Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 02.05.2020

Pandemia vs sprzedaż aut. Internet największą nadzieją dealerów

- Epidemia zaburzyła coroczny, tradycyjny harmonogram wyprzedaży samochodów z poprzedniego rocznika, dlatego potanieć mogą tylko te auta, które są już na placach u sprzedawców - ocenił Dariusz Balcerzyk ekspert Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Ale jego zdaniem sprzedaż internetowa aut  jest wręcz skazana na sukces.

Na atrakcyjne ceny możemy liczyć tylko w przypadku aut, które już "parkują" na placach u sprzedawców. Epidemia zaburzyła bowiem coroczny, tradycyjny harmonogram wyprzedaży aut z poprzedniego rocznika.

Nokaut z powodu koronawirusa i norm UE

- To może skłonić dealerów, chcących pozbyć się zapasów z magazynów, do większej elastyczności cenowej. Jednak generalnie obniżki cen będą rzadkością - wskazał analityk z firmy SAMAR.

- W następnych miesiącach trzeba przygotować się na wyższe ceny, wynikające chociażby z faktu osłabienia kursu złotego wobec euro. Wzrostu cen jest zauważalny już od dawna, a jego głównym czynnikiem sprawczym są restrykcyjne normy emisji obowiązujące w Europie, powiązane na dodatek z wysokimi karami za ich przekroczenie - dodał.


samochody parking 1200.jpg
Załamanie sprzedaży aut w Europie. Motoryzacja najsilniej odczuła efekt pandemii

- Dodatkowe wydatki po stronie producentów generuje potrzeba, wymaganego europejskim prawem, wyposażenia aut w kolejne systemy bezpieczeństwa - stwierdził Dariusz Balcerzyk.

Początkową strategią wielu firm było przeczekanie w nadziei, że pandemia szybko minie i nie pozostawi trwałych, negatywnych skutków gospodarczych. W miarę jednak wydłużania się jej i coraz bardziej restrykcyjnych przepisów sanitarnych wprowadzanych przez władze, jasne stawało się, że trzeba przedsięwziąć pewne kroki, aby utrzymać firmy przy życiu.

Internet ostatnią nadzieją sprzedawców aut ?

- Można zaobserwować coraz większą aktywność firm motoryzacyjnych w Internecie. Sprzedaż on-line prawdopodobnie o wiele szybciej niż pierwotnie zakładano, zdominuje rynek samochodowy jako tańsza i efektywniejsza forma handlu - ocenił ekspert firmy SAMAR.

Według Dariusza Balcerzyka, wygrają na tym ci, którzy opanowali to narzędzie pierwsi. Tym bardziej, że dystans społecznościowy wymuszony przez pandemię będzie trwał jeszcze jakiś czas.


internet-1593378_1280.jpg
Zakupy online jak loteria. UE wzmocni ochronę konsumentów?

Nawet, gdy ograniczenia zostaną złagodzone, pozostanie bariera psychiczna sprzyjająca utrzymaniu się dystansu społecznego, przynajmniej do momentu udostępnienia szczepionki przeciw COVID-19.


PolskieRadio24/IAR/PAP/sw