Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Sylwia Mróz 02.05.2014

"Niebieski pokój" - film, który najpierw przyśnił się reżyserowi, jedzie do Cannes

Ten obraz zaczyna się od sceny, w której bohater budzi się w niebieskim pokoju, w którym nie wiadomo jak się znalazł i nie wie jak się z niego wydostać. Na pomysł "Niebieskiego pokoju" jego reżyser, Tomasz Siwiński wpadł w czasie... snu.
Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjneGlow Images/East News

Krótkometrażowy debiut reżyserski Tomasza Siwińskiego "Niebieski Pokój" będzie reprezentował Polskę podczas Tygodnia Krytyki na tegorocznym festiwalu w Cannes. Tydzień Krytyki to najstarsza obok konkursu głównego sekcja konkursowa w Cannes. To tutaj rozpoczęli światową karierę, Bernardo Bertolucci, Wong Kar-wai, Guillermo del Toro, Kevin Smith, François Ozon, Andrea Arnold czy Gaspar Noé.

Kultura w Polskim Radiu w serwisie You Tube >>>

"Niebieski pokój" opowiada o człowieku, który znajduje się w dziwnym stanie, symbolicznym "niebieskim pokoju": towarzyszą mu oniryczne wizje, w których bohater musi samotnie zmierzyć się z własnymi wspomnieniami.


Tomasz Siwiński wyjaśnia, że cały film był malowany poklatkowo. - Każda klatka filmu, którą widzimy, a sekunda składa się z 24 takich klatek, była malowana odręcznie przeze mnie i moich współpracowników. Nad filmem pracowały cztery osoby przez półtora roku, więc można powiedzieć, że praca nad każdą minutą filmu zajęła miesiąc - mówi reżyser. Dwunastominutowa animacja zrealizowana została w technice malarskiej pod opieką artystyczną Piotra Dumały.
Jak dodaje Tomasz Siwiński, na pomysł realizacji film wpadł kilka lat temu, gdy przyśniła mu się część filmu. - Z tego snu ostatecznie zostało niewiele w filmie, ale był to pierwszy impuls do pracy. Od tamtej pory moje myśli o filmie zaczęły się ogniskować wokół tego tematu. W trakcie rozwoju scenariusza zmieniła się koncepcja, ale myślę, że na lepsze i teraz jestem o wiele bardziej zadowolony z niego, niż na początku - wyjaśnia twórca filmowy.

Kultura w radiowej Jedynce >>>

Jakie środki wykorzystano do stworzenia efektów specjalnych w filmie? Kto miał największy wpływ na rozwój artystyczny reżysera "Niebieskiego pokoju"? Posłuchaj całej rozmowy.
Rozmawiała Joanna Sławińska.

sm, pg