Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Jarosław Krawędkowski 18.07.2020

COVID-19 zmienia też handel on-line. Zobacz jak można go ulepszyć, by sprzedawać więcej

Sprzedaż online jest dla wielu firm fundamentem umożliwiającym kontynuowanie działalności, szczególnie w dobie koronawirusa. Z tego powodu zdecydowana większość firm powinna analizować sprzedaży on-line i zastanawiać się, jak ją zoptymalizować. Oto kilka porad jak to zrobić.

Każda firma rozważająca stworzenie własnego rynku internetowego musi pamiętać, że nowy użytkownik postcovid jest znacznie bardziej wymagający w internecie i chce czegoś więcej niż tylko dostępu do sklepu internetowego.

Postcovidowa codziennośc wymusza też zmiany w internecie

Jak czytamy w opracowaniu El-Pais, wiele firm, które były już w internecie, zostało zmuszonych do jej ulepszenia w celu zwiększenia sprzedaży i ułatwienia relacji z tym nowym konsumentem, który jest znacznie trudniejszy do utrzymania.


handel internetowy 1200 shutterstock.jpg
Koronawirus wzmocnił internetowy handel. Wzrosła liczba sklepów i kupujących on-line



W tym celu należy wziąć pod uwagę trzy aspekty: liczbę wizyt, przełożenie się tych wizyt na zakupy i średnio wydaną kwotę na zakupy.

- To osie, które przekładają się na lepsze doświadczenia zakupowe użytkowników i wyższą sprzedaż, mówi dziennikowi El Pais Erik Rigola, konsultant RocaSalvatella, firmy specjalizującej się w transformacji cyfrowej.

Jak uzyskać ruch na stronie

Gdy biznes online już działa, klienci muszą się o tym dowiedzieć. Dlatego ważne jest, aby zwiększał się przepływ wizyt na stronie. Jak wzmocnić tę zmienną?

- Aby wygenerować rozgłos i ruch, istnieje wiele narzędzi i kanałów marketingu cyfrowego. Musisz inwestować w wyszukiwarki, sieci społecznościowe i gazety cyfrowe. Miejsca, w których mogą znajdować się Twoi potencjalni odbiorcy”, zaleca Nacho de Pinedo ze szkoły biznesu cyfrowego ISDI i dyrektor swojego programu e-commerce.

W tym celu niezbędne jest zidentyfikowanie potencjalnych lub docelowych odbiorców.

Na przykład Google Facebook ma przewodniki i obsługę klienta, które doradzają przy tworzeniu reklam i kampanii.

Te same narzędzia pozwalają na segmentację docelowych odbiorców naszych działań reklamowych, co jest niezbędne, aby jak najlepiej je wykorzystać.

- Jeśli sprzedajemy produkt młodym ludziom, musimy upewnić się, że reklamy i treści, które publikujemy, są skierowane do tych odbiorców - mówi Erik Rigola.

shutterstock_laptop plaża 1200.jpg
Masz ważne sprawy przed wyjazdem? Wiele z nich można załatwić online

Liczba wizyt jest ważna, ale ważniejsze jest to, aby były one jakościowe, to znaczy, że osoby wchodzące na strone są zainteresowane treścią. Celem jest przekształcenie wizyty w zakup, a do tego kluczowe znaczenie ma cyfrowe doświadczenie użytkownika.

- Jeśli kliknięcie prowadzi to do źle zaprojektowanej strony internetowej, która nie zawiera informacji o artykule, są szanse, że klient zniknie - dodaje ekspert.

Zwiększ „konwersję”, czyli przełożenie wejść na stronę na zakupy

Gdy klienci będą mogli odwiedzić sieć, czas zająć się konwersją. Konwersja oznacza, że ​​każdy, kto uzyskał dostęp do handlu elektronicznego, kupuje.

 Na tę zależność wpływa wiele czynników. Nacho de Pinedo wymienia kilka z nich:

- Posiadanie strony internetowej, która unika odrzuceń [procent porzuceń odwiedzających] lub porzuconych koszyków [gdy internauta wybiera kilka przedmiotów do zakupu, ale wychodzi bez ich kończenia],

 - strona jasno pokazuje portfolio produktów i udostępnia najpopularniejsze metod płatności, takie jak karty kredytowe,

 - Ważną rzeczą w tym punkcie płatności jest zbudowanie zaufania i zapewnienie dobrej obsługi za pomocą odpowiedniego rozwiązania płatniczego, niezależnie od tego, czy jest zintegrowane z samą witryną,  czy z wirtualnym punktem sprzedaży lub innymi modelami, które można dostosować do własnych potrzeb, wskazuje Pascual.

 - Istnieje kilka technik poprawy współczynników konwersji. Musimy zadbać o wrażenia użytkownika i interfejs użytkownika. Odnoszą się one do sposobu, w jaki musimy zaprezentować produkt. Jeśli zrobimy to w sposób jasny, z pełnymi informacjami, dobrymi obrazami lub akceleratorami (na przykład wiadomościami, takimi jak najlepiej sprzedający się lub polecany produkt), będziemy bardziej skłonni przekonać klienta do zakupów- mówi Rigola.

Jak zaprojektować sklep internetowy

Rigola skupia się na trzech podstawowych, ale istotnych szczegółach podczas projektowania sklepu cyfrowego:

-Arkusz. Im więcej podamy informacji i im bardziej są one szczegółowe, tym bezpieczniejszy czuje się klient i tym bardziej postrzega przejrzystość.

-Przycisk Kup. Kluczowe jest, aby wiedzieć, gdzie go umieścić, a tym samym uniemożliwić klientowi opuszczenie strony bez sfinalizowania zakupu.

-Ułatwienia dotyczące wprowadzania danych osobowych i płatności.

Czynnik ten zwiększa konwersję biznesową, a także ułatwia prowadzenie kampanii remarketingowych.

Kiedy użytkownik opuszcza sieć, ale mamy już jego dane, możemy wysłać mu przypomnienie o tym, co może jeszcze kupić lub wysłać oferty podobnych produktów.

Klasyczny przykład remarketingu: szukaj lotu Barcelona-Madryt, a wtedy podczas przeglądania pojawiają się reklamy związane z podróżami do Madrytu.

Jak zwiększyć kwoty zakupów, czyli sprzedaż krzyżowa

Kolejna faza ulepszenia strony polega na próbie zwiększenia średniej kwoty każdego zakupu, co osiąga się, zmuszając każdego użytkownika do większych wydatków. Tymczasem jeśli zakup dotyczy jednego produktu, średnia kwota transakcji jest zwykle niska.

Aby zwiększyć tę średnią wartość, istnieją strategie sprzedaży krzyżowej i zwiększonej sprzedaży.

- W pierwszym przypadku, jeśli klient zamierza kupić zegarek, możemy zaoferować mu inny kolor koperty lub paska, informując, że kupują go inni klienci. Jeśli zarekomendujemy odpowiednie produkty, konsumentowi łatwo będzie dodać je do zakupu, wyjaśnia Rigola.

Zwiększona sprzedaż polega na oferowaniu lepszej wersji niektórych produktów, wersji, która zawsze sprawdza się w stosunku między ulepszeniem a ceną.

Najważniejsze pozyskać klienta. Nawet, jeśli pierwszy kontakt będzie na granicy opłacalności

- Jeśli na przykład kupimy 128-gigabajtowy telefon komórkowy, oferujemy kategorię wyższą z dwukrotnie większą pamięcią, wyjaśnia Rigola.

Ekspert zwraca uwagę na inny czynnik. -Wiele razy w e-commerce godzimy się na straty przy pierwszych zakupach, ponieważ najdroższą i najtrudniejszą rzeczą jest pozyskanie klienta - mówi.

- Ale już od pierwszego zakupu możesz aktywować kampanie newsletterowe, programy lojalnościowe, punkty za rabaty ... i sprawić, że klient będzie u nas kupował regularnie – dodaje.

Ważne relacje z klientami i reputacja

Dwa aspekty, których nie należy lekceważyć w sprzedaży online, to relacje z klientami i reputacja sprzedawców.

Po wysłaniu produktu zaleca się otwarcie kanału komunikacji z klientem, aby szybko rozwiązać wszelkie problemy. „Z tego, co kupił użytkownik, możesz wywnioskować, co mu się podoba, co go zainteresuje, kiedy wróci do naszego sklepu.

Ponadto, jeśli klient ma dobre doświadczenia, prawdopodobnie powtórzy zakupy i poleci nas innym.

El Pais, jk