X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Muzyka

Fortepian i fortepian, czyli poezja i magia

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2012 14:44
Jeśli ktoś by mnie spytał, który z jazzmanów potrafi stworzyć najlepszy spektakl na dwa fortepiany, to długo bym się nie zastanawiała.
Chick Corea
Chick CoreaFoto: materiał prasowy

Po tym, jak Chick Corea zaprezentował się w duecie z młodą japońską pianistką Hiromi na podwójnym wydawnictwie nazwanym po prostu – „Duet” – proponuję mu kontynuowanie takiej formy muzycznej realizacji. I choć nikt chyba nie przebije pamiętnego muzykowania Corei z Herbiem Hancockiem z końca lat 70., to kolejne zrealizowane na dwa fortepiany nagrania tego pianisty zachwycają i na długo pozostają w pamięci. Do dziś „An Evening With Herbie Hancock & Chick Corea In Concert” to jedną z moich ulubionych płyt. Ale w ostatnich miesiącach pojawiło się kilka krążków z obszarów jazzu i klasyki, które przedstawiają ciekawe zmagania dwóch pianistów ustawionych naprzeciwko sobie.

Zacznijmy jednak o Corei, którego najnowszy album "Orvieto" wydany przez ECM, a nagrany ze Stefano Bollanim stanowi udaną kontynuację pomysłów prezentowanych w kooperacji z japońską pianistką. Warto dodać, że Bollani jest w swoim kraju niekwestionowaną gwiazdą, która wystepuje zarówno na jazzowych scenach, jak i realizuje się w klasycznym repertuarze. Stąd też zaproponowany przez Coreę materiał unosi się gdzieś pomiędzy tymi dwoma muzycznymi gatunkami, raz spaja je w jedno, innym razem muzyka ulatuje daleko od zapisanych nut. Innym, ciekawym choć o wiele trudniejszym w odbiorze dziełem jest spotkanie Chicka z Nicolausem Economou. „On the two pianos” to rejestracja koncertu zarejestrowanego podczas występu obu wirtuozów fortepianu na Munich Summer Piano Festival w 1982 roku. Krążek wydany został przez Deutsche Grammophon, co może dziwić, gdyż to legendarne niemieckie wydawnictwo niezbyt często umieszcza w swoim katalogu płyty jazzowe. Widać jednak, że jego szefowie postanowili zdecydowanie postawić na Coreę i wydali w tym samym czasie jego jeszcze jedną i to podwójną produkcję. Na „The Continents” zaobserwować możemy całe spektrum zainteresowń tego giganta muzyki improwizowanej. Jego nowe kompozycje rozpisane na kwintet znajdziemy na drugim krążku wydawnictwa. Pierwszy poświęcony jest... kontynentom, do których zobrazowania muzyk posiłkuje się kwintetem i orkiestrę kameralną dyrygowaną przez Stevena Mercurio. W szczególności ta płyta może zadziwić miłośników jego muzyki, którzy przyzwyczaili się już do wydawania przez niego raczej nagrań solowych lub w trio.

Zostawmy Chicka z jego produkcjami i wspomnijmy o naszym człowieku w Kanadzie. Jan Jarczyk zanim wyjechał z kraju grał z naszymi najlepszymi jazzmanami, a jego nazwisko można znaleźć w zespołach choćby Stańki, Namysłowskiego czy Ptaszyna. Obecnie przypomina się ze świetnym nagraniem – „Smoked Pianos”, które powstało dzięki współpracy ze swoim byłym studentem Johnem Stetchem. Krążek można odczytywać nie tylko jako przykład muzykowania Mistrza z Uczniem, ale także w kontekście Euro 2012. Stetch, chociaż urodzony w Edmonton ma ukraińskie korzenie. Dzieło dwóch pianistów to raczej labirynt dźwięków, skomplikowany, w którym nie widzimy wyjścia niż współna zabawa standardami. Tym bardziej zachęcam do sięgnięcia po ten krążek, rzadko zdarza się natrafić na tak orygnalne i wartościowe nagranie.

Nie tylko jednak pianiści jazzowi od czasu do czasu decydują się na nagranie fortepianowych duetów. W muzyce poważnej niekwestionowanym królem, a raczej królową takich spotkań jest Martha Argerich. Na naszym podwórku w tej formie muzycznej ekspresji specjalizuje się Tamara Granat, która kilka lat temu nagrała z Danielem Propperem intrygującą płytę na dwa fortepiany, poświęconą francuskim kompozytorom. Teraz para postanowiła zmienić i urozmaicić repertuar. Azymut stylistyczny pozostał w domu, a pianiści grają muzykę „od Sasa do Lasa”, co przynosi jednak dobre efekty, gdyż mocno oddziaływuje na emocje, nie pozostawiając publiczności samej sobie i swoim myślom. Duo Granat wykorzystuje transkrypcje takiej, jak choćby „Presto 'Burza' z Koncertu g-moll op. 8, RV 315 'Lato'” Vivaldiego czy „Malaguena” z suity „Andalucia” Ernesto Lecuona. Żywiołowości recitalowi nadają też kompozycje oparte na motywach tanców Manuela da Falli i Williama Bolcoma, a także nawiązujące do muzyki jazzowej i takich kompozytorów jak George'a Gershwina i Dave’a Brubecka. Na sam koniec duet pozostawił zaś jeden z najbardziej rozpoznawalnych współczesnych utorów na dwa fortepiany czyli „Wariacje na temat Paganiniego” Witolda Lutosławskiego. Obok Duo Lutosławski to właśnie Duo Granat osiąga mistrzostwo w tej trudnej sztuce dialogu dwóch fortepianów.

Olga Spasojewska

Zobacz więcej na temat: Euro 2012 Jazz Kanada
Czytaj także

Wasilewski osiada na laurach

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2011 10:50
Dawne trio Tomasza Stańki to już nie zdolne dzieciaki, ale poważni jazzowi wyjadacze. Ich "Faithful" tylko potwierdza tę tezę.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Już wkrótce Forest Whitaker legendą jazzu

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2011 19:24
Laureat Oskara za rolę w "Ostatnim królu Szkocji" przygotowuje się do pracy nad filmem poświęconym Louisowi Armstrongowi który będzie nosił tytuł ''A Wonderful Life''.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Magia fortepianowej improwizacji

Ostatnia aktualizacja: 07.03.2012 00:00
ECM wspaniałymi pianistami stoi... Keith Jarrett, Tord Gustavsen, Craig Taborn to tylko kilka nazwisk, które nagrywają dla tej wytwórni.
rozwiń zwiń
Czytaj także

ECM nie tylko jazzem stoi

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2012 17:00
Choć to niemieckie wydawnictwo kojarzy nam się przede wszystkim z wyrafinowanym, europejskim jazzem, to od czasu do czasu przedstawia znakomite pozycje z muzyką poważną i to zarówno klasyczną, jak i awangardową.
rozwiń zwiń