Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Zuzanna Chowaniec 31.05.2021

Empatią w hejtera. Jak poradzić sobie z agresją w sieci?

Sztuczna inteligencja zmierzyła się z problemem hejtu w sieci. Naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego wraz z pracownikami jednego z technologicznych start-upów stworzyli bota, który odpowiadał na krzywdzące lub nienawistne komentarze. Jaka powinna być riposta na internetowy hejt?

Problem hejtu internetowego to zjawisko coraz szerzej obecne w sieci. Jaka powinna być nasza odpowiedź? Ostra i zdecydowana czy może grzeczna i empatyczna?

Zespół psychologów z Uniwersytetu Warszawskiego sprawdził, w jaki sposób hejt wpływa na społeczeństwo. – Zauważaliśmy, że po kilku takich interakcjach mowa nienawiści staje się dominująca. Kieruje nim emocja pogardy, a nie empatii – mówił profesor Michał Bilewicz, kierownik projektu. 

  


Posłuchaj
03:13 PR3_MPLS 2021_05_31-13-23-25_hejt.mp3 Empatią w internetowych hejterów. Jak poradzić sobie z agresją w sieci? (Trójka do trzeciej)

Jak spirala

– Wystarczy jeden nienawistny lub obraźliwy komentarz, by w niedługim czasie pojawiły się kolejne. Mowa nienawiści znacząco przybiera na sile. Wielu z nas ma poczucie, że agresja w sieci jest dozwolona. Przekonanie to powoduje, że język nienawiści się rozszerza. Zaczyna się od jednej osoby, która krytykuje kolejne i w ten sposób spirala się nakręca – wyjaśniała doktor Beata Rajba, psycholog. 

Zdjęcie ilustracyjne  Foto: shutterstock/myboys.me Zdjęcie ilustracyjne / Shutterstock

Reakcje na hejt

Naukowcy postanowili sprawdzić reakcje hejtujących użytkowników i wejść w konwersacje. – Zastanawialiśmy się, czy agresywne wypowiedzi można zwalczyć za pomocą sztucznej inteligencji. Firma stworzyła bota, który pozwalał nam się komunikować z użytkownikami sieci, za pomocą mechanizmów znanych nam z naszych eksperymentalnych badań psychologicznych. W ramach badań prowadziliśmy szczegółową obserwację zachowań. Okazało się, że ludzie, którzy napotkali na swoje drodze bota, przestawali wypowiadać się w sposób nienawistny – tłumaczył profesor Bilewicz.

Program IMPACT - Lekcja 8 - Hejt / DajemyDzieciomSile

Sztuczna inteligencja zwalczy mowę nienawiści?

– Można powiedzieć, że sztuczna inteligencja słucha wszystkich rozmów. W momencie gdy ktoś zaczyna atakować drugą osobę, podejmuje interwencję, czyli zaczyna pisać i wchodzić w interakcję. Może ona przybrać różny charakter – dopowiedział Michał Wroczyński z jednego ze start-upów. – To niesamowite, że tylko poprzez rozmowę z ludźmi, botowi udało się obniżyć ataki między nimi o prawie 20 procent. W momencie kiedy bot zwracał im uwagę na hejt, cześć osób dołączała się i zwracała uwagę, że takie zachowania nie są właściwie. Cześć użytkowników edytowała również swoje wpisy, zmieniając w nich słownictwo – dodał. 

Wyniki badań sugerują, że warto zwracać uwagę osobom, które generują hejt w sieci. Zdaniem naukowców spokojne wyrażenie dezaprobaty może skłonić autora nienawistnych wypowiedzi do refleksji. 

 

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Piotr Łodej
Autorka materiału reporterskiego: Monika Suszek
Data emisji: 31.05.2021
Godzina emisji: 13.23


zch