Redakcja Polska

Agnieszka Kopacz Nauczycielem Roku 2025

07.10.2025 18:00
Agnieszka Kopacz, nauczycielka języka polskiego i informatyki w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Sopocie, została Nauczycielem Roku 2025. Zwyciężyła w konkursie honorującym nauczycieli cenionych przez uczniów, rodziców i społeczności lokalne. Uroczystość wręczenia nagród odbyła się we wtorek na Zamku Królewskim w Warszawie.
Audio
  • Agnieszka Kopacz - nauczycielka języka polskiego i informatyki z Sopotu, została Nauczycielem Roku 2025.
Agnieszka Kopacz otrzymała nagrodę w kategorii Nauczyciel roku podczas gali finałowej Konkursu Nauczyciel Roku 2025 na Zamku Królewskim w Warszawie.
Agnieszka Kopacz otrzymała nagrodę w kategorii "Nauczyciel roku" podczas gali finałowej Konkursu Nauczyciel Roku 2025 na Zamku Królewskim w Warszawie.PAP/Radek Pietruszka

top-plDo tytułu Nauczyciela Roku nominowano w tym roku 13 nauczycieli różnych przedmiotów i typów szkół z całej Polski.

– Chcę podziękować ludziom, którzy mnie zdefiniowali: moim nauczycielom ze szkoły podstawowej (…). Byłam trudnym dzieckiem wymagającym uwagi, a nauczyciele właśnie w „Trójce” pruszczańskiej i w „Jedynce” pruszczańskiej dali mi mnóstwo uwagi, energii i swojej troski, dzięki czemu pod koniec gimnazjum i liceum to już w ogóle nie miałam problemów edukacyjnych i poszłam na studia bez żadnych braków – powiedziała Agnieszka Kopacz po przyjęciu nagrody. – Mam dwie prace doktorskie obronione. Mimo tego, że jestem dyslektyczką, mimo tego, że sama mam autyzm i ADHD, ale postrzegam to jako spektrum możliwości – dodała.

Laureatka podkreśla, że chce stworzyć dla swoich uczniów szkołę taką, do jakiej sama chodziła, chce, by było to miejsce bezpieczne, twórcze i radosne.

– Pracuję w szkole, w której olimpijczycy zdarzają się bardzo rzadko. Zazwyczaj sukcesem jest to, że właśnie uczeń poprawi z jedynki na dwójkę albo z trójki na czwórkę. Według mnie to są sukcesy i są to sukcesy na ich miarę. Warto się starać, żeby takie były. I myślę, że te historie są najistotniejszym elementem mojej pracy – wskazała.

Zaznaczyła, że bardzo pomaga jej w pracy to, że z jednej strony jest ona jej pasją, a z drugiej wyzwaniem.

– Przeznaczam większość dnia na pracę w różnych odmianach. I nawet jadąc samochodem i słuchając piosenki (…), myślę sobie: o, to mogę wykorzystać na lekcji, o, to może wplotę do tego wiersza, o, to pasuje do tego tematu. W związku z czym po prostu całe życie jest w jakiś sposób splecione z pracą zawodową – powiedziała Kopacz.

Podkreśliła rolę relacji i rozmowy uczniów z nauczycielem.

– Na pierwszej lekcji mówię uczniom, że nie muszą pokochać polskiego, ale mogą pokochać mnie, bo ja ich na pewno pokocham. I że ta moja przestrzeń klasowa jest po to, żeby mówić to, co się myśli. Nie oczekuję uwielbienia dla lektur, ale żeby wyrazić swoje zdanie, to trzeba chociaż troszeczkę je znać. W związku z czym uważam, że jeżeli uczeń przeczytał lekturę, nie podoba mu się i wyrazi to w kulturalny sposób, to jest jak najbardziej okej – zaznaczyła.

– Dzieciaki wyczuwają to, że nauczyciel jest sztywny, sztuczny. Dlatego coraz częściej mówię, że jestem boomerem i że na przykład nie rozumiem słów, które mówią do mnie. Natomiast jestem prawdziwa, chociażby w tej marynarce, którą mam na sobie: tak kocham Marvela – wskazała na swój strój ozdobiony wizerunkami i symbolami superbohaterów. – Uczniowie o tym wiedzą – dodała.

Agnieszka Kopacz uczy w I LO w Sopocie siódmy rok. Jest nauczycielką języka polskiego i informatyki, wychowawczynią w klasie z rozszerzonym językiem polskim i matematyką. Jest otwarta na potrzeby osób neuroróżnorodnych, wspiera uczniów emocjonalnie, kiedy przychodzą do niej z depresją, problemami z tożsamością czy ze zwyczajnym życiem.

Obroniła dwie prace doktorskie – z literaturoznawstwa (w 2017 r.) i z pedagogiki (w 2025 r.). Prowadziła badania na temat grywalizacji, escape roomów i projektów interdyscyplinarnych, a także badania historyczno-pedagogiczne. Publikowała artykuły naukowe m.in. w „Przeglądzie Historyczno-Oświatowym”, a wyniki swoich badań prezentowała na konferencjach. Jest autorką wielu artykułów naukowych. Była też prelegentką i szkoleniowcem na kilkudziesięciu konferencjach i szkoleniach. Zrealizowała osiem grantów edukacyjnych i ponad 90 projektów – filmów, zajęć, spotkań, konferencji, konkursów. Przez 12 lat prowadziła koło informatyki i robotyki w ramach grantu Centrum Mistrzostwa Informatycznego, jest autorką innowacji pedagogicznej Projektowy Język Polski, prowadzi warsztaty dla nauczycieli szkół podstawowych, realizuje projekt Urzędu Miasta w Sopocie „Twój pomysł, Twój biznes” związany z doradztwem zawodowym.

Jury konkursu oprócz tytułu Nauczyciel Roku przyznało także dwa wyróżnienia. Otrzymali je: Aneta Kołton-Janiga, nauczycielka fizyki, chemii i biologii w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi w Sosnowcu, i Mateusz Gruba, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, pedagog specjalny i terapeuta w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Szemudzie.

Dotychczasowi zdobywcy tytułu Nauczyciel Roku przyznali honorowy tytuł Przyjaciela Szkoły astronaucie Sławoszowi Uznańskiemu-Wiśniewskiemu (ma on odebrać wyróżnienie w późniejszym terminie). Tytułem Inicjatywa Edukacyjna Roku uhonorowano program edukacyjny UODO „Twoje dane – Twoja sprawa”.

Podczas uroczystej gali przyznano także tytuł Nauczyciel Jutr@. Otrzymała go Anna Bakker, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Leśniewie.

– Gala Nauczyciela Roku jest jednym z takich najważniejszych momentów dla nas, jeśli chodzi o święta związane z nauczycielami, ponieważ zdajemy sobie sprawę, że nauczyciele to są te osoby, które czują, że mają bezpośredni wpływ na przyszłość i na nasze dzieci i młodzież – powiedziała podczas uroczystości wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer.

Wskazała na ogłoszone we wtorek wyniki międzynarodowego badania TALIS.

– Z tych badań widać jedną rzecz, że polscy nauczyciele naprawdę czują misję – dodała.

Konkurs Nauczyciel Roku organizuje od 2002 r. tygodnik „Głos Nauczycielski”. Tegoroczną edycję współorganizuje MEN. Kandydatów do tytułu zgłaszają: grona pedagogiczne, uczniowie, rodzice, samorządy i organizacje społeczne. Konkurs Nauczyciel Jutr@ „Głos Nauczycielski” przeprowadza od pięciu lat wspólnie z Fundacją Orange.

IAR/PAP/pż

Dietetycy: edukacja zdrowotna powinna być obowiązkowa

31.08.2025 18:27
Edukacja zdrowotna powinna być obowiązkowa - mówią dietetycy. Jednym z elementów nowego przedmiotu będzie nauka dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne, o właściwe nawyki prozdrowotne.

Jak rozpoznać fałszywe informacje? Przewodnik po świecie dezinformacji w sieci

19.09.2025 10:00
W mediach społecznościowych regularnie pojawiają się fałszywe i zmanipulowane treści dotyczące Ukrainy i Ukraińców. Ten poradnik powstał, aby pomóc Ci samodzielnie rozpoznawać dezinformację w internecie.

„Powrót do nauki w klasie” – kampania wsparcia edukacji i integracji dla dzieci i młodzieży uchodźczej

27.09.2025 20:50
Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej podkreślają, że każde dziecko – w tym dzieci uchodźcze z Ukrainy – ma prawo dostępu do wysokiej jakości edukacji i wsparcia niezbędnego do rozwoju.  

Frekwencja uczniów na edukacji zdrowotnej. Zainteresowanie niewielkie

03.10.2025 15:10
Nowy przedmiot w szkołach budzi mieszane reakcje rodziców i uczniów. Choć edukacja zdrowotna miała wzmocnić świadomość młodych ludzi, już pierwsze dane pokazują, że zainteresowanie zajęciami jest niewielkie. Ministerstwo tłumaczy, skąd ten efekt.

Komentarze z dnia: polska edukacja w Uzbekistanie oraz Polacy w Singapurze

05.10.2025 17:30
Dziś w audycji: polska edukacja w Uzbekistanie i stojące przed nią wyzwania – rozmowa z Agnieszką Mikulec, nauczycielką polonijną, wyróżnioną za swoją działalność w  Konkursie Osobowość Roku Polonii Świata 2025. Naszym gościem jest Łukasz Pieńkowski, Polak, który od 37 lat mieszka poza krajem, w Niemczech, Anglii, a dziś w Singapurze. Rozmawiamy też z Jerzym Łanuszewskim, autorem stołowej gry roleplaying "Inny PRL" pozwalającej graczom odwiedzić realia fantastycznej wersji Polski Ludowej. Seria oparta jest na nagradzanym komiksie, wydawanym już także poza Polską. Zachęcamy do słuchania!