Projekt "Język, tożsamość, kultura - polski level up" realizowany jest w ramach Programu Promocja Języka Polskiego NAWA.
Celem projektu jest stworzenie specjalistycznych materiałów edukacyjnych: podręcznika "Język, tożsamość, kultura - polski level up" oraz przewodnika metodycznego "200 sposobów jak skutecznie przygotować uczniów do egzaminu A-Level", dostosowanych do potrzeb studentów studiów podyplomowych oraz lektorów BASEES (The British Association for Slavonic and East European Studies) i nauczycieli podnoszących kwalifikacje zawodowe na Polskim Uniwersytetem na Obczyźnie, przygotowujących młodzież do egzaminu A-Level.
- Jest to projekt z Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, realizowany przez Instytut Badań Literackich i mój zespół, Zespół Literatura a Glottodydaktyka, właśnie z Polskim Uniwersytetem na Obczyźnie w Londynie i Zespołem pani Doroty Hrycak-Krzyżanowskiej. Jest to jak gdyby kontynuacja naszej współpracy, chociaż trudno mówić wprost o kontynuacji, bo miałyśmy już wspólne doświadczenie, wspólną pracę i wspólny projekt, który miał podobny tytuł ""Język, tożsamość, kultura wśród młodzieży polonijnej w Wielkiej Brytanii". Tam tworzyłyśmy podręcznik do tak zwanej małej matury. Tym razem mamy "polski level up", czyli idziemy w górę i będzie to matura i egzamin A-Level w systemie brytyjskim - mówi prof. Agata Roćko z Instytutu Badań Literackich PAN.
- Jest to bardzo ważne przedsięwzięcie, zwłaszcza, że mamy bardzo wiele szkół sobotnich, które nauczają języka polskiego, mamy szkoły przy Ambasadzie RP, ale również szkoły brytyjskie proponują naukę języka polskiego jako obcego. Żeby aplikować na studia uczniowie zdają egzamin, tak zwany A-Level i właśnie język polski występuje również w kategorii przedmiotów uznawanych przez brytyjski system edukacyjny jako język obcy - mówi Dorota Hrycak-Krzyżanowska z Zakładu Nauczania Języka i Kultury Polskiej Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie w Londynie.
- Ważnym celem projektu jest zatem promocja polskiego języka i kultury polskiej wśród polonijnej młodzieży. Zależy nam na zwiększeniu ich zainteresowania Polską oraz podniesienie motywacji do nauki języka polskiego poprzez uzyskanie punktacji z egzaminu A-Level, pozwalającej dostać się na uczelnie brytyjskie - dodaje prof. Agata Roćko z Instytutu Badań Literackich PAN.
- Do osób, które uzyskały dodatkowe punkty z egzaminu A-Level należy moja córka. Przydały się jej kiedy aplikowała na uczelnię. Skończyła Oxford i dziś jest uznaną architektką w Wielkiej Brytanii -uzupełnia Dorota Hrycak-Krzyżanowska z Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie w Londynie.
Program "Język, tożsamość, kultura - polski level up" zakłada budowanie prestiżu Polski w Wielkiej Brytanii dzięki szeroko zakrojonej promocji projektu w mediach społecznościowych czy mediach polonijnych oraz odpowiednim materiałom edukacyjnym zgodnym z wymaganiami egzaminu A-Level.
Z prof. Agatą Roćko z Instytutu Badań Literackich PAN i Dorotą Hrycak-Krzyżanowską z Zakładu Nauczania Języka i Kultury Polskiej Polskiego Uniwersytetu na Obczyźnie w Londynie rozmawiała Halina Ostas.