Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 02.06.2015

„Allegro” dla biznesu. Firmy coraz częściej szukają dostawców w Internecie

Handel pomiędzy przedsiębiorstwami coraz częściej przenosi się do Internetu. Choć Polsce cały czas daleko jest do europejskiej czołówki, gdzie firmy kupują w ten sposób już nawet 50 – 60 proc. potrzebnych im towarów, to prognozy są dla naszego kraju optymistyczne. Zwłaszcza, że korzystanie ze specjalnych platform internetowych nie tylko uprawnia i przyspiesza sam proces zakupów, ale i przynosi wymierne oszczędności. Średnio nawet 30-procentowe.
Posłuchaj
  • O rozwoju internetowego handlu B2B mówił w radiowej Jedynce gość Porannych rozmaitości: Piotr Matysik, prezes Marketplanet /Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

- Relacje zbudowane pomiędzy przedsiębiorstwami, które kupują w Internecie, a ich dostawcami są bardzo podobne do tych nawiązywanych „na żywo”. To, co staramy się w tej chwili zrobić, to przystosować środowisko, w którym te duże firmy kupują, do takich modeli, sytuacji, w których to kupowanie będzie prostsze, gdzie będziemy mogli bardzo łatwo wybrać dostawcę. Z kolei dostawcy będą mogli bardzo przyjaźnie zaprezentować swoją ofertę i finalnie wygrać przetarg czy aukcję elektroniczną – mówi Piotr Matysik, prezes Marketplanet.

Internet zmienia rzeczywistość

Polscy przedsiębiorcy należą do raczej konserwatywnych w swoim podejściu, ale jak mówi gość radiowej Jedynki, to się bardzo szybko zmienia.

- Widzimy tutaj bardzo dynamiczną rolę Internetu, który zmienia rzeczywistość. Firmy zaczynają wykorzystywać Internet do tego, żeby mądrze kupować. Tak naprawdę oferta dostawców jest przeglądana właśnie w sieci. Tam wszyscy kupujący właśnie z tą ofertą coraz częściej się zapoznają. Również do zamykania transakcji wykorzystywany jest Internet. Przedsiębiorcy zaczynają zachowywać się jak wszyscy użytkownicy sieci i upraszczają swoje zachowania również w tym wymiarze – wyjaśnia ekspert.

Kontakt z firmami z całego świata

Internet jest narzędziem, które pozwala nie tylko handlować pomiędzy przedsiębiorcami w Polsce, ale i z firmami z całego świata.

- Internet nie zna granic. To, co tak naprawdę zaczyna nabierać wartości, to jest rzetelność dostawcy. Z jednej strony Internet powoduje wzrost anonimowości dostawców. Z drugiej strony te wszystkie reguły, które staramy się wdrożyć na naszej platformie zmierzają do tego, żeby poprzez certyfikację dostawcy, poprzez jego sprawdzenie, uwiarygodniać go i poprzez to doprowadzać do bezpiecznych i prostych transakcji – mówi Piotr Matysik.

Jak dodaje ekspert, obserwowane trendy pokazują, że w przyszłości transakcje pomiędzy firmami coraz częściej będą przenosiły się właśnie do Internetu.

Szansa również dla mniejszych firm

Na rozwoju handlu w Internecie zyskają nie tylko duże firmy.

- Dla korporacji bardzo istotny jest sam proces zakupowy, w którym czasami tracą bardzo dużo pieniędzy. Nie jest to tylko kwestia ceny. Natomiast dla mniejszych dostawców jest to na pewno szansa, bo w ten sposób mogą nauczyć się sprzedawać transparentnie, prosto, właśnie do tych dużych podmiotów. Wystarczy uwierzyć, że przez Internet da się to zrobić – przekonuje gość radiowej Jedynki.

Rynek internetowego handlu B2B stanowi obecnie ok. 10 procent handlu między przedsiębiorstwami.

Według szacunków, w ciągu 5-7 lat, udział ten zwiększy się do ok. 30-40 proc.

Błażej Prośniewski, awi