W Parlamencie Europejskim pojawił się oficjalny wniosek o debatę dotyczącą aktów dywersji, do których doszło w ostatnich dniach na linii kolejowej Warszawa–Dęblin. To szlak wykorzystywany do przewozu sprzętu wojskowego w kierunku Ukrainy. W sprawę zaangażowały się Komisja Europejska i NATO.
Sekretarz generalny NATO Mark Rutte przekazał, że Sojusz pozostaje w bliskim kontakcie z polskimi władzami. Podkreślił jednak, że najważniejsze jest obecnie oczekiwanie na wyniki śledztwa, które ma wyjaśnić charakter obu zdarzeń.
Europejska Partia Ludowa, reprezentująca między innymi europosłów Koalicji Obywatelskiej i PSL, złożyła wniosek o specjalną debatę w Strasburgu. Komisarz do spraw gospodarczych Valdis Dombrovskis ocenił, że wydarzenia w Polsce wpisują się w realia wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję, chociaż nie wskazał bezpośrednio sprawców. Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen we wpisie na platformie X podkreśliła, że Europa musi pilnie wzmocnić ochronę infrastruktury krytycznej i systemów obrony powietrznej.
Do pierwszego incydentu doszło w sobotę w rejonie miejscowości Mika. Maszynista zauważył uszkodzony fragment torowiska. Według informacji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wyłamany został fragment szyn. Premier Donald Tusk potwierdził, że był to akt dywersji. W nagraniu opublikowanym przez Rządowe Centrum Informacji wskazał, że eksplozja mogła być próbą wysadzenia przejeżdżającego pociągu.
Minister spraw wewnętrznych poinformował później, że ładunek został prawdopodobnie zdetonowany przewodem, a ślady z zabezpieczonego miejsca na to wskazują.
Drugie zdarzenie miało miejsce w niedzielę wieczorem pod Puławami. Pociąg relacji Świnoujście–Rzeszów nagle się zatrzymał. Na pokładzie znajdowało się 475 pasażerów, nikt nie został ranny. Policja ustaliła, że w jednym z wagonów doszło do wybicia szyb, prawdopodobnie w wyniku uszkodzenia trakcji.
Śledczy analizują oba przypadki i sprawdzają, czy mogą być częścią skoordynowanego działania wymierzonego w polską infrastrukturę krytyczną.
IAR/pż