X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Pora na Salzburg

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2008 09:16
Kolejny tydzień z muzyką Letniego Festiwalu Muzycznego raczej nie zawiedzie wielbicieli muzyki klasycznej. Tym razem oprócz Londynu jednym z kierunków podróży po salach koncertowych będzie Salzburg. Muzyka z miasta Mozarta na pewno będzie niezwykła.
źródło: Wikipedia

W tym tygodniu słuchacze Letniego Festiwalu Muzycznego zabrani zostaną w fascynującą podróż dookoła muzycznego świata. Szczególnie intrygująco zapowiada się w tym kontekście czwartkowy (14.08) występ arabsko-izraelskiej orkiestry West-Eastern Divan pod dyrekcją Daniela Barenboim. Działający od blisko dekady zespół to efekt osobistej inicjatywy wybitnego dyrygenta i pianisty, mogącego się poszczycić żydowskimi korzeniami. Barenboim słynie zresztą jako artysta walczący z historycznymi przesądami oraz politycznymi tabu: to on w 2001 roku, nie bacząc na protesty części audytorium oraz wpływowych polityków, poprowadził w Tel-Awiwie prawykonanie Uwertury do "Tristana i Izoldy" Ryszarda Wagnera. Orkiestra West-Eastern Divan - złożona z młodych muzyków egipskich, syryjskich, izraelskich, libańskich, jordańskich, tunezyjskich oraz, last but not least, izraelskich - dowodzi, że bardziej niż o polityczne manifesty chodziło mu zawsze o głęboko rozumiany kulturowy ekumenizm. Zespół ceniony dotąd niemal wyłącznie za interpretacje żelaznej klasyki, postanowił podczas londyńskiego festiwalu Proms wypłynąć na szerokie, acz niebezpieczne wody współczesności. W pierwszej części koncertu wysłuchamy bowiem Mémoriale (...explosante-fixe... Originale) - chłodnej i trudnej, acz wysmakowanej brzmieniowo oraz formalnie kompozycji Pierre’a Bouleza. A po przerwie nieco lżejsza, lecz nie mniej błyskotliwa suita z "Historii żołnierza" Igora Strawińskiego.

Za to wtorkowa (12.08) odsłona londyńskiego festiwalu będzie miała o wiele mniej kontrowersyjne, a zdecydowanie bardziej klasycystyczne oraz brytyjskie oblicze. Orkiestra BBC Philharmonic pod dyrekcją Wasilija Sinaiskiego wykona arcydzieła mistrzów angielskiej symfoniki: "In the South (Alassio)" Edwarda Elgara oraz Koncert fortepianowy Ralpha Vaughana Williama (w partii solowej młody, błyskotliwy Ashley Wass). Znakomity rosyjski dyrygent nie omieszkał wzbogacić programu popularną "Szeherezadą" Mikołaja Rimskiego-Korsakowa. Ów słowiański wątek zyska wspaniałe rozwinięcie w odbywającym się tego samego wieczoru koncercie Estońskiego Chóru Kameralnego. Trzy lata temu zespół prowadzony przez Paula Hilliera dokonał epokowego nagrania słynnego "Całonocnego czuwania" Sergiusza Rachmaninowa. Kongenialną interpretację bezsprzecznego arcydzieła muzyki liturgicznej Kościoła Wschodniego warto jednak usłyszeć na żywo.

Zupełnie inna - żywiołowa i dionizyjska - interpretacja słowiańskiej duchowości zaprezentowana zostanie podczas ostatniej w tym tygodniu odsłony festiwalu Proms (15.08). Mowa o "Mszy głagolickiej" Leoša Janáčka w oryginalnej, zrekonstruowanej przez Paula Wingfielda wersji. Program koncertu połączonych sił BBC Symphony Chorus, London Symphony Chorus oraz BBC Symphony Orchestra pod dyrekcją Pierre’a Bouleza dopełni Sinfonietta oraz Concertino genialnego Czecha. Ciekawe, jak z ta kipiącą od emocji oraz humoru muzyką upora się bezwzględny francuski zegarmistrz. Bardziej tradycyjnego odczytania "praskiej" klasyki można spodziewać się po niedzielnej (17.08) transmisji z festiwalu operowego w Salzburgu. "Rusałkę" Antonina Dvořáka usłyszymy bowiem w pewnej interpretacji Chóru Wiedeńskiej Opery Państwowej oraz Cleveland Orchestra pod dyrekcją Franz Welsera-Mösta. Warto bacznie przysłuchiwać się partii Księcia - w tej roli wystąpi bowiem Piotr Beczała, nasz znakomity tenor święcący sukcesy m.in. w Metropolitan Opera.

[----- Podzial strony -----]

fot. materiały organizatorów festiwalu z Salzburga

"Szeherezada", tym razem autorstwa Maurice’a Ravela, powróci już w środę (13.08), w ramach "francuskiego" koncertu Chóru Radia Bawarskiego i Orkiestry Festiwalowej w Lucernie pod dyrekcją Claudio Abbado. Inne atrakcje tego wieczoru to "Nokturny" Claude’a Debussy’ego oraz "Symfonia fantastyczna" Hectora Berlioza. A dzień później (14.08) występ Mahler Chamber Orchestra pod dyrekcją Heinza Holligera, który powinien pogodzić gusta miłośników francuskiej i niemieckiej moderny, jazzowego i neoklasycznego witalizmu oraz słowiańskiego folkloryzmu. W programie znajdą się bowiem kompozycje tak różne, jak "Rheinische Kirmestänze" Bernda Aloisa Zimmermanna, "Ragtime" oraz "Pulcinella" Igora Strawińskiego, "Le Tombeau de Couperin" Maurice’a Ravela oraz dwie Rapsodie na skrzypce i orkiestrę Béli Bartóka. Partię solową w ostatnim z dzieł wykona genialny Thomas Zehetmair, pomimo upływu lat nie tracący młodzieńczego wigoru oraz wyobraźni.

Polacy nie gęsi? Owszem: już w sobotę (16.08) zapraszamy na dwa koncerty muzyki dawnej odbywające się w ramach legendarnego już festiwalu w Paradyżu. Najpierw orkiestra Arte dei Suonatori zaprezentuje smakowity wybór arcydzieł barokowej kameralistki z Niemiec, Włoch i Anglii. Natomiast wieczorem zespół La Morra przedstawi unikalny wybór późnośredniowiecznych pieśni franko-cypryjskich. Z kolei w piątek (15.08) przypomnimy znakomity koncert, który odbył się dwa lata temu w ramach Festiwalu "Chopin i jego Europa". Wykonawcza śmietanka - m.in. Martha Argerich, Nelson Goerner oraz orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Alexandra Rabinovitcha-Barakovsky’ego - stanowi znakomitą zapowiedź tegorocznej edycji imprezy, która zagości na naszej antenie w nadchodzących tygodniach.

Program

poniedziałek, 11.08.2008, godz. 20.00
Koncert Orkiestry Radia Fińskiego pod dyr. Sakari Oramo i Hannu Lintu, solistka: Lisa Batiaszwili – skrzypce (Helsinki, 3.09.2007) Béla Bartók Cudowny Mandaryn - suita; Magnus Lindberg: Koncert skrzypcowy; Sculpture II; Sculpture, ekS.

wtorek, 12.08.2008, godz. 20.00 Transmisja z Londynu (Prom 35).
Koncert BBC Philharmonic, dyr. Vassily Sinaisky, solista: Ashley Wass – fortepian. Edward Elgar In the South (Alassio); Ralph Vaughan Williams Koncert fortepianowy; Mikołaj Rimski-Korsakow Szeherezada.

środa, 13.08.2008, godz. 20.00
Koncert Chóru Radia Bawarskiego i Orkiestry Festiwalowej w Lucernie pod dyrekcją Claudio Abbado, solistka: Elīna Garanča – mezzosopran Claude Debussy Nokturny; Marice Ravel Szeherezada; Hector Berlioz Symfonia fantastyczna op. 14.

czwartek, 14.08.2008, godz. 19.20
Koncert Mahler Chamber Orchestra pod dyr. Heinza Holligera, solista: Thomas Zehetmair – skrzypce Igor Strawiński Ragtime na 11 instrumentów, Pulcinella – suita koncertowa; Béla Bartók – Rapsodie nr 1 i 2 na skrzypce i orkiestrę; Bernd Alois Zimmermann Rheinische Kirmestänze; Maurice Ravel Le Tombeau de Couperin.

piątek, 15.08.2008, godz. 20.05
Koncert BBC Symphony Chorus, London Symphony Chorus i BBC Symphony Orchestra pod dyrekcją Pierre’a Bouleza, soliści: Jean-Efflam Bavouzet – fortepian, Jeanne-Michèle Charbonnet – sopran, Anna Stéphany – mezzosopran, Simon O'Neill – tenor, Peter Fried – bas, Simon Preston – organy. Leoš Janáček Sinfonietta, Concertino, Msza głagolicka (wersja oryginalna – rekonstrukcja Paul Wingfield)

sobota, 16.08.2008, godz. 19.00
Festiwal "Muzyka w Raju" 2008 – koncert inauguracyjny. Georg Muffat Sonata g-moll nr 2 ze zbioru Armonico Tributo Henry Purcell Muzyka teatralna (opracowanie Alexis Kossenko); Jerzy Fryderyk Haendel Concerto grosso g-moll op. 6 nr 6 HWV 324, Salve Regina HWV 241; Antonio Vivaldi Concerto D-dur na smyczki i basso continuo RV 124, Salve Regina RV 616. Wyk.: Maria Sanner – alt, Andreas Arend – lutnia, Arte dei Suonatori.

i godz. 22.00
Zespół La Morra: Els Janssens – śpiew, Corina Marti – flety, Michał Gondko – lutnia, giterna, Dani Pelagatti – dulcjan, Uri Smilansky – fidel, flet Flour de Beaulté – późnośredniowieczne pieśni franko-cypryjskie niedziela,

17.08.2008, godz. 18.45, Festiwal z Salzburga
Antonin Dvořák Rusałka – opera liryczna w trzech aktach, wyk. Piotr Beczała – tenor, Emily Magee – sopran, Camilla Nylund – sopran, Alan Held – bas-baryton, Birgit Remmert – mezzosopran, Adam Plachetka – bas-baryton, Eva Liebau – sopran, Daniel Schmutzhard – baryton, Elena Tsallagova – sopran, Stephanie Atanasov – mezzosopran, Hanna Esther Minutillo – mezzosopran, Chór Wiedeńskiej Opery Państwowej, Cleveland Orchestra, dyr. Franz Welser-Möst