Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Klaudia Hatała 26.10.2020

Efektywna nauka online? "Potrzeba cierpliwości i wzajemnego zrozumienia"

Od soboty obowiązują nowe ograniczenia związane z rozprzestrzenieniem się pandemii koronawirusa. Dotyczą one także szkół. Wprowadzona została nauka zdalna dla uczniów w klasach od 4 do 8 w szkołach podstawowych, w placówkach kształcenia ustawicznego oraz centrach kształcenia zawodowego. Uczniowie z klas od 1 do 3 nadal uczą się w szkołach. Bez zmian działają także przedszkola. 

Czytaj też
wege_jedzenie_shutter_1200.jpg
Jak powinno wyglądać wzorcowe menu ucznia?

Premier Mateusz Morawiecki powiedział, że to rozwiązanie służyć ma ograniczeniu kontaktów społecznych i zmniejszyć natężenie ruchu w środkach komunikacji publicznej, ale rozporządzenie ma także uzasadnienie naukowe. Powołując się na naukowców, premier argumentował, że dzieci do 9 roku życia są także mniej narażone na poważne konsekwencje dla zdrowia w wyniku zakażenia koronawirusem. Jak mówił, klasy młodsze podstawówek będą kontynuowały naukę stacjonarną, ponieważ dla dzieci w tym wieku równie ważne co nauka są bezpośrednie kontakty rówieśnicze.

Zdalne nauczanie wprowadzane jest na razie na dwa tygodnie, ale prawda jest taka, że nikt nie wie, ile tak naprawdę sytuacja ta potrwa. Co zatem zrobić, aby zdalne nauczanie było bardziej efektywne?

Posłuchaj
03:38 PR1_MPLS 2020_10_26-09-22-32.mp3 Nowe zasady w szkołach (Cztery pory roku/Jedynka)

Wzajemne zrozumienie

- Jest to nowa sytuacja i wszyscy się uczą jak zaadaptować się i jak sprawnie funkcjonować. To uczenie się wymaga czasu zarówno od nauczycieli, jak i uczniów. Nauczyciele muszą się nauczyć pracować zdalnie, a uczniowie muszą się nauczyć funkcjonować w szkole zdalnej - mówi w "Czterech porach roku" w Programie 1 Polskiego Radia psycholog i psychoterapeuta Agnieszka Wiśniak. - Potrzeba dużo cierpliwości i wzajemnego zrozumienia - dodaje. 

Ekspert mówi, że dobrym pomysłem w obecnej sytuacji jest na przykład skrócenie zajęć. - Jak pokazują badania, percepcja człowieka wynosi około 5-7 minut. U dziecka te procesy przyswajania informacji są jeszcze krótsze. Trzeba zmieniać aktywności, bo bycie na lekcji przez 45 minut w klasie jest optymalne, natomiast przed ekranem to jest zbyt długo - wyjaśnia.

Potrzeby emocjonalne

czytaj więcej
shutterstock nauka zdalna lekcje zdalne free 1200.jpg
"Nie doceniamy potrzeby ładu zewnętrznego". Psycholog dziecięcy o nauce zdalnej

Agnieszka Wiśniak podkreśla także duże znaczenie, jakie odgrywa bycie częścią klasy. - Dzieci, chodząc do szkoły, zaspokajają potrzeby emocjonalne, budowania relacji, przynależności do grupy. To jest bardzo ważne. Rolą nauczycieli jest, żeby zadbać o te potrzeby w inny sposób i wziąć pod uwagę sferę emocjonalną. Mogą na przykład zapytać dzieci, jak się czują, czego potrzebują - wyjaśnia.

Posłuchaj
10:08 PR1_MPLS 2020_10_26-09-38-58.mp3 Co zrobić, żeby nauka online była bardziej efektywna? (Cztery pory roku/Jedynka)

Jak w bardziej efektywnej nauce online mogą pomóc rodzice? - Nie jestem zwolennikiem, żeby rodzice przejmowali rolę nauczycieli, ale czasami niestety jest to konieczne - zaznacza rozmówczyni Daniela Wydrycha.

- Powinni oni raczej obserwować, z czym dzieci mają trudność i zgłaszać nauczycielom, żeby wspólnie zastanowić się, jak pomóc - podkreśla. 

A co na ten temat myślą uczniowie? Posłuchaj:

Posłuchaj
02:20 PR1_MPLS 2020_10_26-09-36-38.mp3 Dzieci i młodzież o zdalnym nauczaniu (Cztery pory roku/Jedynka)

***

Dzieci i młodzież do ukończenia 16. roku życia, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00–16.00, mogą przemieszczać się wyłącznie pod opieką osoby sprawującej władzę rodzicielską, opiekuna prawnego albo innej osoby dorosłej, chyba że przemieszczanie się ma na celu dotarcie do szkoły lub placówki oświatowej albo powrót z nich do miejsca zamieszkania.

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadzi: Daniel Wydrych

Materiał: Izabela Kostyszyn

Gość: Agnieszka Wiśniak (psycholog, psychoterapeuta)

Data emisji: 26.10.2020 

Godzina emisji: 09.00-10.00

kh