Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Michał Czyżewski 08.01.2014

Skarby muzyki francuskiej zaklęte w tajemniczym manuskrypcie

- Spośród zachowanych rękopisów francuskiej muzyki z XVII wieku ten jest najszerszym źródłem zawierającym kompozycje jednego autora - o zbiorze utworów Jeana Nicolasa Geoffroya opowiadała dr Ewa Mrowca.
klawesyn flamandzkiklawesyn flamandzkiWikipedia/Ratigan/Creative Commons 3.0
Posłuchaj
  • Skarby muzyki francuskiej zaklęte w tajemniczym manuskrypcie (Notatnik Dwójki)
Czytaj także

Prawdopodobnie urodził się w 1633 roku w Virty. Tego faktu nie da się potwierdzić z całą pewnością, bo archiwum miasta zostało zniszczone. Zaginęły też księgi paryskiego kościoła st Nicolas du Chardonnet, gdzie miał być organistą. Wiadomo na pewno, że w 1692 roku objął posadę w katedrze w Perpignan, którą piastował przez dwa lata, do śmierci w 1694 roku.

Pozostał po nim manuskrypt, sporządzony ręką fachowego kopisty. Zawiera 255 utworów, w większości przeznaczonych na klawesyn. Spośród zachowanych rękopisów francuskiej muzyki klawesynowej XVII wieku jest najszerszym źródłem zawierającym kompozycje wyłącznie jednego autora.

- Klawesynista, który gra z tego manuskryptu, nie musi przewracać stron, wszystko przebiega w nim w naturalny sposób - opowiadała w "Notatniku Dwójki dr Ewa Mrowca, klawesynistka i autorka książki poświęconej zachowanym suitom Geoffroya. - Wielkościowo jest on znakomicie dopasowany do pulpitów dawnych francuskich instrumentów, dzięki czemu, nie zasłaniając instrumentu, można raczyć siebie i słuchaczy jego pięknym brzmieniem - komplementowała.

Więcej o trudnościach z rejestracją utworów z manuskryptu Jeana Nicolasa Geoffroya dowiesz się słuchając nagrania audycji.

"Notatnik Dwójki" przygotowała Barbara Schabowska.

bch