Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Karina Duczyńska 05.06.2012

Frąckiewicz o komiksowym "Wyjściu z getta"

Tytuł książki "Wyjście z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce" miał pierwotnie brzmieć inaczej. Dlaczego? Posłuchaj rozmowy m. in. o paradoksach w kulturze komiksowej i zderzeniu świata obrazków ze światem wielkiej literatury i klasycznego malarstwa.
Frąckiewicz o komiksowym Wyjściu z gettaGlow Images/East News

To książka pisana z myślą o rozpoczęciu dyskusji o kondycji komiksu w Polsce i problem, jaki stanowi relacja tej formy literackiej ze światem sztuki i choćby fakt, że komiksy raczej rzadko zobaczyć można w tradycyjnych galeriach.

– Nie ukrywam, że jestem zwolennikiem tego, by komiks znajdował się w galeriach, a pisząc tą książkę w ogóle nie starałem się być obiektywny – tłumaczy Sebastian Frąckiewicz autor "Wyjścia z getta". – Są jednak ludzie, którzy mówią, że tego nie chcą i w tej książce pokazany jest ten wielogłos.

Problemem, który Frąckiewicz porusza jest także finansowanie komiksu. Chodzi o wykorzystanie narzędzi, z których korzysta się przy finansowaniu sztuka współczesna, czy literatura. Zdaniem autora bowiem komiksowi "brakuje standardów, obecnych w innych dziedzinach sztuki". Stąd też postulat ufundowania specjalnej nagrody komiksowej.

– Artyści wizualni mają np. Samsung Art Master, literaci mają swoją Nagrodę Nike, tak komiks potrzebuje osobnych nagród, stypendiów – tłumaczy Frąckiewicz. – Powieść graficzna bowiem to jest rzecz, która bardzo rozwija się w USA, czy we Francji. U nas tego nie ma choćby dlatego, że tworzenie komiksu jest bardzo pracochłonne.

Dowiedz się więcej, słuchając całej rozmowy z Sebastianem Frąckiewiczem, autorem książki "Wyjście z getta. Rozmowy o kulturze komiksowej w Polsce".

(kd)