz stał i niszczał zepchnięty na starą obrotnicę, na uboczu stacji Bydgoszcz Główna. Początkowo planowano przetransportować go do skansenu w Kościerzynie (woj. pomorskie), który dysponował już kilkoma podobnymi maszynami, ale ostatecznie nie było na to funduszy i parowóz nigdy tam nie dotarł. Nigdy także już nie zostanie uruchomiony.
"W naszym muzeum przeznaczyliśmy dla niego specjalną rolę. Po zewnętrznym remoncie zostanie wyeksponowany obok parkingu, na specjalnie ułożonym w tym celu odcinku toru, a w dwóch doczepionych do niego wagonach znajdzie się niewielka restauracja" - dodał Woźniak.
Transport lokomotywy do Wenecji będzie dużym wyzwaniem logistycznym. Wprawdzie kolej zaoferowała odholowanie jej do Żnina, ale cena za tę usługę była ponad możliwości muzeum. Pozostawał także problem transportu ze Żnina do Wenecji, gdyż między tymi miejscowościami nie ma torów "normalnej" kolei.
"W tej sytuacji pozostanie nam tylko przewóz na specjalistycznej lawecie samochodowej. Z racji rozmiarów parowozu i ogromnej wagi (ok. 180 ton) będzie to jednak duże wyzwanie, ale mamy nadzieję, że w kwietniu lokomotywa dotrze na miejsce" - zaznaczył dyrektor muzeum.
Lokomotywa Ty42-149 to reprezentantka najliczniejszej (powstało w sumie ponad 6 tys. szt.) serii parowozów użytkowanych w Polsce i Europie. Konstrukcja, oznaczona jako BR52, powstała w okresie wojny na potrzeby niemieckiej armii, poprzez uproszczenie i "odchudzenie" przedwojennego parowozu serii BR50, co pozwoliło na używanie go w każdych warunkach.
Po wojnie używano w Polsce prawie 1500 sztuk tych lokomotyw, oznaczonych wg polskiej nomenklatury jako Ty2. Po 1945 roku wykorzystano także części pozostawione przez Niemców i zmontowano w polskich fabrykach jeszcze około 150 sztuk, które dla odróżnienia od maszyn poniemieckich, oznaczono jako serię Ty42.
Lokomotywy Ty2 powstały jako "lekkie parowozy towarowe", ale były bardzo uniwersalne. Wiele z nich prowadziło m.in. dalekobieżne pociągi osobowe jeszcze w latach 80.
Parowóz Ty42-149 powstał w 1946 roku w Chrzanowie. Do Bydgoszczy trafił w 1979 roku. Służbę zakończył z tendrem zbudowanym jeszcze podczas wojny, o czym zaświadcza do dziś widoczna na jego burcie niemiecka numeracja