Redakcja Polska

Polski malarz Mikołaj Kasprzyk pokazuje swoje prace w Nowym Jorku

09.03.2024 08:06
Mikołaj Kasprzyk pokazuje swoje prace w anonymous galery w Nowym Jorku do końca marca. O artyście mówi się, że zawsze był skromny i marzył, by jego prace poszły do ludzi, by nie były zbyt drogie. W jego malarstwie niebagatelną rolę odgrywają postacie ludzkie. 
Mikołaj Kasprzyk Anioł i Pegaz
Mikołaj Kasprzyk "Anioł i Pegaz"Mikołaj Kasprzyk

Wymyślił prosty i przejrzysty styl, nawiązujący do historycznego malarstwa wczesnego renesansu - wyjaśnia marszand i historyk sztuki Wojciech Tuleya.

"Dla galernika, kuratora albo historyka sztuki to zawsze jest ciekawe, z czego to malarstwo się wzięło" - powiedział Wojciech Tuleya, marszand, historyk sztuki z Galerii Art w Warszawie. "Obecny styl Mikołaja Kasprzyka, a który się zaczął gdzieś w okolicy roku 1990, czyli ponad 30 lat temu, to był wynik przełomu. Porzucenia tego, co artysta robił wcześniej. Należał generacyjnie do "nowych dzikich". I to, co malował, było bliskie tej stylistyce lat 80., relaksacyjnych obrazów, wielkoformatowych, z wielkimi postaciami ludzkimi, na całe płótno. Zawsze o takiej ziemistej, rudej kolorystyce" - charakteryzuje malarstwo Kasprzyka Tuleya. 

"To było gdzieś w 1990 lub 1991 roku. Kasprzyk postanowił zerwać ze swoim dotychczasowym życiem, stylem tworzenia i namalował obraz nr 1. Na obrazie pojawiły się całe rzędy postaci; pan z brzuszkiem, który stoi, raz jest z lewej, raz jest z prawej strony; raz idzie, raz skacze - wielokrotnie powtórzony w całym obrazie. To była jego opowieść o ludziach, z oddalonego punktu widzenia, gdzie on traci z pola uwagi ludzką twarz, ale zostaje język ciała. A ten malarz potrafi bardzo dobrze odczytywać język ciała" - podkreśla marszand.

W malarstwie Kasprzyka postacie ludzkie odgrywają niebagatelną rolę. "Jego malarstwo jest niuansowaniem. Wybiera sobie temat, ten temat może być spektakularny, np. gra w golfa, albo szermierka, albo może być też zupełnie zwyczajny, np. rozmowa albo inna interakcja dwóch lub czterech osób. I on to maluje w wielu wersjach. Najpierw robi zdjęcie, bo oczywiście zbiera modeli, których dobrze zna, ustawia, i mówi "masz tu iść, tańczyć, udawać, że strzelasz z pistoletu, udawać, że grasz w golfa". Robi zdjęcia, w ten sposób notuje fazy ruchu. Potem podobno robi szablony, te szablony przenosi na płótno" - dodaje Tuleya. "A jego płótno w początkowej fazie pracy to horyzont: widać ziemię i niebo, i w tym jest czarna dziura - sylwetka postaci. To robi wrażenie, że tamto pole zostanie wypełnione i postać się pojawi. I rzeczywiście się pojawia, czasami jest to jedna postać, czasami dwie, a często wiele. Patrzymy z trochę wyższej perspektywy, bardziej oddalonej, czytamy ludzkie emocje: po tym, jak ludzie stoją, jak stawiają nogę" - wyjaśnia.

Artysta pragnie docierać ze swoją twórczością do wielu odbiorców, maluje chętnie obrazy niewielkich formatów, które łatwiej mu sprzedać. "Niewielkich prac zawsze powstaje dużo, gdyż one "się malują" dość szybko i to są obrazy, z których artysta żyje. Są dość tanie i łatwo i dość szybko się sprzedają" - wyjaśnia marszand. "Natomiast na wystawy albo na poważniejsze zamówienia - powstają przeważnie obrazy większe, od metra w górę albo dwumetrowe. Wystawa indywidualna to jest popis intelektualnych możliwości, bo to jest intelektualista, jeden z bardziej inteligentnych ludzi z artystycznego świata, których znam: dowcipny, szybki, błyskotliwy, z dystansem, ironiczny" - charakteryzuje artystę Tuleya. 

"Wymyślił prosty i przejrzysty styl, trochę nawiązujący do historycznego malarstwa wczesnego renesansu. Takich fresków, jakie znamy np. z Florencji, a szczególnie ze Sieny, gdzie kanon postaci jest taki: niewielka postać, coś robi w jakimś pejzażu. Otoczenie jest oczyszczone, jest przejrzystość, nie ma tu barokowej bujności, motywów" - wyjaśnia. "Gdy patrzymy na jego obrazy malowane na suchych gruntach, nigdy się nie błyszczą, to one sprawiają wrażenie jakby były kawałkami starego fresku" - dopowiada Tuleya.

Mikołaj Kasprzyk urodził się w 1953 roku w Warszawie. Jest absolwentem warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom uzyskał w pracowni prof. Jacka Sienickiego w 1977 roku). W latach 1977-89 pełnił tam funkcję asystenta i adiunkta na Wydziale Malarstwa. Jest zdobywcą nagrody za najlepszy obraz roku w konkursie miesięcznika „Art & Business” w 2001 r. Wystawa prac Mikołaja Kasprzyka odbywa się w dniach 8-30 marca w anonymous gallery przy 136 Baxter St. w Nowym Jorku.

PAP/ks

Zdjęcie polskiego licealisty zostało wyróżnione w prestiżowym konkursie NASA

15.02.2024 15:31
Fotografia wykonana przez 17-letniego Antoniego Zegarskiego została wyróżniona w prestiżowym konkursie NASA, "Astronomy Picture of the Day". Zdjęcie zrobione przez licealistę z Grodziska Mazowieckiego przedstawia styczniową pełnię księżyca, nazywaną także Wilczą Pełnią, w otoczeniu wyjątkowo wyglądających oraz symetrycznie układających się chmur.

Siedmiu dziennikarzy polskich i polonijnych wyróżnionych w Konkursie o Nagrodę Marszałka Senatu

28.02.2024 15:30
Wicemarszałek Senatu Rafał Grupiński wręczył nagrody laureatom 18. edycji Konkursu o Nagrodę Marszałka Senatu dla dziennikarzy polskich i polonijnych. Pierwsze miejsce zdobyła Marzena Wróbel-Szała za reportaż radiowy „Portrecistka emigrantów” poświęcony literatce i publicystce Danucie Mostwin.

Polskie i ukraińskie pieśni w Bratysławie. Wyjątkowy koncert dla walczącej Ukrainy

29.02.2024 09:37
Pieśni polskich i ukraińskich autorów, w wykonaniu polsko-ukraińskiego duetu artystek, w centrum słowackiej Bratysławy. Koncert dedykowany "walczącej Ukrainie" organizował w stolicy Słowacji miejscowy Instytut Polski wspólnie z Ambasadą RP oraz we współpracy z Ambasadą Ukrainy.

Prezentacja książki "Wilnianie, świadkowie Katynia, emigranci"

07.03.2024 07:50
W Wilnie zaprezentowano książkę "Wilnianie, świadkowie Katynia, emigranci. Stanisław Swianiewicz i Józef Mackiewicz". Z tej okazji Instytut Polski w Wilnie zorganizował też dyskusję.