X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Kontrkulturowa symfonia nareszcie na płycie

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2011 06:40
Na "The Great Learning" Corneliusa Cardew wychowali się pionier ambientu Brian Eno i kompozytor Michael Nyman. Pierwsze nagranie legendarnego utworu wydane zostało w Polsce.
Audio

- To wyjątkowa partytura  - mówi w dwójkowej "Płytomanii" Ewa Szczecińska. - Z jednej strony stanowi syntezę doświadczeń muzyki i sztuki XX wieku, a z drugiej bardzo sprytny komunikat, dzięki któremu wykonawcy-amatorzy otwierają się na nowy dźwiękowy świat oraz improwizację i twórczą współpracę.

"The Great Learning" jest bez wątpienia pokłosiem kulturowego i politycznego przełomu 1968 roku. Utworowi towarzyszył od początku lewicowy, ale też orientalny (tekst "Wielkiego nauczania" pochodzi z klasycznej księgi konfucjanizmu) kontekst . Brytyjski kompozytor Cornelius Cardew skomponował pięciogodzinne dzieło dla Scratch Orchestra - zespołu złożonego niemal wyłącznie z amatorów, którzy na przełomie szóstej i siódmej dekady przemierzali angielską prowincję, prezentując swój niezwykły muzyczny spektakl.

Cardew uważany jest za jednego z najwybitniejszych brytyjskich awangardzistów, m.in. pioniera muzycznego minimalizmu oraz swobodnej improwizacji. Z oficjalnego życia kulturalnego zniknął niemal całkowicie na początku siódmej dekady.  Wówczas to zaczął krytykować europejską i amerykańską awangardę za przesublimowanie i obojętność wobec problemów współczesnego świata. Prawdziwy skandal wywołał jego artykuł pod znaczącym tytułem "Stockhausen służy imperializmowi". Owładnięty marksistowską ideologią kompozytor porzucił w końcu muzykę i stał się jednym z najważniejszych aktywistów radykalnej brytyjskiej lewicy.  Zginął w grudniu 1981 roku w niewyjaśnionych okolicznościach...

Pozostawił po sobie mnóstwo niekonwenjconalnej i wciąż intrygującej muzyki. W blisko pięciogodzinnym nagraniu „The Great Learning” webernowski punktualizm, reichowska trance music, „obłoki dźwiękowe” Ligetiego oraz echa konceptualnych gier Cage’a współtworzą monumentalne dźwiękowo-teatralne misterium, które z jednej strony ewokuje utraconego ducha archaicznych, plemiennych rytuałów, z drugiej zaś - zapowiada epokę wyzwolonej, eksperymentalnej home-made music XXI stulecia.  Przełomowym, inicjacyjnym doświadczeniem „The Great Learning” stało się dla takich muzycznych wizjonerów, jak Michael Nyman czy Brian Eno. Ten ostatni pisał po latach: - "The Great Learning" reprezentuje nową, potężną ideę społecznej organizacji.

Cztery dekady od swego powstania kompozycja Corneliusa Cardew pozostaje jednym z najczęściej przywoływanych i naśladowanych arcydzieł muzyki kontrkulturowej.  Ale też najbardziej ignorowanych przez rynek sztuki: oficjalnej, popularnej czy niezależnej. Tym bardziej cieszy fakt, że pierwsze, kompletne nagranie "The Great Learning" powstało właśnie w Polsce. W lipcu minionego roku w dziewiczych plenerach oraz zabytkowych, sakralnych przestrzeniach polskiej Suwalszczyzny spotkali się znawcy twórczości Corneliusa Cardew oraz amatorzy z dziesięciu krajów i trzech kontynentów, by podczas tygodniowych warsztatów wskrzesić ten wyjątkowy rytuał. Bezprecedensowe wydarzenie udokumentowane zostało pod postacią czteropłytowego albumu, opublikowanego przez niezależną wytwórnię Bôłt.

- To wydarzenie fonograficzne 2010 roku, nie tylko w Polsce - podsumowuje projekt Ewa Szczecińska. Aby posłuchać więcej, wystarczy kliknąć ikonę dźwięku "The Great Learning w Płytomanii" w boksie "Posłuchaj" po prawej stronie.

Zobacz dokument z wykonania "The Great Learning" w Domu Pracy Twórczej w Wigrach:

Czytaj także

Improwizacja i podświadomość

Ostatnia aktualizacja: 19.08.2010 13:48
"Wielkie nauczanie" Corneliusa Cardew w "Letniej nocy". Zaprasza Ewa Szczeińska
rozwiń zwiń