Dutkiewicz zaznaczył, że dotychczas pociągi Pendolino były wykorzystywane głównie na trasach północ-południe (Kraków, Katowice, Warszawa, Gdynia). Doświadczenia z okresu wakacyjnego pokazały jednak, że Pendolino cieszy się ogromnym zainteresowaniem, co doprowadziło do konieczności uruchamiania podwójnych składów. „Podwójne składy nie są jednak najbardziej efektywnym rozwiązaniem” – zauważył rzecznik.
Szybkość Pendolino i nowy rozkład jazdy
Pendolino, zdolne do osiągania prędkości do 250 km/h, będzie pokonywać trasę Szczecin-Warszawa z maksymalną prędkością 200 km/h. Na innych trasach, dzięki zwiększeniu prędkości na wybranych odcinkach, także pojawią się skrócone czasy przejazdu. Przykładowo, podróż z Warszawy do Poznania wyniesie niecałe 1 godz. 50 minut, a ze stolicy do Białegostoku zaledwie 1 godz. 30 minut.
W ramach nowego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie 15 grudnia, poprawie ulegną także inne trasy. Ze Szczecina do Zielonej Góry będzie można dojechać w rekordowym czasie 2 godzin i 11 minut. Znacząco skróci się również czas podróży na Dolnym Śląsku – przejazd z Wrocławia do Międzylesia przy granicy czeskiej potrwa poniżej 100 minut, co będzie historycznym rekordem.
Nowoczesne pociągi i większa elastyczność
PKP Intercity posiada kilkanaście nowoczesnych lokomotyw zdolnych do jazdy z prędkością 200 km/h, co pozwala na bardziej elastyczne zarządzanie taborem i zapewnienie większej pojemności składów. Każdy z nowych pociągów, przystosowanych do tej prędkości, oferuje komfort podróży porównywalny z Pendolino i może przewieźć nawet 1000 pasażerów. Składy te obsłużą m.in. trasę Kraków-Katowice-Warszawa-Gdynia, gdzie liczba podróżnych jest tradycyjnie wysoka.
Poprawa komfortu i skrócenie czasu przejazdów
Inwestycje w modernizację linii kolejowych oraz wprowadzenie nowoczesnych pociągów przyniosą widoczne korzyści dla pasażerów w całej Polsce. Z Krakowa do Zakopanego podróż skróci się do nieco ponad 2 godzin, a z Zamościa do Krakowa do niespełna 4 godzin. Również mieszkańcy Pomorza odczują zmiany – podróż z Gdańska do Wrocławia będzie krótsza o 20 minut, a z Gdyni do Słupska wyniesie tylko 1 godzinę i 22 minuty.
Nowe możliwości dla podróżnych
Nowy rozkład jazdy PKP Intercity ma na celu nie tylko skrócenie czasu podróży, ale także podniesienie komfortu podróżowania i lepsze zarządzanie pojemnością składów, szczególnie na popularnych trasach. Dzięki inwestycjom w tabor i infrastrukturę, polska kolej staje się coraz bardziej konkurencyjnym środkiem transportu, odzyskując zaufanie pasażerów po latach remontów i modernizacji.
PAP/dad