X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Klawesyn XXI wieku na antenie Dwójki

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2011 07:00
W Paryżu to nazwisko Elżbiety Chojnackiej, a nie Krzysztofa Pendereckiego czy Pawła Mykietyna jest synonimem polskiej muzyki współczesnej. Zapraszamy na retransmisję wrocławskiego koncertu artystki, która wprowadziła klawesyn w XXI wiek.

- Moja młodzieńcza fascynacja klawesynem wynikała z przekory. W latach 60. świat opanowała obsesja instrumentów historycznych. To absurd, nie żyjemy przecież w czasach Bacha, więc i tak nie usłyszymy muzyki jego uszami - wyjaśniała swego czasu jedna z najwybitniejszych wirtuozek tego instrumentu. Klawesyn Elżbiety Chojnackiej jest więc, wedle słów samej artystki, "powściągliwy, agresywny i rytmiczny". Często także podłączony do prądu i uwikłany w dialogi ze zwariowaną elektroniką. Faktycznie brzmi to raczej jak opis sennego koszmaru lipskiego kantora niż spełnienie jego ideałów. Ale właśnie, wywracając klawesyn do góry nogami, polska artystka przekonała do barokowego instrumentu najwybitniejszych współczesnych kompozytorów. Przez ostatnie czterdzieści lat specjalnie dla niej pisywali György Ligeti, Iannis Xenakis czy Michael Nyman, a w Polsce m. in. Paweł Mykietyn, Paweł Szymański oraz, last but not least, Henryk Mikołaj Górecki.

Błyskotliwej karierze Chojnackiej jeszcze więcej kolorytu dodaje fakt, że pochodzi ona z kraju o ubogich tradycjach muzyki klawesynowej, a pierwsze kilkadziesiąt lat życia poświęciła grze na fortepianie. W pewnym sensie powtórzyła legendę Wandy Landowskiej, innej polskiej wirtuozki, która na początku XX stulecia wydobyła klawesyn z mroków zapomnienia, by wykonywać na nim nie tylko dzieła Bacha czy Couperina, lecz także... mazurki Chopina i polonezy Ogińskiego. Chojnacka podążała zresztą tropem Landowskiej także całkiem dosłownie. Pod koniec lat 60. osiadła w Paryżu, w którym jej wybitna poprzedniczka spędziła większość życia. Oczywiście było to wówczas najlepsze miasto do zgłębiania tajników sztuki klawesynowej, ale też artystka nie przez przypadek za nauczyciela obrała sobie Aimée van de Viele, czyli osobistą uczennicę Landowskiej.

Jak więc brzmi klawesyn XXI stulecia? Bywa, że tańczy perwersyjne walczyki przy akompaniamencie chóru żab ("Kształty żywiołów" Jerzego Kornowicza); innym razem próbuje zakrzyczeć śpiew ptaków ("Korwar"  François Bernarde'a Mǎche) albo poflirtować z kolażem nagrań muzyki pop ("Programme commun"  Luki Ferrariego). Tak było podczas wrocławskiego koncertu (14.05) Elżbiety Chojnackiej, zorganizowanego pod znaczącym tytułem "Mocne uderzenie" w ramach Festiwalu "Musica Electronica Nova". W czwartkowy wieczór będzie go można posłuchać na antenie Dwójki.


Program:

Jerzy Kornowicz Kształty żywiołów na klawesyn i taśmę

Nicola Sani Un souffle le souleve na klawesyn, flet i taśmę

François Bernarde Mǎche Korwar na klawesyn z taśmą

Luc Ferrari Programme commun na klawesyn i taśmę

Graziane Finzi Espressivo na klawesyn i taśmę

Stephen Montague Phrygian Tucket na klawesyn i taśmę

 

Wyk: Elżbieta Chojnacka – klawesyn, Roberto Fabricciani – flet, Barbara Okoń-Makowska – projekcja dźwięku


26 maja (czwartek), godz. 19:00

Czytaj także

Hip-hopowi beatboxerzy zdobywają świat

Ostatnia aktualizacja: 16.04.2011 01:00
Dzięki występom Me, Myself And I w programie "Mam Talent" wielu Polaków po raz pierwszy usłyszało beatbox, czyli perkusyjny "odgłos paszczą". Przed koncertem tria w czwórkowym "Ministerstwie Dźwięku" (sobota, godz. 18:00) przypominamy historię niezwykłej techniki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Henryk Mikołaj Górecki w Operze Narodowej (wideo)

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2011 07:00
W niedzielę, 27 marca, muzyka wybitnego kompozytora i choreografia Krzysztofa Pastora opowiedziała o trudnych dziejach narodu polskiego. Zapraszamy na reportaż z prób do spektaklu "I przejdą deszcze".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Prawdziwi "Nieściszalni"

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2011 11:00
Za nami kinowa premiera komedii o perkusistach siejących estetyczny terror w szwedzkiej metropolii. Zobacz historyczne pierwowzory z pozoru absurdalnej (i możliwej tylko na srebrnym ekranie) krucjaty.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Posłuchajcie najpiękniejszej piosenki o krwi Chrystusa

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2013 14:00
"Jesus Blood Never Failed Me Yet" - arcydzieło muzyki współczesnej, odwołujące się do męczeńskiej śmierci Chrystusa - powstało z nagrania śpiewu anonimowego włóczęgi.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Głuchoniema wirtuozka perkusji na lubelskich "Kodach"

Ostatnia aktualizacja: 02.05.2011 07:00
Obok Evelyn Glennie na III Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej wystąpią m.in. "Zdziczały Chór" Phila Mintona oraz legendy nowojorskiej sceny eksperymentalnej: Susie Ibarra, Ikue Mori i Sylvie Courvoisier. "Kody" startują 14 maja.
rozwiń zwiń