Jak mówił w Panoramie Europejskiej Piotr Arak, geoblocking jest „dyskryminacją części konsumentów”. – W momencie, gdy wchodzimy np. na stronę internetową sklepu oferującego produkty klientowi niemieckiemu, jesteśmy niekiedy bez naszej zgody przekierowywani na inną witrynę. Tam cena danego artykułu może być wyższa niż w wybranym przez nas sklepie – wyjaśniał ekspert. – Z badań wynika, że geoblocking najczęściej dotyczy konsumentów z Europy Środkowo-Wschodniej – dodawał gość Polskiego Radia 24.
Piotr Arak zauważył przy tym, że największym problemem dla polskich konsumentów nie są kłopoty dotyczące zakupu usług cyfrowych, takich jak filmy, seriale czy muzyka. – Mieszkańcy naszego kraju w tym kontekście wskazują raczej na odzież czy kosmetyki – tłumaczył. – Dodatkowo, zmiany w unijnym prawie mają dotyczyć produktów, a nie usług. Będzie można kupić łatwiej płytę CD, ale nie oznacza to, że będziemy mogli korzystać za takie same pieniądze z usługi cyfrowej w innym kraju – podkreślał ekspert z „Polityki Insight”.
Więcej w całej rozmowie.
W II części Panoramy Europejskiej o liberalizacji unijnego rynku kolejowego. – To nieuniknione działanie, choć to już ostatni element uwspólnotowienia. Mówimy tu bowiem o wewnętrznych przewozach pasażerskich – wskazywał w Polskim Radiu 24 Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Rynek przewozów towarowych jest już w pełni zliberalizowany od 2007 roku; to zaowocowało powstaniem firm niezależnych od PKP. Dziś mają one 40 procent rynku – dodawał ekspert.
Czy należy obawiać się liberalizacji przepisów dotyczących wewnątrzkrajowego rynku przewozów pasażerskich? O tym w całej rozmowie z Adrianem Furgalskim.
Gospodarzami Panoramy Europejskiej byli Katarzyna Kornet i Joachim Ciecierski.
Polskie Radio 24/mp
Panorama Europejska w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje
___________________
Data emisji: 9.12.16
Godzina emisji: 23.12