X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

"Oh, Boy" i "Sì Sì Sì Sì!"

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2017 22:16
Albumy Marianne Crebassi i Marie-Nicole Lemieux, a także legendarne nagranie "Porgy and Bess" Gershwina w interpretacji Simona Rattle’a - nowości Erato i Warner Classic trzymają poziom.
Oh, Boy i S S S S
Foto: materiał promocyjny

Pierwszy album nagrany przez kanadyjską kontralcistkę Marie-Nicole Lemieux dla Erato w całości poświęcony jest twórczości Rossiniego. Na „Sì Sì Sì Sì! Opera Arias & Duets” swoim głębokim, aksamitnym głosem potwierdza wysoką pozycję w świecie opery. Występując na krążku z włoską sopranistką Patrizią Ciofi oraz z orkiestrą i chórem Opera National Montpellier Languedoc-Roussillon pod batutą dyrygenta Enrique Mazzola artystka przedstawia wielobarwny, kipiący życiem i uczuciami świat mistrza włoskiej opery. Sprawdźmy takie fragmenty jak choćby: „L’italiana in Algeri”, („Włoszka w Algierze”) czy „Il barbiere di Siviglia” („Cyrulik Sewilski”) – czego jeszcze można chcieć?


Willard White (Porgy), Cynthia Haymon (Bess) i Damon Evans (Sporting Life), do tego London Philharmonic i Glyndebourne Chorus no i oczywiście, sprawujący nad wszystkim pieczę i narzucający swoja wizję tego zjawiskowego dzieła – Simone Rattle. „Porgy and Bess” w tym wykonaniu to bez wątpienia legendarne nagranie, z którym może iść w szranki jedynie interpretacja z 1975 roku Lorina Maazela dowodzącego Cleveland Orchestra. Wydane przez Warner Classic trzypłytowe dzieło po raz pierwszy wystawione zostało w ramach Glyndebourne Festival Opera. Losy czarnoskórych mieszkańców jednego z osiedli miasta Charleston w stanie Karolina Południowa o nazwie Catfish Row – które przedstawił w swoim dziele Gershwin – w mistrzowski sposób wzmacniają muzycznie londyńscy filharmonicy, którzy dowodzeni przez Rattla umiejętnie balansują naszymi odczuciami i oddają pulsujący świat Gershwina.

Jeśli spojrzymy na to, w jakie role wciela się na płycie "Oh, Boy!" młodziutka francuska mezzosopranistka Marianne Crebassa to… nie zdziwi nas wcale prowokacyjny tytuł krążka. Mamy tutaj bowiem repertuar oryginalny, który naprawdę niezbyt często był dotąd wykorzystywany – arie młodych męskich postaci, które były całkiem często wykonywane przez kobiety. Chwała niech będzie więc debiutującej w Erato artystce, że tak uprzyjemniła mi pierwszy wieczór, jak i kolejne, ze swoim albumem. Pierwsze spotkanie mnie jednak zaskoczyło, a kolejne zadowolił. Dzięki niej możemy podążając za jej głosem i muzyką za którą odpowiada Mozarteum Orchester Salzburg pod batutą Marca Minkowskiego – przedzierać się przez kolejne utwory po linii - Mozarta, Chabriera, Glucka, Gounoda, Hahna, Masseneta, Meyerbeera, Offenbacha i na Thomasie kończąc! Co za przygoda! Rzeczywiście rację miał Minkowski mówić o Crebassce, że jest to „jeden z najważniejszych głosów naszych czasów”. Jeśli jest to ocena teraz trochę na wyrost, to za kilka lat…

Mieczysław Burski