Milena Trzcińska W naszej pracy chcemy badać związki architektury z innymi dziedzinami. Staramy się łączyć doświadczenia osób o różnym backgroundzie
Jak przekonuje Milena Trzcińska, do podziału na przestrzeń realną i fikcyjną można dodać jeszcze inne przestrzenie budynku teatralnego. - W teatrach klasycznych już same wejście do budynku stanowi oddzielenie od świata zewnętrznego - wyjaśnia zaproszona specjalistka. - Relacje pomiędzy typami przestrzeni, jak korytarze, a nawet szatnia, są pomysłami na przetwarzanie formy architektury teatralnej - dodaje.
W Czwórce mówimy o tym, co w architekturze teatralnej dzieje się współcześnie, i zaglądamy też do jej historii. Na czym polega koncepcja "sceny pudełkowej" nazywanej też "sceną włoską"? - To ważny przełom w XVI wieku, gdy teatry uliczne zaczęto zamykać w budynkach. Wtedy pojawia się oddzielenie sceny od publiczności - opowiada Milena Trzcińska. - Sceny pudełkowe funkcjonują do dzisiaj, jednak na początku XX wieku twórcy zakwestionowali tę ideę. Otworzyli się na przestrzeń publiczną - uzupełnia Łukasz Stępnik.
Łukasz Stępnik W pewnym momencie formalny gorset teatrów pudełkowych zaczął wszystkich krępować
W jakich przestrzeniach powstają współczesne teatry, jakie są inne znane z historii formy architektury teatralnej oraz jakie są jej najciekawsze przykłady w Polsce - więcej o tym w rozmowie z gośćmi. W tym wydaniu "W to mi graj" odwiedziliśmy też teatralną architekturę Łazienek Królewskich oraz Teatr Polski w Warszawie. Zapraszamy do wysłuchania nagrań audycji.
Łukasz Stępnik i Milena Trzcińska w Czwórce/fot. Czwórka
***
Tytuł audycji: W to mi graj
Prowadzi: Michał Piwowarek
Goście: Milena Trzcińska, Łukasz Stępnik (architekci, kwartalnik "Rzut")
Data emisji: 1.07.2017
Godzina emisji: 12.13
jsz/jp