Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Marlena Borawska 23.03.2011

Tajemnice Teatru NO

- Zawsze fascynował mnie teatr. Dobry teatr! - mówi Jadwiga Rodowicz, ambasador RP w Tokio.
Tajemnice Teatru NOźr.Wikipedia

Jak tłumaczy, od początku jej miłość do teatru przeplatała się z miłością do Japonii.- Będąc japonistką szukałam dla siebie dziedziny, która mogłaby mi pozwolić pogłębić moje studia – tłumaczy Jadwiga Rodowicz, japonistka, autorka sztuki "Stroiciel fortepianu" o spotkaniu Delacroix z duchem Chopina.

Ze sztuką NO po raz pierwszy zetknęła się na drugim roku studiów, kiedy to w jej ręce wpadły przekłady pism teoretycznych Izanamiego. - Pierwsze moje zetknięcie z tą sztuką bezpośrednio jako widz nastąpiło w 1976 roku, kiedy podczas wakacji przebywałam we Francji i trafiłam na przedstawienie Teatru NO w Paryżu – wspomina ambasador RP w Tokio.

Spektakl, zrobił na Rodowicz kolosalne wrażenie.- Byłam porażona siłą ekspresji, autentyzmem, autentycznością, niesłychaną dyscypliną, ale też urodą przedstawienia, subtelnością, mocą – opowiada.

Właśnie wtedy doszła do wniosku, że z Teatrem NO chce związać się na dłużej.

Teatr NO ma około 600 lat. - Same początki to jest XII wiek, w XIV wieku nastąpiło wykształcenie formy. XVI/XVII wiek to rozkwit – tłumaczy Jadwiga Rodowicz.

W wieku XVIII nastąpiła kodyfikacja Teatru NO, zdaniem Rodowicz trochę nieszczęśliwa, gdyż związana z zamrożeniem stosunków społecznych i objęciem patronatu i mecenatu nad teatrem przez klasę samurajów.- Spowodowało to, że elementy rytualne, elementy samurajskiej dyscypliny uzyskały jeszcze większą moc – opiniuje. Jednak jak tłumaczy, jednocześnie Teatr NO przestał sie rozwijać. - W sensie wchłaniania nowych wątków, podejmowania nowych tematów, pokazywania nowych postaci na scenie – precyzuje Rodowicz.

Widownia była wówczas ograniczona do warstwy samurajskiej. - Mieszczanom nie można było oglądać tych sztuk – tłumaczy.

Teatr NO to jeden z głównych gatunków dramatu japońskiego. Wykonawcy głównych ról w przedstawieniu występują w maskach, a akcja koncentruje się głównie na opowieściach o bogach bądź na walce dobra ze złem. Ta forma teatru skupia w sobie mimikę, taniec, śpiew oraz muzykę.

Więcej o sztuce Teatru NO, japońskiej sztuce w ogóle, a także o wzajemnych związkach między Polską i Japonią oraz fascynacji Japończyków Chopinem dowiesz się słuchając audycji "Wieczór Kulturalny", klikając "Jadwiga Rodowicz" w boksie "Posłuchaj" w ramce po prawej stronie.

Audycję przygotowała Anna Stępniak

(mb)