Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Katarzyna Skorska 01.12.2011

Łowienie planet to nasza specjalność

Każdy z nas ma szansę poszukać planety podobnej do naszej. W naukowym "Wieczorze z Jedynką" szukamy drugiej Ziemi we Wszechświecie
kosmoskosmos

Rok temu wystartował międzynarodowy projekt "Planet Hunters", dzięki któremu każdy internauta może wziąć udział w poszukiwaniu drugiej Ziemi. Właśnie ruszyła polska wersja tegoż projektu. Jego koordynatorzy są optymistami co do zainteresowania, jakie miłośnicy odkrywania planet mogą zyskać nad Wisłą, bo w angielskiej wersji projektu Polacy mają już znaczące sukcesy.

Dotąd naukowcy odkryli już ponad 700 planet poza naszym Układem Słonecznym – podają najnowsze, listopadowe statystyki. Zdaniem astronomów liczba światów, w których być może znajduje się druga Ziemia, lawinowo rośnie. Od odkrycia pierwszej egzoplanety przez Aleksandra Wolszczana minęło niespełna 20 lat. Polscy astronomowie w projektach poszukiwania planet pozasłonecznych mają duże zasługi. Wspierają ich także krajowi miłośnicy astronomii.

Dane do projektu dostarczane są z satelity o nazwie Kepler, należącego do amerykańskiej Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej NASA. Kepler" służy właśnie do poszukiwania planet poza naszym Układem Słonecznym. Profesor Lech Mankiewicz wyjaśnia jakiego typu materiały odbierają internauci. Otóż Kepler obserwuje bardzo wiele gwiazd i szuka śladów zaćmień. Potem te obserwacje są analizowane na Ziemi. A po kilku miesiącach owe dane udostępniane zostają opinii publicznej. Wtedy to wkraczają do akcji uczestnicy projektu, a więc wszyscy zainteresowani projektem internauci. Są zachęcani, żeby sprawdzili te obserwacje jeszcze raz. Gdyż jak się okazuje komputery nie są niezawodne. Jak wyjaśnia profesor Mankiewicz, aż 10 spośród kandydatów na układy planetarne znaleźli internauci.

W odkryciu jednej z takich egzoplanet brała udział między innymi dwudziestodwuletnia studentka z Krakowa. Paulina Sowicka nie jest jedyną Polką, której nazwisko wymieniono w publikacji, jaka ukazała się właśnie w prestiżowym czasopiśmie naukowym "Monthly Notices" wydawanym przez Królewskie Towarzystwo Astronomiczne. W pracy, w której profesjonalni astronomowie dyskutują o możliwości istnienia planet wokół dziesięciu gwiazd odkrytych przez internautów, widnieje jeszcze kilka innych nazwisk polskich miłośników astronomii.

O szczegółach owego niezwykłego projektu a także o niezwykłych teleskopach i o tym jakie są metody odkrywania planet opowiadają goście "Naukowego Wieczoru" w Jedynce profesor Lech Mankiewicz – dyrektor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN wyjaśnia jakie Jan Pomierny, portal Astronomia.pl – koordynatorzy projektu "Planet Hunters" w Polsce, prof. Maciej Konacki z Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN w Toruniu a także Paulina Sowicka – studentka z Krakowa.

Audycję przygotowała Dorota Truszczak.

(ks)