Redakcja Polska

W Polskim Radiu zainaugurowano kampanię "Jest nas 60 milionów"

31.07.2019 10:53
Porozumienie w tej sprawie podpisali we wtorek w Polskim Radiu m.in. marszałek Senatu Stanisław Karczewski, prezydencki minister Adam Kwiatkowski i szef Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański. Celem kampanii jest przekazywanie Polakom mieszkającym w kraju informacji o codzienności tych, którzy z Polski wyemigrowali.
Audio
  • "Jest nas 60 milionów" - pod tym hasłem rozpoczęła się wspólna kampania Senatu, Kancelarii Prezydenta i publicznych mediów, w tym Polskiego Radia. Materiał Karola Surówki (IAR)
Dyr. PAI Mariusz Pawłowski, prezes stow. Wspólnota Polska Dariusz Piotr Bonisławski, prezes TVP Jacek Kurski, Adam Kwiatkowski (Kancelaria Prezydenta), marszałek Senatu Stanisław Karczewski, przew. RMN Krzysztof Czabański, prezes PR Andrzej Rogoyski, szef PAP Wojciech Surmacz, red. nacz. Do Rzeczy Paweł Lisicki oraz prezes PTLiR Juliusz Marek
Dyr. PAI Mariusz Pawłowski, prezes stow. "Wspólnota Polska" Dariusz Piotr Bonisławski, prezes TVP Jacek Kurski, Adam Kwiatkowski (Kancelaria Prezydenta), marszałek Senatu Stanisław Karczewski, przew. RMN Krzysztof Czabański, prezes PR Andrzej Rogoyski, szef PAP Wojciech Surmacz, red. nacz. "Do Rzeczy" Paweł Lisicki oraz prezes PTLiR Juliusz MarekRobert Bartosewicz / Polskie Radio

Kampania ma przekazywać Polakom mieszkającym w kraju informacji o codzienności tych, którzy z Polski wyemigrowali. Równocześnie do Polonii mają docierać wiadomości o tym, jak zmienia się ich ojczyzna. Akcja ma też zachęcać polskich emigrantów do powrotu do kraju.

Sygnatariuszami porozumienia dot. realizacji kampanii są m.in. Senat, Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" i Rada Mediów Narodowych. 
Partnerami akcji są m.in. Polska Agencja Prasowa, TVP, TVP Polonia, Polskie Radio i Tygodnik "Do Rzeczy".

We wtorkowej uroczystości wzięli udział prezesi i przedstawiciele tych mediów.

Minister w Kancelarii Prezydenta, Adam Kwiatkowski ma nadzieje, że kampania przyczyni się do popularyzacji wiedzy o Polakach. - Mamy się czym chwalić. Nie tylko tym, że jest nas 60 milionów, ale tym, jak te 60 milionów ludzi zaistniało w historii miejsc, w których się znaleźli - podkreślił.

PolskieRadio24.pl

- Rozmawiając z naszymi rodakami bardzo często dowiadujemy się o rzeczach, o których wcześniej nie wiedzieliśmy. Jestem przekonany, że ta akcja wypełni tę lukę - powiedział Adam Kwiatkowski.

Stanisław Karczewski: będziemy budować wspólnotę Polaków na całym świecie

Stanisław Karczewski podkreślił, że kampania "Jest nas 60 milionów" jest dla wszystkich. Zapowiedział, że będzie ją wspierał w mediach społecznościowych.

- Będziemy poznawać się, chwalić się tym jak się rozwijamy i poznawać Polonię oraz budować mosty. Mam nadzieję, że po tych mostach bardzo dużo Polaków będzie przyjeżdżało i wracało do Polski - powiedział marszałek Senatu. 

Polityk mówił również, iż "marzy mu się" budowa "muzeum powrotów do Polski". - Żeby ci młodzi ludzie, którzy zakochują się w Polsce, przyjeżdżali do nas, uczyli się, studiowali, zakładali rodziny i tu pracowali, razem z nami budując przyszłość - zaznaczył.

Andrzej Rogoyski: Polskie Radio jest zakorzenione w tradycji łączności z Polonią

Prezes Polskiego Radia Andrzej Rogoyski mówił o zaangażowaniu instytucji w akcję. - Pomyślałem sobie, że to nie przypadek, że Polskie Radio, ze swoimi tradycjami sięgającym czasów przedwojennych, zostało w ten sposób uhonorowane. Już wtedy na falach Polskiego Radia można było usłyszeć audycje, które nawiązywały do Polonii rozsianej na całym świecie - powiedział.

W opinii Andrzeja Rogoyskiego Polskie Radio "jest głęboko zakorzenione w pięknej tradycji łączności z Polonią". Podkreślił, że inicjatywa "uruchomiła inicjatywy wewnętrzne". - Już można było usłyszeć audycje z Kurytyby - zaznaczył.

- Ambicją Polskiego Radia jest to, żeby nawiązywać, to się już dzieje, kontakty z rozgłośniami polonijnymi rozsianymi na całym świecie - dodał Andrzej Rogoyski.

20 milionów Polaków poza krajem

60 milionów to szacunkowa liczba wszystkich osób polskiego pochodzenia. Niecałe 40 milionów z nich mieszka w Polsce, 20 milionów - poza granicami kraju. 

W akcji wezmą udział udział: Senat, Stowarzyszenie "Wspólnota Polska", Polskie Radio, Rada Mediów Narodowych, Polska Agencja Prasowa, TVP Polonia oraz Tygodnik "Do Rzeczy". 

IAR/PAP/PR24/dad