Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Karina Duczyńska 07.12.2017

Święta przez pryzmat kampanii marketingowych. Kim jest dla nas św. Mikołaj?

72 proc. z nas deklaruje sprzeciw wobec komercjalizacji świąt. Z drugiej strony sami coraz częściej sprowadzamy je do wymiaru komercyjnego, zamiast duchowego. - Po prostu chcemy wierzyć w św. Mikołaja - mówił dr Karol Jachymek, kulturoznawca.
Posłuchaj
  • O komercjalizacji świąt i o tym, co rządzi naszymi rytuałami - marketing, kultura popularna czy tradycja, opowiada dr Karol Jachymek (Strefa Prywatna/Czwórka)
Czytaj także

mokolaj swiety663.jpg
Cała prawda o św. Mikołaju. "Nigdy nie był w Laponii"

- Mikołaj jest dla nas absolutnym symbolem. Gdy widzimy czekoladowe figurki w sklepach, wiemy, że zbliżają się święta i zaczynamy być pozytywnie nastawieni - mówił dr Karol Jachymek, kulturoznawca. - Wizja czerwonego jegomościa z brodą i workiem z prezentami weszła na stałe do naszej świadomości. To świetny przykład na to, jak skuteczny marketing potrafi na nas wpływać.

Czy w takim razie jesteśmy skazani na święta wykreowane przez kampanie marketingowe? Czy powinniśmy krytykować nowe zwyczaje czy wziąć z nich to, co najlepsze? W programie rozmawialiśmy także m.in. z Kamilem Janickim, z portalu "Ciekawostki historyczne", który opowiadał o historii "prawdziwego" Mikołaja, czyli biskupa żył ok. III - IV w. w Azji Mniejszej. Zaś ks. Tomasz Łuszczyk ze szczecińskiego Seminarium Duchownego tłumaczył, dlaczego - jego zdaniem - imię tego świętego wykorzystane zostało w… dwóch różnych rzeczywistościach.

***

Tytuł audycjiStrefa Prywatna

ProwadziJakub Jamrozek

Gość: dr Karol Jachymek (kulturoznawca, School Of Ideas, Uniwersytet SWPS)

Data emisji: 6.12.2017

Godzina emisji: 20.05

kd