W ramach wizyty w Trójmieście żołnierze NATO wraz z przedstawicielami PFN wzięli udział w uroczystościach państwowych na Westerplatte. Wojskowi złożyli też wieniec przy pomniku Obrońców Poczty Polskiej, odwiedzili gdyński cmentarz Marynarki Wojennej a także zwiedzili Muzeum II Wojny Światowej i muzeum obozu Stutthof, w którym zginęło prawie 65 tys. osób - podał Brodowski.
Żołnierze NATO uczestniczą w programie "Zwiastun/Forerunner" od 2017 r. Jego celem jest promocja wizerunku Rzeczpospolitej Polskiej, wspieranie działalności w zakresie wiedzy i postaw patriotycznych oraz budowanie pozytywnej świadomości na temat Polski.
Żołnierze kolejnych zmian kontyngentu NATO - Amerykanie, Brytyjczycy, Chorwaci i Rumuni z Batalionowej Grupy Bojowej Paktu Północnoatlantyckiego stacjonujący w bazie w Bemowie Piskim poznają Polskę - zapoznają się z historią, dziedzictwem narodowym, kulturą i obyczajami Polski. Uczestniczą też w uroczystościach takich wydarzeń jak piątkowa 84 rocznica wybuchu II wojny światowej.
Tegoroczna trwająca od 31 sierpnia do 3 września edycja projektu, skupiała się na miejscach będących symbolami polskiego oporu stawianego Niemcom od pierwszego dnia II wojny światowej - wskazał Brodowski. Podczas tej edycji projektu zwiedzili też Muzeum Emigracji poświęcone Polakom, którzy z różnych przyczyn opuszczali kraj, niejednokrotnie już na zawsze - dodał.
Prezes Polskiej Fundacji Narodowej Marcin Zarzecki podkreślił w rozmowie z PAP, że "Zwiastun" to największy program edukacyjny dla żołnierzy NATO w Europie Środkowej i Wschodniej.
- W dobie wojny na Ukrainie jest fundamentalnym projektem PFN, narzędziem komunikowania się i edukowania, możliwością budowania "sieci" kooperacji i bardzo konkretnego wsparcia dyplomacji w obszarze bezpieczeństwa Polski. Obecność żołnierzy NATO na uroczystościach rozpoczęcia II wojny światowej to dowód wsparcia ze strony Paktu Północnoatlantyckiego także w sferze symbolicznej - powiedział prezes.
- Obecność Żołnierzy NATO w Trójmieście na przełomie sierpnia i września ma swój niezwykle istotny cel - sala BHP, Pomnik Poległych Stoczniowców, Westerplatte, Oksywie, Gdańsk, Sopot, Gdynia i Stutthof to miejsca, bez których nie sposób zrozumieć Polskę dziś - wyjaśnił towarzyszący żołnierzom podczas projektu od ponad sześciu lat członek zarządu Fundacji Cezary Andrzej Jurkiewicz.
Wiceprezes PFN Michał Góras ocenił, że "Zwiastun" trwałe zakorzenił się w przestrzenni publicznej, a obecność wojsk NATO ma swój dodatkowy wymiar – podkreśla nasze bezpieczeństwo w tej części Europy - szczególnie teraz, gdy trwa rosyjska agresja na Ukrainę.
Od sześciu lat uczestnicy programu "Zwiastun", podczas wyjazdów edukacyjnych odwiedzili m.in. Warszawę, Kraków, Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu, Kompleks Riese w Górach Sowich, Podziemne Miasto Osówka – miejsce pracy przymusowej więźniów filii obozu Gross Rosen, oglądali Panoramę Racławicką we Wrocławiu i zamek w Książu. Uczestniczyli też m.in. w takich wydarzeniach jak Bieg Niepodległości czy Bieg Pamięci Żołnierzy Wyklętych "Tropem Wilczym".
Polska Fundacja Narodowa została założona pod koniec 2016 r. przez firmy PGE, ENEA, ENERGA, TAURON, KGHM Polska Miedź, PZU, PKN ORLEN, Grupę LOTOS, PGNiG, Grupę Azoty, Totalizator Sportowy, PWPW, GPW, PHN, PGZ, PKO BP i PKP.
PAP/dad