Prawykonanie nowego dzieła to zawsze moment historyczny. Tym razem, austriacka publiczność po raz pierwszy miała okazję wysłuchać cyklu pieśni niemieckiego kompozytora Alexandra Marii Wagnera pt. "Arien ohne Vorhang" (Arie bez kurtyny). Kompozytor wraz z autorką tekstów Helen Brecht zaskoczyli złożonością i teatralnością występu. Oscylując między kabaretową estetyką dwudziestolecia międzywojennego, a awangardowymi niuansami muzycznymi. Słowem: lata dwudzieste XX i XXI wieku.
Foto: Marta Nałęcz
W przeddzień rocznicy śmierci Mikołaja Kopernika w gotyckim kościele Maria am Gestade wybrzmiało Requiem W.A. Mozarta. Autorem jego aranżacji na kwartet smyczkowy był współczesny Mozartowi i zaprzyjaźniony z rodziną Mozartów Peter Lichenthal. Symbolicznym akcentem koncertu był fakt, że Peter Lichenthal sam był nie tylko kompozytorem, ale również uczonym astronomem. Na historycznych instrumentach wielkie dzieło austriackiego geniusza wykonał Pandolfis Consort.
Foto: Marta Nałęcz
Suita taneczna pt. "Horoskop" na dwa fortepiany chorwackiego kompozytora Boris Papandopula w wykonaniu duetu Ivančić /Cikojević zabrała publiczność w muzyczną podróż po znakach zodiaku. Jeden z najwybitniejszych chorwackich kompozytorów Boris Papandopulo jako jeden z pierwszych przełożył geometryczne konstelacje gwiazd na język muzyczny, dzięki czemu powstało monumentalne dzieło o ekspresyjnym języku.
W czwartym dniu festiwalu, dedykowanym przełomowej pracy Kopernika "O Obrotach Sfer Niebieskich", budynek Instytutu Polskiego w Wiedniu został przekształcony w wielką scenę taneczną. Artystki (Anna Prokopova, Nikola Majtanova , Martyna Łodej, Anna Possarnig, Jerca Roznik Novak) stworzyły trzy choreografie inspirowane "Obrotami Sfer". Duet muzyczny Vera Morais & Hristo Goleminov zamknął wydarzenie swoim eksperymentalnym występem, zacierającym granice między słowem, śpiewem i dźwiękiem.
Foto: Marta Nałęcz
W duchu romantycznej zadumy festiwal dobiegł końca koncertem z grecko-rumuńskim akcentami. Studenci i wykładowcy Uniwersytetu w Temeswar wykonali fragmenty pierwszej rumuńskiej opery narodowej "Crai nou" (Nów) Cipriana Porumbescu. Grecki pianista Grigoris Ioannou wystąpił również w księżycowym programie, w którym nie zabrakło takich arcydzieł jak Sonata księżycowa Beethovena, Clair de Lune Debussiego czy Planet Gustava Holsta.
Szukając elementów łączących kultury i wykraczających poza terytorialne granice, austriacki festiwal EUNIC Musikfest niesie ze sobą przekaz: wszyscy żyjemy pod wspólnym niebem.
Źródło: Instytut Polski w Wiedniu