W magazynie "Widziane z Polski" mówimy o kampanii wyborczej w Stanach Zjednoczonych, po tym jak prezydent Joe Biden oficjalnie wycofał się z wyścigu o reelekcję w listopadowych wyborach. Jako nową kandydatkę poparł wiceprezydentkę Kamalę Harris. Rozmawiamy o tym z Pawłem Kowalem, przewodniczącym Sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych.
W USA skończyła się pozorowana kampania wyborcza, zaczęła się prawdziwa walka o Biały Dom. Zostało mało czasu, ale wiceprezydent Kamala Harris wciąż może wygrać ten wyścig - pisze "Economist" i wskazuje na elementy strategii, na które kandydatka Demokratów powinna zwrócić uwagę.
Kamala Harris musi koniecznie sprawić, by wybory stały się dla Amerykanów referendum w sprawie Donalda Trumpa, który wciąż prowadzi w tym wyścigu, ale jest bardzo niepopularny poza oddaną mu bazą zwolenników MAGA - zarekomendował brytyjski tygodnik, odnosząc się do ruchu, który związał się z byłym prezydentem i jego hasłem: Make America Great Again (Uczynić Amerykę znowu wielką).
Kamala Harris nie powinna zbyt mocno identyfikować się z platformą Joe Bidena, ponieważ jego kampania źle się kojarzy i była skazana na porażkę, choć nie ze względu na program, lecz z uwagi na niedomagania i niedołężność prezydenta. To na tym skupiały się od dawna ataki Republikanów i uwaga wyborców - wskazał "Economist".
Informujemy też o centralnych uroczystościach Święta Policji. Będzie dodatkowy miliard złotych na wyposażenie policji - taką deklarację złożył premier na Placu Zamkowym w Warszawie. Donald Tusk wziął udział w centralnych uroczystościach Święta Policji.
Dużo miejsca w programie poświęcamy wydarzeniom związanym z 80. rocznicą Powstania Warszawskiego. Przedstawiamy najnowszy album Muzeum Powstania Warszawskiego „Kolor Powstania 1944. Zdjęcia walczącej Warszawy”. W albumie stworzono panoramę Warszawy z sierpnia, września i początku października 1944 roku złożoną ze stu zdjęć. Do muzeum trafiły też bezcenne oryginalne materiały opisujące między innymi działania plutonu egzekucyjno-wywiadowczego w Batalionie "Parasol".
Naszym gościem jest Magdalena Poręba z Instytutu Pamięci Narodowej, z którą rozmawiamy o polsko-angielskiej wystawie plenerowej „Bohaterki wśród bohaterów". Ekspozycja ma na celu upamiętnienie i uhonorowanie kobiet, które z odwagą i poświęceniem walczyły w powstaniu.
Ekspozycja ukazuje 22 kobiety działające w czasie II wojny światowej w konspiracji i walczących w Powstaniu Warszawskim. "Skupiamy się na kobietach które walczyły w Powstaniu Warszawskim, ale one na szerszą skalę działały już także przed wybuchem powstania. Działały w jednostkach sabotażu, w Biurze Propagandy i działaniach dywersyjnych. Minerki należały do Kedywu, który był odpowiedzialny za liczne akcje sabotażowe i dywersyjne na Niemcach już od początku 1940 roku, więc te kobiety i ich działalność była na znacznie szerszą skalę niż walka w powstaniu" - mówi Magdalena Poręba.
W Powstaniu Warszawskim wzięło udział ponad 12 tysięcy kobiet - co stanowiło około 20 procent ogółu walczących. Kobiety walczyły w pierwszej linii, były sanitariuszkami, łączniczkami, przygotowywały posiłki. Podczas walk poległo zginęło lub zostało zamordowanych przez Niemców 700 - 800 sanitariuszek. Poległo ponad 300 łączniczek - w tym tych, wyznaczających trasy przejść przez kanały.
W rozmowie z dr. Pauliną Florjanowicz, dyrektorką Narodowego Instytutu Muzeów, przypominamy o bilansie obecności dwóch dekad polskiego muzealnictwa w UE oraz pomocy polskich muzeów, muzeom i muzealnikom na Ukrainie.
Znane są już wyniki naboru wniosków o skierowanie lektorów języka polskiego jako obcego do zagranicznych ośrodków akademickich prowadzących lektoraty języka polskiego. W roku akademickim 2024/2025 wyjedzie 89 lektorów i lektorek NAWA do 86 ośrodków w 43 krajach.
Lektorzy NAWA to jeden z najważniejszych programów Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, którego celem jest nie tylko popularyzacja języka. Lektorzy i lektorki NAWA to osoby otwarte na inne kultury, a także gotowe do podejmowania nowych wyzwań, dla których nauczanie języka polskiego jest pasją i misją. W procedurze rekrutacyjnej wyłonieni zostali najlepsi kandydaci, którzy staną się ambasadorami języka i kultury polskiej za granicą, wprowadzając studentów z różnych części świata do naszej kultury, historii, sztuki i nauki.
- Program Lektorzy NAWA to można powiedzieć jeden z programów flagowych Agencji, który realizuje jedno z ustawowych zadań Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej - upowszechniania języka polskiego czyli popularyzacji, promocji języka polskiego za granicą. Obcokrajowcy poznają również naszą kulturę, historię, literaturę i sztukę. Więc rzeczywiście jest to dla nas bardzo ważny program - mówi dr Mariusz Czech, dyrektor Biura Programów Języka Polskiego Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.
NAWA ma swojego lektora między innymi w Brazylii, na Uniwersytecie Stanowym w Kurytybie.
- Jestem bardzo zadowolony z pracy w Brazylii. To jest niesamowite doświadczenie. Fajnie jest zobaczyć, że jedenaście tysięcy kilometrów od domu, są ludzie którzy chcą się uczyć języka polskiego, są zainteresowani naszą kulturą. Są to w większości osoby mające polskie pochodzenie, ale nie tylko - mówi Michał Basiak, lektor języka polskiego jako obcego w Brazylii.
Rozmawiamy na ten temat z dr. Mariuszem Czechem, dyrektorem Biura Programów Języka Polskiego Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej i Michałem Basiakiem, lektorem języka polskiego jako obcego w Brazylii.
Do wysłuchania magazynu "Widziane z Polski" zaprasza Halina Ostas.