X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Wojciech Karolak: daltonizm sprawił, że zostałem jazzmanem

Ostatnia aktualizacja: 23.08.2011 14:00
w "Sezonie na Dwójkę" wybitny jazzman wspomina, wraz z Tomaszem Szachowskim oraz naszymi słuchaczami, początki polskiego jazzu.
Audio
  • Wojciech Karolak: daltonizm sprawił, że zostałem jazzmanem

- Muzykiem zostałem przez przypadek - wyznaje ponad siedemdziesięcioletni pianista i klawiszowiec. - Moja rodzina ze strony matki miała spore tradycje aktorskie, a oboje rodzice ukończyli studia plastyczne. Kiedy jednak okazało się, że jestem daltonistą, zdecydowano, że zostanę muzykiem. Nie przykładałem się zbytnio do nauki, aż pewnego razu usłyszałem jazz...

Pierwsze spotkanie Wojciecha Karolaka ze swingiem miało dosyć przewrotny charakter. Otóż doszło do niego za sprawą obwożonej po całej PRL wystawie, która m.in. poprzez komiksy i właśnie jazz Duke'a Elingtona czy Counta Basie'ego miała obrzydzić polskiej publiczności "zdegenerowaną" kulturę amerykańską. Potem były jeszcze legendarne audycje Willisa Conovera na falach Voice of America i wreszcie własna twórczość.

Na przełomie lat 50. i 60. Wojciech Karolak znalazł się, obok m.in. Andrzeja Kurylewicza i Andrzeja Trzaskowskiego, w gronie pionierów polskiego jazzu nowoczesnego. - Niezwykły jest fakt, że polski jazz stworzyli inteligenci, w większości nie będący zawodowymi muzykami, wyrażając w ten sposób bunt przeciwko otaczającej ich rzeczywistości - twierdzi Karolak. - My nawet nie zdawaliśmy sobie sprawy, że w USA to była muzyka nizin społecznych, na którą bardzo długo patrzono z góry. Po latach dowiedziałem się, że Duke Ellington przez większość życia grał do tańca, a John Coltrane dostał za nagranie płyty "Round About Midnight" 50 dolarów...

W "Sezonie na Dwójkę" Wojciech Karolak mówił także o słabościach ideologii liberalnej i współczesnej kultury masowej, "polskości" rodzimego jazzu oraz zastosowaniach... komputera Atari w pracy współczesnego muzyka.

"Sezonu na Dwójkę" słuchać można od poniedziałku do piątku po godzinie 18:00.

Wojciech Karolak rozpoczynał karierę w drugiej połowie lat 50. u boku takich artystów jak Jerzy "Duduś" Matuszkiewicz, Krzysztof Komeda, Andrzej Trzaskowski, Andrzej Kurylewicz, Jan Ptaszyn Wróblewski. Grał w wielu znanych zespołach: Polish Jazz Quartet, Kwintet Kurylewicza, The Wreckers, Michał Urbaniak Super Constellation. Jest autorem wielu kompozycji przeznaczonych dla Studia Jazzowego Polskiego Radia, a także piosenek pisanych dla tak różnych wykonawców jak Ewa Bem, Grzegorz Ciechowski, Sławomir Wierzcholski, Anna Maria Jopek czy Irena Santor.

Czytaj także

110 lat temu urodził się Louis Armstrong

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2011 13:00
- Jeżeli kiedykolwiek istniał Mister Jazz, to był nim Louis Armstrong. Był i zawsze będzie kwintesencją muzyki jazzowej - twierdzi wybitny amerykański muzyk Duke Ellington.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zaproś do domu gwiazdy światowego swingu!

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2011 00:00
Specjalne projekty Sonny'ego Rollinsa, Freda Herscha, Bobo Stensona i Dave'a Liebmana, a także koncerty w prywatnych mieszkaniach to atrakcje wrocławskiego festiwalu Jazztopad, który rozpocyzna się w niedzielę 6 listopada.
rozwiń zwiń