Polska intensyfikuje współpracę z Koreą Południowa, także w wymiarze kulturalnym. Po raz pierwszy na Biennale Sztuki w południowokoreańskim mieście Gwangju nasz kraj zaprezentował się we własnym pawilonie narodowym, z działaniami angażującymi publiczność w sztukę, a także jej tworzenie.
Polski Pawilon w Gwangju to interdyscyplinarna propozycja wspólnego przeżywania i tworzenia sztuki, a także umiejętności odczytywania kodów kulturowych. Pawilon tworzą bowiem nie tylko polscy artyści. Ważną jego częścią jest dialog z kulturą koreańską, czy kontekst wojny na Ukrainie.
Prezentacja zatytułowana „Zgromadzenie Postartystyczne” to dzieło tandemu kuratorów Marianny Dobkowskiej z CSW Zamek Ujazdowski i Sebastiana Cichockiego z Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
” Nie pokazujemy wystawy, organizujemy zgromadzenie. Pracujemy z grupą osób zajmujących się sztuka, wnikającą w inne dyscypliny” - mówi Cichocki. Marianna Dobkowska dodaje, że zaproszeni artyści konfrontują za pomocą sztuki najbardziej palące problemy współczesności. „To na czym nam zależało, to zaprezentowanie takich praktyk, które wchodzą w dialog z otaczającą rzeczywistością, starają się znaleźć rozwiązanie, alternatywy”.
Polski Pawilon powstał dzięki zaangażowaniu Instytutu Adama Mickiewicza.
IAR/ks