Polskie Radio wprowadza nowinki techniczne, dzięki którym podróż w naszym towarzystwie będzie bezpieczniejsza. Wykorzystując funkcję RDS można na bieżąco słuchać komunikatów drogowych "Radia kierowców".
- Wystarczy na odbiorniku wyposażonym w RDS wybrać funkcję TA - informuje główny inżynier Radia Paweł Mathja. W "Sygnałach Dnia" tłumaczy, że bez względu na to, czy ktoś słucha innej stacji, czy płyty CD lub kasety, w chwili nadawania komunikatów drogowych radioodbiornik samoczynnie przełączy się na odbiór wiadomości dla kierowców. Będziemy więc na bieżąco informowani o zakłóceniach w ruchu, korkach i pogodzie.
Polskie Radio szykuje się już do kolejnego skoku technologicznego. - Będzie nim radio cyfrowe - mówi gość Jedynki Krzysztofowi Grzesiowskiemu. Dzięki niemu słuchacze będą mieli do dyspozycji większą liczbę kanałów. Będą możliwe również przekazy multimedialne, które będzie można oglądać na specjalnym samochodowym ekraniku. Kierowca co prawda nie powinien podczas jazdy odrywać wzroku od drogi, ale dla pasażerów może to być miłe urozmaicenie długiej podróży.
Inną nowością jest radio na wizji. Odbiorcy sieci kablowych i telewizji satelitarnej jeszcze w grudniu będą mogli słuchać radia w odbiorniku telewizyjnym i jednocześnie podglądać to, co dzieje się w radiowym studiu. Na początku w studiu Programu Czwartego Polskiego Radia.
Polskie Radio przebojem szturmuje również internet. W sieci na stronie moje.polskieradio.pl jest już dostępnych ponad 60 kanałów radia internetowego, a do końca roku będzie tych kanałów 85. Są w nich pogrupowane tematycznie audycje zarówno bieżące, jak też pochodzące z bogatych archiwów Radia.
(ag)
Aby posłuchać rozmowy z Pawłem Poncyljuszem, wystarczy kliknąć na dźwięk " Nowinki w Polskim Radiu" w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.
Audycji "Sygnały Dnia" można słuchać w dni powszednie od godz. 6. Zapraszamy.
**********
Krzysztof Grzesiowski: Nasz gość: główny inżynier Polskiego Radia, pan Paweł Mathja. Dzień dobry, panie inżynierze, witamy.
Paweł Mathja: Witam państwa.
K.G.: Anonsując pana wizytę, mówiliśmy, że będą to informacje dla słuchaczy i widzów Polskiego Radia. Zacznijmy od słuchaczy, do widzów dojdziemy powoli chociaż to dla nas wciąż zagadka...
Wiesław Molak: Rzecz trudna.
K.G.: ...do wyjaśnienia. Ale dobrze. RDS – jest coś takiego, taki skrót angielski.
P.M.: RDS, oczywiście, od wielu, wielu lat wykorzystywany dla wzbogacenia oferty przygotowywanej przez nadawców, głównie możemy korzystać z tej funkcji w odbiornikach samochodowych, chociaż również odbiorniki stacjonarne oczywiście wyposażone są w taką funkcję. RDS posiada kilka czy kilkanaście funkcjonalności, między innymi taką możliwość włączenia funkcji uaktywniania specjalnych wiadomości o ruchu drogowym, więc jeśli świadomie lub przez przypadek wciśniemy taki przycisk w naszym odbiorniku, wówczas w trakcie słuchania na przykład płyty CD czy kiedyś kasety włączała nam się informacja dotycząca sytuacji na drodze.
Ale RDS to taki system, który został stworzony kilkanaście lat temu. Obecnie, w dobie cyfryzacji radia, funkcje związane z wzbogacaniem oferty radiowej, przekazu radiowego te wszystkie funkcje, które posiada RDS, zaimplementowane również są w systemach radia cyfrowego. System, który rozwinął się w Wielkiej Brytanii, to jest system DAB, kolejnym rozwinięciem, udoskonaleniem tego systemu to jest system DAB+, który umożliwia przekazywanie w określonym paśmie częstotliwości większej liczby kanałów, czyli obniżamy tutaj koszty po stronie nadawców, no i powiększamy ofertę dla odbiorców.
W.M.: To teraz jak w drogę, to tylko z Polskim Radiem, prawda?
P.M.: W drogę to tylko z Polskim Radiem. Oczywiście możemy słuchać...
K.G.: Znaczy z włączonym.
P.M.: Z włączonym, tak. Możemy słuchać, możemy również oglądać. To, co nie jest nowością, to właściwie przekazy z naszych studiów emisyjnych w Internecie, ale również projekt, który jest realizowany obecnie przez Polskie Radio, projekt Radia na Wizji, głównie przekazy w tym programie będą realizowane ze studia imienia Kwiatkowskiego z budynku Polskiego Radia, głównie nadawany będzie Program 4, Czwórka. Obecnie prowadzone są już emisje testowe i w najbliższym czasie uruchomimy przekazy na kanałach satelitarnych i w sieciach kablowych.
K.G.: No właśnie, bo to na początek jedna kablówka zdaje się będzie prezentować, potem zostaną podpisane stosowne umowy z większą liczbą...
P.M.: Tak, od piątku jeden z operatorów sieci kablowych już odbiera nasz sygnał. Obecnie jesteśmy po zawarciu umowy z operatorem satelitarnym i w przeciągu około trzech tygodni uruchomimy przekazywanie sygnałów ze studia.
W.M.: Czyli na dobre stacja ruszy tak koło 10 stycznia 2011 roku.
P.M.: Tak zakładamy mniej więcej.
K.G.: Dobrze. No i jest jeszcze jedna kwestia. Mamy kłopot bogactwa, tak możemy powiedzieć, dysponujemy takim zasobem różnego rodzaju dźwięków archiwalnych, że możemy je spokojnie prezentować na naszej stronie internetowej, co czynimy.
P.M.: Dokładnie. I tutaj dyskutowaliśmy od jakiegoś czasu możliwość wykorzystywania naszych 85-letnich zasobów archiwalnych i tutaj jak najbardziej w projekcie Moje Polskie Radio wykorzystujemy te zasoby dzięki zintegrowanemu systemowi produkcji i emisji, który został wdrożony w Polskim Radiu, możliwe jest przygotowywanie materiałów tak, aby po skategoryzowaniu umieszczać je w specjalnych kanałach tematycznych. I tutaj ten projekt realizowany jest od około pół roku bez znacznych nakładów po stronie... bez znacznych kosztów, które ponosi Polskie Radio, żeby stworzyć dodatkowe kanały, planujemy do końca roku uruchomienie 85 kanałów tematycznych.
K.G.: Jak państwo słyszą i wkrótce państwo zobaczą, propozycji mamy wiele. Dziękujemy bardzo, panie inżynierze.
P.M.: Dziękuję bardzo.
K.G.: Paweł Mathja, główny inżynier Polskiego Radia.
(J.M.)